شناسهٔ خبر: 50015240 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ناگفته‌های فریبا متخصص از تولدی دیگر؛ چرا صدای فروغ پس از سوختگی تغییر کرد؟

فریبا متخصص، ایفاگر نقش فروغ در سریال «تولدی دیگر» درباره ایرادی که به این سریال گرفته شده بود توضیحاتی ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فریبا متخصص، ایفاگر نقش فروغ در سریال «تولدی دیگر» درباره ایرادی که به این سریال به سبب تغییر کردن صدای این شخصیت پس از سوختگی و عمل جراحی گرفته شد و استفاده نکردن از صدای خودش برای لعیا زنگنه، توضیحاتی را ارائه کرد.

فریبا متخصص ـ بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ـ که ۲۲ سال قبل در سریال «تولدی دیگر» به کارگردانی داریوش فرهنگ، نقش زنی خودخواه و بی‌تفاوت نسبت به فرزندانش را ایفا کرده بود، بار دیگر تاکید می کند که «قضاوت درباره این شخصیت کار آسانی نیست».

بیشتربخوانید

 

او با برشمردن دلایل جذابیت و موفقیت این سریال به تهیه کنندگی مسعود رسام و بیژن بیرنگ، توضیحاتی را درباره ایرادی که به این سریال وارد شده بود، ارائه داد.

به گزارش ایسنا، پخش سریال «تولدی دیگر» به تازگی در شبکه آی فیلم به پایان رسیده است؛ مجموعه ای که در سالهای ۷۷ و ۷۸ از شبکه تهران پخش شد.

حالا متخصص در مصاحبه ای، با یادآوری روزهای ایفای نقش در این سریال، به این سوال که آیا هنوز هم تماشای سریال «تولدی دیگر» برایش جذاب و دیدنی است؟ پاسخ مثبت می دهد؛ «کار خوب هیچ وقت تکراری نمی شود. سریال خوب همیشه ماندگار و دیدنی است. وقتی سریال «تولدی دیگر» را حتی پس از گذشت این همه سال دوباره تماشا می‌کنم، برایم تازگی دارد و کهنه نشده است. مردم هم «تولدی دیگر» را به خوبی به یاد دارند و حتی خود مرا با نقشم در این سریال می‌شناسند.»

این بازیگر که در سریال «تولدی دیگر» ایفاگر نقش «فروغ» است؛ زن جوانی که در زندگی مشترک ناکام مانده و در برقراری ارتباط با همسر و فرزندانش ناتوان است، درباره ایفای این نقش متفاوت بیان کرد: خودم عاشق این هستم که نقش‌های متفاوت بازی کنم. نقش فروغ در زمان خودش خیلی خاص و متفاوت بود. اصلا همه چیز این زن خیلی خاص بود. او می‌خواست در برابر همه کس و همه چیز بایستد. فروغ مادری نبود که در سریال‌های امروزه می‌بینیم. او تب و تاب زندگی نداشت. زنان و مادران ایرانی همیشه در سریال‌ها از خودگذشته و فداکار و پای‌بند به خانه و خانواده هستند اما فروغ بیشتر به خودش فکر می‌کرد تا به بچه‌ها، خانه و زندگی‌اش.

ناگفته های فریبا متخصص از تولدی دیگر؛چرا صدای «فروغ» پس از سوختگی تغییر کرد؟

او درباره شخصیت فروغ در سریال «تولدی دیگر» افزود: به نظرم تا در جایگاه یک انسان دیگر نباشیم نمی‌توانیم قضاوت درست و منصفانه‌ای داشته باشیم. فروغ در شرایط خاصی قرار داشت و باید از زاویه دید او به اتفاقات نگاه کنیم. فروغ در شرایطی بود که هیچ توجهی به او نمی‌شد و همه نسبت به این زن کاملا بی‌تفاوت بودند. درست است که او از لحاظ مالی مشکلی نداشت و در خانه‌ای آن‌چنانی زندگی می‌کرد اما همه زندگی که زرق و برق و ظواهر نیست. فروغ باید با مادرشوهری زندگی می‌کرد که رفتار درستی با او نداشت و از سوی دیگر، شوهرش حتی حضور فیزیکی چندانی در خانه نداشت. در نتیجه، فروغ به دنبال خواسته‌های خودش بود. هر چند از آن‌جا که یک مادر بود، به او حق نمی‌دهم که چنین رفتار سرد و بی‌تفاوتی را در قبال فرزندانش داشته باشد. به هر حال، قضاوت درباره رفتار فروغ کار آسانی نیست و واقعا باید در جایگاه او قرار گرفت و بعد قضاوت کرد.

