شناسهٔ خبر: 49953738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با افکار نیوز:

ایجاد اختلاف بین ایران و همسایگان از سیاست‌های آمریکا است

خوش چشم گفت: آمریکایی ها پس از کمرنگ کردن حضورشان در منطقه به دنبال ایجاد تهدید و افزایش فشارها و ناامنی‌ها در مرزهای مجاور ایران هستند و می‌خواهند قدرت پیشرفت ایران را در خلا حضور خودشان کاهش دهند‌. بنابراین یکی از اهداف آن‌ها ایجاد اختلاف و تقویت زیاده خواهی برخی از کشورهای همسایه و جدایی طلبی های قومی است.

صاحب‌خبر -

سیدمصطفی خوش چشم ، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز این اشاره به برگزاری رزمایش نامه توسط ارتش کشورمان در مرزهای شمال غربی و اظهارات سران جمهوری آذربایجان در این باره بیان کرد: ماجراجویی‌های آذربایجان ریشه در کنکاوهای بی‌فایده رژیم صهیونیستی دارد و قبل از شروع جنگ قره باغ پیامدها و نشانه‌های آن وجود داشت. آن‌ها در حقیقت به دنبال پیاده کردن منافع اسرائیل و آمریکا به طور عمده و البته در راستای قومیت گرایی پیوند خورده عثمانی گرایی با اردوغان و ترکیه و به منظور ایجاد منطقه موهومی به نام ترکستان هستند.

*آمریکا با تشدید جاه‌طلبی کشورهای همسایه ایران و تقویت جدایی‌طلبی به دنبال پرکردن خلا حضور خود منطقه است

ایجاد اختلاف بین ایران و همسایگان از سیاست‌های آمریکا است

وی افزود: بنابراین آمریکا می‌خواهد با تشدید این جاه طلبی ها و سیاست های توسعه طلبانه اهدافش را به جلو ببرد و با تضعیف ایران از طریق ایجاد تهدیدهای مشخص مانند اسرائیل و حضور گروه‌های تکفیری در مناطق مرزی و مجاور مرزهای ایران و قطع دسترسی کریدور جنوب به شمال از طریق ارمنستان، جمهوری اسلامی را ضعیف کند تا در این راستا بتواند بخش‌هایی از ایران را نیز تجزیه کند. هدف آذربایجان نیز همین است.

خوش‌چشم پاسخ به اینکه آیا رفتار برخی از کشورهای جمهوری آذربایجان به واسطه کمرنگ‌شدن حضور آمریکا درمنطقه است؟ اظهارکرد: طبعاً از سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی آمریکا در قبال کمرنگ‌شدن حضورش در منطقه غرب آسیا معطوف به بلوکه کردن قدرت رشد ایران در خلع عقب‌نشینی هایش است که بخشی از این سیاست های مهار و بلوک کردن قدرت ایران در گرو قطع ارتباط با همسایگان است.

ابن کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: البته حجت‌الاسلام رئیسی سیاست اصلی خود را در حوزه سیاست خارجی گسترش ارتباط با کشورهای همسایه قرار داده است تا به این واسطه به هدف کاهش تاثیر تحریم‌ها و افزایش توسعه اقتصادی با همسایگان دست یابد. اما آمریکا به دنبال این است که این راه های پیشرفت قدرت ایران را مسدود کند.

او افزود: طبیعتاً ایران در خلل عقب‌نشینی آمریکا از منطقه رشد سریع تری خواهد داشت. اما آمریکا سعی می کند با افزایش تهدید و تشدید تحریم و انتقال تهدید به سرزمین های مجاور ایران رشد قدرت ما را در منطقه متوقف کند. البته جمهوری اسلامی نیز در این زمینه استراتژی های خاصی را از قبل تبیین کرده و به دنبال اجرای این استراتژی ها است.

 

نظر شما