شناسهٔ خبر: 49966041 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

میسوفوبیا چیست؟

میسوفوبیا یا همان ترس از خاک هر روز بیشتر و بیشتر می شود. سوال اول این است که ، آیا نگرانی شدید در مورد زباله ها و میکروب ها درست است؟ لذت بردن از نظافت طبیعی است اما تبدیل شدن به یک وسواس طبیعی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، تصور کنید اگر می توانستید همه میکروارگانیسم های زیادی را که در اطراف ما زندگی می کنند مشاهده کنید، مطمئناً بسیاری از ما وحشت زده می شدیم.

در واقع ، کمی ترس طبیعی است زیرا به ما اجازه می دهد از موقعیت های احتمالاً خطرناک آگاه شویم و از خود محافظت کنیم. با این حال،  ترس بیش از حد ممکن است آسیب شناختی باشد.

این مورد فوبیا نام دارد و به عنوان یک ترس غیرمنطقی است که شخص نسبت به چیزی یا کسی احساس می کند. ترس از خاک یا میسوفوبیا ، وضعیتی است که باعث ناراحتی افرادی می شود که آن را تجربه می کنند.

ترس از بیماری در اثر میکروب و باکتری در افراد مبتلا به این اختلال ناتوان کننده است. خوب ، پس علائم چیست؟ آیا رفتارهایی وجود دارد که به راحتی قابل تشخیص باشند؟

ترس از خاک یا میسوفوبیا چیست؟

واژه mysophobia از کلمه یونانی myso به معنی «پلیدی» و phobos که به معنی «ترس» می آید گرفته شده است. بنابراین ، میسوفوبیا ترس از پلیدی است.

هراس می تواند منجر به رفتارهای وسواسی شود. در واقع ، برخی از افراد تمایل دارند دستهای خود را چندین بار در روز ، بیش از حد شستشو دهند ، و توجه خود را به خاک و بوی بدن متمرکز می کنند ، زیرا از پلیدی می ترسند.

این هراس دارای درجات مختلفی است زیرا برخی فقط از میکروب ها و باکتری ها می ترسند ، در حالی که برخی دیگر از هر چیزی که ممکن است آلوده کننده باشد می ترسند. دومی معمولاً کسانی هستند که در نهایت با ایپ هراس خود را منزوی می کنند.

رفتار افراد مبتلا به میسوفوبیا

فردی که این اختلال را تجربه می کند معمولاً با الگوی وسواسی نظافت هدایت می شود. در نتیجه ، آنها اغلب دستهای خود را تا 50 بار در ساعت در بعضی مواقع می شویند.

آنها همچنین سعی می کنند همه چیز را در اطراف خود ضدعفونی کنند ، از دست زدن به اجسام اجتناب کنند و حتی ممکن است برای این کار از دستکش استفاده کنند. به همین ترتیب ، آنها در خانه بسیار تمیز هستند و سعی می کنند به چیزی که دیگران لمس کرده اند ، مانند درهای رستوران ها ، دسته ها ، صندلی های مترو و غیره دست نزنند.

افراد مبتلا به میسوفوبیا نیز ترجیح می دهند در خانه غذا بخورند زیرا این تنها راهی است که می توانند از تمیز بودن غذا مطمئن شوند. همچنین ، زیرا با این کار از تماس با دیگران اجتناب می کنند.این افراد پس از بازدید از مکان های خاص نیز اغلب از دست زدن به لباس های خود می ترسند ، بنابراین آنها را مستقیماً در لباسشویی می ریزند.

علل میسوفوبیا

عوامل متعددی در ارتباط با این بیماری وجود دارد ، مانند عوامل ارثی ، تجربیات آسیب زا در گذشته ، دریافت آموزش دقیق در مورد پاکیزگی یا وحشت ساده بیماری در اثر عفونت. با این حال ، این شرایط برای کسانی که آن را تجربه می کنند خوشایند نیست. این به این دلیل است که آنها در مورد نظافت خود احساس خوبی ندارند.

برخی از علائم این بیماری عبارتند از:

حالت تهوع
احساس خفگی
مشکل در تنفس
سفتی در قفسه سینه
سرگیجه یا سبکی سر
از دست دادن تعادل
بی حسی اندام ها
ترس از ناتوانی در کنترل خود
لرزش بدن
نظم بیش از حد
افزایش ضربان قلب
کناره گیری اجتماعی

بسیاری از مردم برای درمان و تغییر زندگی خود هنگامی که دیگر نمی توانند علائم بد هراسی را تحمل کنند ، مشورت می کنند. درمان شناختی-رفتاری یکی از رایج ترین درمان ها است و به آنها اجازه می دهد بفهمند که فوبیا از چه چیزی تشکیل شده است تا تصورات غلط خود را به تدریج تصحیح کنند.

در موارد دیگر ، ممکن است بیمار تحت مواجهه و درمان قرار گیرد تا با ترس خود مقابله کند. علاوه بر این ، تکنیک های آرام سازی، مدیتیشن و سایر شیوه هایی که به آرامش اضطراب کمک می کند نیز مثر است.در هر صورت، پزشک باید بهترین فرد باشد تا بهترین درمان را تعیین کند. علاوه بر این ، آنها باید بتوانند در صورت لزوم هرگونه دارویی را تجویز کنند.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما