شناسهٔ خبر: 49823916 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

پیکر علامه حسن‌زاده آملی در خاک آرام گرفت

پیکر مرحوم علامه حسن زاده آملی در زادگاهش روستای ایرا در بخش لاریجان آمل به خاک سپرده شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 علیرضا شریعت، دبیر ستاد ارتحال علامه حسن زاده آملی گفت: مراسم تدفین و خاکسپاری پیکر علامه حسن‌زاده آملی صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور جمعی از علما و شیفتگان برگزار شد.

وی بیان کرد: پیکر مطهر علامه حسن‌زاده در اتاقی از منزلش و در کنار مرقد همسر مکرمه ایشان در حال خاکسپاری است.

آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی ملقب به علامه حسن زاده فیلسوف متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی شنبه شب در زادگاهش شهر آمل در سن ۹۳ سالگی و پس از یک دوره سخت بیماری به دلیل بیماری قلبی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. علامه حسن‌زاده آملی در اواخر سال ۱۳۰۷ هجری خورشیدی در روستای "ایرا" بخش لاریجان از توابع شهرستان آمل متولد شد، او در ۶ سالگی خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه آموخت و در سال ۱۳۲۳ دروس حوزوی را آغاز کرد.

این عالم وارسته در سال ۱۳۴۲ شمسی از تهران به قم رفت و به مدت ۱۷ سال در دروس علامه طباطبایی، برادر علامه و سید محمدحسن الهی حاضر شد. این فیلسوف بزرگ ایرانی پس از سکونت در قم، ۱۴ دوره شرح منظومه، چهار دوره اشارات، یک دوره اسفار اربعه و چهار دوره شرح فصوص قیصری را تدریس کرد. شرح تمهید و مصباح الانس نیز از جمله تدریس‌های اوست.

او همچنین حدود ۱۷ سال دروس ریاضیات، هیأت، وقت و قبله را درس داده که کتاب دروس «معرفة الوقت و القبلة» محصول آن درس‌هاست. علامه حسن زاده آملی، کتاب‌هایی، چون نهج‌البلاغه، اسفار اربعه، کشف المراد، کلیله و دمنه و گلستان سعدی را تصحیح کرده و دیوان اشعاری نیز به چاپ رساند.

 

نظر شما