شناسهٔ خبر: 49882458 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

۳۰ کشور جهان خواستار پایان یافتن تحریمها شدند

۳۰ کشور جهان با ابزار نگرانی از اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریمها علیه کشورهای در حال توسعه اعلام کردند این اقدامات برخلاف منشور سازمان ملل، چند جانبه گرایی، قوانین بین المللی و اصول پایه ای روابط بین الملل است و خواستار پایان یافتن فوری و کامل این اقدامات شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، بیانیه ۳۰ کشور از جمله ایران، چین، روسیه، سوریه، فلسطین، بلاروس، پاکستان، مصر، ونزوئلا و بولیوی در محکومیت توسل به اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریم ها علیه کشورهای در حال توسعه را نماینده چین روز پنجشنبه به وقت محلی در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است در شرایطی که کرونا رشد اقتصادی و اجتماعی بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای درحال توسعه را تحت تاثیر قرار داده، همه کشورهای عضو باید از طریق اقدام جهانی و بر پایه وحدت، همبستگی و همکاری بین المللی برای مقابله با این همه گیری اقدام کنند.

این کشورها با تاکید بر  اصول منشور سازمان ملل مبنی بر همکاری کشورها با یکدیگر اعلام کردند ما از پیامدهای منفی ناشی از اقدامات قهری یکجانبه علیه کشورهای مورد هدف که باعث تأثیرات منفی اقتصادی، اجتماعی و بشردوستانه در این کشورها شده و مانع تلاش آنها برای ارتقا و حفاظت از حقوق بشر می شود، بسیار نگران هستیم.

۳۰ کشور جهان در بیانیه خود آورده اند ما به خصوص نگران تأثیر مخرب مستقیم و غیرمستقیم این اقدامات یکجانبه بر جمعیت کشورهای آسیب دیده در زمینه همه گیری کرونا هستیم.

این کشورها افزودند گزارش های مختلفی از تاثیر سوء این اقدامات بر منابع ضروری مانند غذا، آب، برق، دارو و تجهیزات پزشکی برای کرونا منتشر شده است.

آنها با تاکید بر اینکه همه دارای حقوق مساوی هستند، اضافه کردند اقدامات قهری یکجانبه، جمعیت آسیب دیده را از احقاق کامل حقوق بشر خود محروم می کند و مانع رفاه اجتماعی آنها، به ویژه برای زنان، کودکان، جوانان، سالمندان و افراد دارای معلولیت می شود.

این کشورها درخواست دبیرکل سازمان ملل و کمیسر عالی این سازمان در حقوق بشر در سال ۲۰۲۰ مبنی بر نیاز لغو تحریم هایی که ظرفیت کشورها در مبارزه با کرونا را تحت تاثیر قرار می دهد، یادآور شدند و تاکید کردند ما خواهان لغو کامل و فوری اقدامات قهری فعلی یکجانبه علیه کشورهای هدف هستیم.

آنها اطمینان از این که کشورهای آسیب دیده از منابع و حمایت کافی برای واکنش و مبارزه با همه گیری کرونا برخوردار هستند و این که کمک های بشردوستانه بتواند بدون هیچ تاخیر یا مانعی به نیازمندان برسد و رنج آن جامعه را فوری کاهش یابد، ضروری دانستند.

این ۳۰ کشور در بیانیه خود آورده اند ما از کشورها می خواهیم  در آینده از اعمال تحریم های یکجانبه که برخلاف قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل هستند، خودداری کنند. شرایط کنونی ایجاب می کند  به جای مقابله و تفرقه در مقابله با چالش جهانی کرونا، به ترویج و حمایت از حقوق بشر برای همه، همبستگی و وحدت بپردازیم.

 

بیشتر بخوانید:

  • از بی‌توجهی به سینمای کودک تا نیاز به وجود نگاه‌های امروزی در این سینما
  • بانوان قهرمان میهمان جام جم می شوند/الناز رکابی و هاشمیه متقیان در برنامه ورزش ایران

برچسب‌ها:

نظر شما