صاحبخبر - اگر به جایگاه ایمنی در زندگیمان نگاه سادهای بیندازیم در میابیم که ایمنی جایگاه ویژهای در سبک زندگی غالب خانوادهها ندارد. ایمنی، این مولفه ناکام در وقایع هر چند پرتکرار است و روزانه با آن بسیار سر و کار داریم اما بارها طعم تلخ سوگ عدم رعایت ایمنی را چشیدهایم.
به گزارش ایسنا، حوادث ساختمانی (indoor) درصد قابل توجهی از حریقها را به خود اختصاص میدهند. این حریقها که گاهی به دلیل نا ایمنی رخ میدهد از جمله حوادث دلخراشی هستند که گاهی منجر به جان باختن اعضای یک خانه نیز میشود.
اما متاسفانه حوادث از این دست آمار کمی ندارند و هر چند وقت یکبار با حادثه غمانگیزی از حریقهای ساختمانی روبهرو می شویم که تنها یک مورد آن ماه پیش در ایذه رخ داد و طی آن نوجوان ۱۵ سالهای جان خود را به خطر انداخت و برای نجات جان دو تن از هموطنان به دل آتش زد و چند روز بعد از حادثه نیز بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی جان باخت.
بیشک داستان ایثار و فداکاری «علی لندی» در تاریخ این مرز و بوم ثبت خواهد شد، اما این حادثه بار دیگر بر لزوم آموزش و فرهنگسازی درباره مقوله «ایمنی» در جامعه و بهویژه مدارس تاکید دارد.
محمدرضا مرشد دوست، کارشناس ایمنی در اینباره گفت: ایمنی در خانهها از نکاتی است که باید به آن نگاه ویژهای داشت و فرهنگ ایمنی را به خانهها وارد کرد.
وی ادامه داد: باید در خصوص وجود لوازم ایمنی، آگاهی افراد خانه از وسایل ایمن از جمله کپسولهای آتشنشانی، آگاهی شهروندان از وضعیت ایمنی خانه و وسایل خانه خود و.. تاکید بیشتری داشت تا شاهد حوادث تلخ و دلخراشی از این دست نباشیم. این حادثه تلخ که جان علی لندی، نوجوان فداکار ایذهای را گرفت بر چند مورد تاکید ویژهای داشت که یکی از موارد آن لزوم فرهنگسازی و آگاهی رسانی به شهروندان است.
این کارشناس ایمنی با بیان اینکه شهروندان باید آگاهی بیشتری در زمینه تماس به موقع با نیروهای امدادی داشته باشند، گفت: البته این روزها نسبت به گذشته، وضعیت تماس سریع با نیروهای امدادی از جایگاه بهتری برخوردار است و تقریبا همه مردم میدانند که هنگام حادثه اولین کاری که باید انجام گیرد قرار گرفتن در جایگاهی امن و تماس با نیروهای امدادی است و به نظر میرسد که در این زمینه مشکل به خصوصی وجود ندارد.
وی ادامه داد: داشتن خاموشکنندهها و استفاده نکردن از لوازم خطرناکی از جمله پیکنیکیها در خانه از دیگر مواردی است که باید در این خصوص آگاهیرسانی بیشتری انجام شود. وجود و استفاده از خاموشکنندهها در لحظات اولیه وقوع یک حادثه، بسیار موثر است و اگر از آنها به درستی استفاده شود، حادثه مدیریت میشود و به نوعی از وقوع حوادث بزرگ جلوگیری میشود.
مرشد دوست با بیان اینکه آموزشهای لازم در خصوص ایمنی فقط مختص بزرگسالان نیست و باید به جوانان، نوجوانان و کودکان نیز ارائه شود گفت: باید در همه سنین آموزش و فرهنگ ایمنی ترویج شود و آن را میان همه افراد جامعه از کودک تا سالمند نهادینه کنیم.
این کارشناس ایمنی در ادامه به ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران جدید اشاره کرد که سال ۹۸ تصویب شد و به شرح وظایف ارگانها، سازمانها و وزارتخانه ها در خصوص آموزش محتوای ایمنی و ارائه آن به کودکان، نوجوانان و جوانان میپردازد.
به گفته وی، در ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران نوشته شده است که وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم موظف هستند که به وسیله هلال احمر که محتوی آموزشی را تهیه میکند، کتابهایی را تهیه کند و برای دانشآموزان و دانشجویان محتوی ایمنی و سوانح داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات در ترویج فرهنگ ایمنی این است که بچهها از کودکی به هیچ عنوان آموزشهای خاصی در این زمینه نمیبینند. کودکان در خصوص شرایط اضطرار و تصمیمگیری و رفتار در این لحظات آموزشی نداشتهاند.
این کارشناس ایمنی با تاکید بر این موضوع که محتوی ایمنی برای هر سنی باید مطابق با اقتضای روش تفکر آن فرد باشد، گفت: محتوایی که برای یک نوجوان جمعبندی میشود قطعا باید با مطالبی که به کودک و یا بزرگسال آموزش داده میشود متفاوت باشد.
وی با تاکید بر فداکاری و ایثار نوجوان ایذهای، گفت: باید در این خصوص نیز مطالبهگری داشته باشیم که مدیریت بحران، وزارت آموزش و پرورش و.. به این موضوعات در کتب آموزشی توجه بیشتری داشته باشند.
به گفته مرشد دوست، ماده ۱۴ الزام کرده است که محتوی ایمنی و سوانح برای کتب درسی و آموزش و پرورش ایجاد شود. پرسش ما این است که هلال احمر چه تیمی را برای تولید این محتوی اختصاص داده و وزارتخانههای علوم و آموزش و پرورش چه تیمهایی را ایجاد کردند که این محتوی را جهت آموزش در کتب و برنامههای آموزشی توزیع کنند؟ اگر این تیمها وجود دارد باید در این خصوص تلاش کنیم که کودک و نوجوان از آموزشهای لازم بهره ببرند.
این کارشناس ایمنی در خاتمه بر لزوم آموزش و فرهنگسازی از سنین کودکی تاکید و خاطرنشان کرد: بارها گفته شده که بچهها از سنین مهد کودک باید با آموزشهای خاص سن خود مواجه باشند. ایمنی باید در وجود افراد نهادینه شود. از سوی دیگر از پنج سالگی که کودک با بازی و کتاب آشنا میشود میتوان این آموزشها را از طریق کتاب و بازی به کودکان اختصاص داد. اگر آموزشهای ایمنی به صورت دقیق به کودکان ارائه شود در مواقع بحرانی قدرت تصمیمگیری بیشتری خواهند داشت.∎
نظر شما