شناسهٔ خبر: 49817015 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

احتمال ورود ارتش برای مقابله با صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌های بنزین قوت گرفت

سوختن انگلیس در آتش بحران کمبود سوخت

صاحب‌خبر -
همزمان با شدت گرفتن بحران کمبود سوخت و ایجاد صف‌های طولانی در برابر جایگاه‌های سوخت، رسانه‌های انگلیس از احتمال استقرار نظامیان ارتش این کشور برای محافظت از کامیونهای حامل سوخت خبر داده‌اند.
دولتمردان انگلیس که از ابزار سوخت برای فشار بر سایر کشورها استفاده می‌کنند چنانکه ماه‌هاست که در کنار آمریکا و سعودی بحران سوخت را در لبنان ایجاد کرده‌اند، اکنون خود گرفتار بحران سوخت و سراسیمگی مردم برای تامین سوخت شده‌اند چنانکه به دنبال بسته شدن چندین جایگاه سوخت در انگلیس به دلیل کمبود آن و صف کشیدن مردم در مقابل پمپ بنزینها، نخست وزیر انگلیس درحال بررسی استقرار نیروهای ارتش برای محافظت از کامیونهای حامل بنزین است. اقدامات اضطراری برای تامین سوخت کافی در جایگاههای سوخت اتخاذ شده است و «کاسی کارتنگ» وزیر بازرگانی انگلیس قرار است قوانین رقابتی در صنعت سوخت را تعلیق کند تا شرکتهای تامین کننده بتوانند سوخت مورد نیاز جایگاههایی که بدون بنزین مانده‌اند را تامین کنند.براساس گزارش پایگاه خبری AOL، گزارشهای متعددی نیز حاکی از این است که بوریس جانسون قصد دارد نیروهای ارتش را برای محافظت از تانکرهای حامل سوخت و انتقال آن به جایگاههای سوخت اعزام کند.«گرنت شاپس» وزیر حمل و نقل انگلیس نیز گزارشها درباره درخواست کمک از ارتش را برای مدیریت مساله کمبود سوخت رد نکرده است.صف های طولانی در مقابل جایگاه‌های بنزین ها در سراسر انگلیس پس از بسته شدن برخی از این جایگاه ها به دلیل کمبود سوخت ادامه داشت.پس از اینکه برخی از شرکت های بزرگ نفتی جایگاه‌های بنزین خود را در روز جمعه تعطیل کردند، بسیاری از مردم در اثر نگرانی در مورد مواجه شدن با کمبود بنزین، به این جایگاه ها هجوم بردند.
در انگلستان، ماه هاست که یک بحران شدید تدارکات ادامه دارد؛ این بحران، یکی از پیامدهای مختلف برگزیت و عمدتا ناشی از کمبود حمل کننده بار است: در این مورد، ماشین های حمل سوخت کافی برای رساندن سوخت به همه توزیع کنندگان وجود ندارد.قیمت گاز در انگلیس و اتحادیه اروپا طی ماه‌های گذشته چند برابر شده و اجرای برخی سیاست‌ها باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های گازی انگلیسی ورشکست شوند.
قیمت عمده‌فروشی گاز در انگلیس ۴۲۰ درصد رشد کرده و مشکل اینجاست که شرکت‌های فعال در حوزه انرژی این کشور برای این پدیده آماده نبوده‌اند. در ابتدای سال جاری ۷۰ شرکت تامین کننده انرژی در انگلیس وجود داشت که تا الان ۷ شرکت به طور کامل تعطیل شده و تعداد دیگری نیز در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند.کارشناسان حوزه انرژی انگلیس نسبت به اوضاع در فصل زمستان بدبین بوده و برخی از آنها حتی پیش بینی کرده‌اند که از ۷۰ شرکت موجود ابتدای سال حدود ۱۰ شرکت بتوانند خود را به پایان سال برسانند. در این میان وزیر حمل و نقل انگلیس از مردم در صف های بنزین خواست، در زمان خرید بنزین نرمال و عادی رفتار کنند.از طرفی تولیدکنندگان گوشت در انگلیس حالا به یکی از قربانیان افزایش قیمت گاز در این کشور تبدیل شده‌اند. گاز دی اکسید کربن یکی از محصولاتی است که در کنار تولید کودهای شیمیایی تولید شده و در زمان کشتار حیوانات در کشتارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وضعیت در حالی بر داخل انگلیس حاکم است که در حوزه سیاست خارجی نیز علی‌رغم هشدارهای پکن به غرب در خصوص پرهیز از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در قلمرو این کشور، یک ناوچه انگلیسی از تنگه حساس تایوان عبور کرد.طبق گزارش رویترز، علی‌رغم آن که ناوهای آمریکایی بی‌توجه به هشدارهای پکن، به صورت ماهیانه در اقدامی تحریک‌آمیز از تنگه تایوان عبور می‌کنند اما هم‌پیمانان واشنگتن به طور کلی تمایلی به پیروی از این کشور در عبور از این تنگه ندارند. اما نکته قابل توجه در باب انگلیس آن است که جوسازی بیرونی این رژیم در حالی صورت می‌گیرد که در عرصه داخلی با بحران حقوق بشر نیز مواجه است چنانکه به عنوان نمونه مسئولان زندان برونزفیلد انگلیس به سوء رفتار با زندانیان متهم شده اند. این اتهام پس از آن افشا شد که یک زندانی نوجوان مجبور شد به تنهایی در سلولش زایمان کند,، اما نوزاد تازه متولد شده خود را از دست داد.گزارش‌های منتشره از زندان‌های انگلیس بیانگر وضعیت بحرانی و ازدحام جمعیت در این زندان‌هاست که بارها با اعتراض نهادهای حقوق بشری مواجه شده اما دولتمردان انگلیس تاکنون پاسخی به این درخواست‌ها نداده و همچنان همان روند گذشته ادامه یافته است.

نظر شما