متخصص با یادآوری‌ خاطرات بازی در این سریال ادامه داد: جذاب‌ترین خاطره برای خودم حضور در کنار خانم جمیله شیخی بود. واقعاً بازی کردن با ایشان لذت‌بخش بود. ایشان بی‌نظیر بودند. همکاری با خانم شیخی به نوعی درس زندگی و کار بود. اگر چند شخصیت مثل خانم شیخی داشته باشیم، دیگر غم و غصه بی‌معنی می‌شود. با آقای عبدالرضا اکبری هم قبل از «تولدی دیگر» در چند سریال کار کرده بودم و از همکاری دوباره با ایشان هم لذت بردم. تیم خیلی خوبی داشتیم.

یکی از ایراداتی که آن زمان به سریال «تولدی دیگر» وارد شده بود، تغییر صدای فروغ پس از تصادف و عمل جراحی بود؛ زیرا فروغ با بازی فریبا متخصص پس از تصادف و سوختگی و در پی آن عمل جراحی چهره‌اش کاملا تغییر کرده و لعیا زنگنه ادامه این نقش را به جای متخصص ایفا می‌کرد. متخصص در پاسخ به این پرسش که در زمان ساخت سریال صحبتی نبود که او به جای لعیا زنگنه حرف بزند و یا برعکس؟ توضیح داد: نه، چنین صحبتی نبود؛ البته خیلی‌ها این موضوع را به من گفتند اما تصمیم کارگردان بود. آقای فرهنگ باید تصمیم می‌گرفتند که صداها در دوبله تغییر کند اما ایشان چنین قصدی نداشتند. شاید نگران بودند که حس و حالی که خود بازیگر دارد با صداگذاری در دوبله به مخاطب منتقل نشود. شاید هم خانم زنگنه راضی نبود و حتی متقابلاً من. البته می‌شود از این زاویه هم به موضوع نگاه کرد که حنجره هم به علت سوختگی عمل شده و در نتیجه صدا تغییر کرده است.

ناگفته های فریبا متخصص از تولدی دیگر؛چرا صدای «فروغ» پس از سوختگی تغییر کرد؟

او درباره همکاری با داریوش فرهنگ، کارگردان سریال «تولدی دیگر» اظهار کرد: همکاری با ایشان عالی بود. یکی از بهترین تجربه‌های زندگی من کار کردن با آقای فرهنگ بود. آقای فرهنگ انسانی باشخصیت، هنرمند، فرهیخته و کاربلد هستند و همچنان پس از گذشت سال‌ ها دوست دارم دوباره فرصتی فراهم شود و با ایشان همکاری مجددی داشته باشم.

متخصص که در این سریال نقش مادر سه کودک را بازی می‌کند، درباره ارتباط با این بچه‌ها نیز گفت: این بچه‌ها خیلی ماه بودند. طفلکی‌ها اوایل از من می‌ترسیدند، چرا که صدایم را به خاطر نقشم خشن و کلفت کرده بودم. گاهی هم مجبور بودم سرشان داد بزنم، به همین دلیل از من می‌ترسیدند و اذیت می‌شدند؛ اما رفته ‌رفته رابطه‌مان بهتر شد به‌خصوص که در پشت صحنه رابطه خیلی خوبی با هم داشتیم.

متخصص در پایان درباره فعالیت‌های تلویزیونی این روزهایش بیان کرد: فعلا مشغول بازی در سریال‌های «برف بی‌صدا می‌بارد» پوریا آذربایجانی و «شب بیدار» به کارگردانی رضا ابوفاضلی هستم.

فریبا متخصص در سریال‌هایی همچون «چالش‌های مادربزرگ»، «وزیر مختار»، «مزد ترس»، «باغ گیلاس»، «نوروز ۷۲»، «آوای فاخته»، «در چشم باد» و «شهرزاد» هنرنمایی کرده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نظر شما