شناسهٔ خبر: 49885030 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وین:

اختلاف آمریکا و روسیه بر سر کنترل تسلیحات اتمی

معاون وزیر خارجه روسیه، اختلاف بین مسکو و واشنگتن بر سر کنترل سلاح‌های اتمی را عمیق توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از وین، معاون وزیر خارجه روسیه در مذاکره با آمریکا بر سر کنترل تسلیحات اتمی، از فاصله بسیار زیاد بین دو کشور در بسیاری از موضوعات خبر داد. ریاست گفتگو‌های دو کشور بر سر کنترل سلاح‌های اتمی را که امروز پنجشنبه در شهر ژنو سوییس برگزار شد را "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه و "وندی شرمن "معاون وزیر خارجه آمریکا برعهده داشتند. خلع سلاح هسته‌ای، فناوری‌های جدید، امور هوافضا و هوش مصنوعی از جمله محور‌های این گفتگو‌ها اعلام شده است.


سرگئی ریابکوف پس از نشست امروز با مقامات آمریکایی در ژنو افزود: طرف امریکایی از قدرت نظامی رو به افزون چین ابراز نگرانی کرده است. مذاکرات روز جاری در نمایندگی روسیه در سازمان ملل در ژنو صورت گرفت. دور قبلی این مذاکرات در اواخر ماه ژوئیه در نمایندگی آمریکایی‌ها در ژنو برگزار شده بود. معاون وزیر خارجه روسیه این دیدار را سازنده خواند و در عین حال تاکید کرد: همچنان در بسیاری از موضوعات فاصله زیادی وجود دارد. وی گفت: دو گروه کاری، با هدف روشن شدن جزییات مربوط به کنترل تسلیحات قرار است تشکیل شود.


ریابکوف افزود: در هر دو طرف تمایل به حرکت رو به جلو وجود دارد. از سوی مقامات آمریکایی نیز اعلام شده است که دو هیات شرکت کننده در این مذاکرات توافق کرده اند که دو گروه کاری فعالیت خود را از سر بگیرند و پس از آن؛ دیدار دیگری برگزار شود. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید مذاکرات ژنو "فشرده" و "اساسی" بوده است. آمریکا و روسیه مذاکرات خود را از اواخر ماه جولای پس از توافق بین بایدن و پوتین از سر گرفتند.

 

پیش از این در نشست تاریخی ۱۶ ژوئن، جو بایدن و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور آمریکا و روسیه که در رأس کشور‌هایی با بیشترین تسلیحات هسته‌ای در جهان قرار دارند، بر ضرورت گفتگو با یکدیگر به رغم اختلاف نظر‌های بسیار، تأکید کردند. آنها همچنین تأکید کردند که حتی در اوج جنگ سرد نیز، مسکو و واشنگتن برای جلوگیری از بدترشدن اوضاع گفتگو کرده بودند.

نظر شما