شناسهٔ خبر: 49816770 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

اورمی چیست؟

اورمی زمانی رخ می دهد که کلیه های شما آسیب ببینند. سموم یا مواد زائد بدن که معمولاً کلیه ها به ادرار شما ارسال می کنند می تواند در جریان خون شما قرار گیرند. این سموم با نام های کراتینین و اوره شناخته می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، اورمی یک بیماری جدی است و در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اورمی یکی از علائم اصلی نارسایی کلیه است. اورمی همچنین نشانه آخرین مراحل بیماری مزمن کلیه است.

علائم اورمی:

در ابتدای بیماری مزمن کلیه  ممکن است هیچ علائمی را مشاهده نکنید. با این حال در زمان شروع اورمی کلیه های شما بسیار آسیب دیده است. اورمی ممکن است باعث ایجاد برخی از علائم زیر شود:

خستگی یا خستگی  خیلی شدید

گرفتگی در پاها

اشتهای کم یا بدون اشتها

سردرد

حالت تهوع

استفراغ

مشکل در تمرکز

اورمی + کلیه

علل اورمی:

اورمی در اثر آسیب شدید و معمولاً برگشت ناپذیر به کلیه ها ایجاد می شود. این امر معمولاً ناشی از بیماری مزمن کلیه است. کلیه ها دیگر قادر نیستند مواد زائد را از بدن شما فیلتر کرده و از طریق ادرار به بیرون ارسال کنند.

در عوض این مواد زاید وارد جریان خون شما می شوند و باعث ایجاد یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی می شوند.

علل بیماری مزمن کلیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

فشار خون بالا

بیماری کلیه پلیکیستیک

دیابت (هر دو نوع ۱ و ۲)

التهاب واحدهای تصفیه در کلیه ها به نام گلومرول

التهاب لوله های کلیه و ساختارهای اطراف آنها

پروستات بزرگ شده

برخی از انواع سرطان

سنگ کلیه که مجاری ادراری را برای مدت طولانی مسدود می کند

عفونت های کلیه که عود می کنند

گزینه های درمان:

در زمان ابتلا به اورمی کلیه های شما به شدت آسیب می بینند. دیالیز گزینه اصلی درمان اورمی است.

دیالیز زمانی اتفاق می افتد که مواد زائد مایعات اضافی و سموم از جریان خون شما به جای کلیه توسط شما به صورت مصنوعی کنترل می شود. دو نوع دیالیز وجود دارد.

 این انواع عبارتند از:

همودیالیز: از دستگاهی برای حذف مواد زائد از خون استفاده می شود.

همودیالیز

دیالیز صفاقی: یک کاتر (لوله کوچک) داخل شکم شما قرار می گیرد. مایع دیالیز شکم شما را پر می کند این مایع مواد زائد و مایع اضافی را جذب می کند. در نهایت مایع پس از تخلیه مواد زائد را از بدن شما خارج می کند.

در صورت رسیدن به مرحله پایانی نارسایی کلیه پیوند کلیه یکی دیگر از گزینه های درمانی است.

پیوند کلیه زمانی انجام می شود که کلیه سالم از اهدا کننده زنده یا فوت شده گرفته شده و در بدن شما قرار داده شود. برای جلوگیری از دفع کلیه اهداکننده از بدن ، به مدت طولانی از داروهای ضدتیراژ استفاده خواهید کرد.

در حال حاضر محققان در حال کار بر روی چیزی هستند که به آن "داروی احیا کننده" می گویند.

این نوع درمان ممکن است در آینده به مبتلایان به بیماری کلیوی و اورمی کمک کند. از سلول هایی استفاده می کند که ممکن است به بدن در ترمیم اندام های خود کمک کند. این ممکن است روزی بتواند پیشرفت بیماری کلیوی را نیز کندتر کند.

چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

اگر در مرحله نهایی نارسایی کلیوی قرار دارید بهترین راه برای جلوگیری از اورمی انجام مداوم درمان های دیالیز است. این کار باعث می شود مواد زاید  از خون شما فیلتر شوند.

همچنین باید از خوردن هر چیزی که دارای مقدار زیادی سدیم، فسفر و پتاسیم است خودداری کنید. خوردن یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش، در صورت تأیید پزشک، می تواند در پیشگیری از اورمی کمک کند.

از آنجا که اورمی در اثر بیماری شدید کلیه و نارسایی کلیه ایجاد می شود می توانید با پیشگیری از بروز اورمی در صورت امکان از بیماری های کلیوی جلوگیری کنید.

 برخی از راههای پیشگیری از بیماری کلیوی عبارتند از:

کنترل دیابت

حفظ فشار خون سالم

اقدامات لازم برای حفظ سلامت قلب و عروق

سیگار نکشیدن

حفظ رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی برای جلوگیری از چاقی

گیاه خواری+ دیابت

برخی عوامل خطر مانند سن و سابقه خانوادگی بیماری کلیوی وجود دارد که می تواند جلوگیری از بیماری کلیوی را دشوارتر کند. با این حال  انجام اقدامات پیشگیرانه تا حد ممکن به شما کمک می کند.

عوارض:

عوارض اورمی می تواند شدید باشد و اگر با دیالیز یا پیوند درمان نشود در نهایت منجر به مرگ می شود. با این حال حتی زمانی که تحت دیالیز قرار دارید هنوز عوارضی وجود دارد که افراد دیالیزی را با درصد  بالاتری نسبت به مردم عادی تحت تأثیر قرار می دهد:

مسائل قلبی عروقی

حملات قلبی به عنوان عامل مرگ

خارش شدید ناشی از عدم تعادل مواد معدنی

آمیلوئیدوز ، بیماری نادری است که باعث می شود مفاصل شما دردناک و سفت شده و مایعات را در خود نگه دارند

افسردگی

مهم است که در مورد هرگونه عارضه با پزشک خود مشورت کنید. پیروی از برنامه درمانی تعیین شده توسط تیم پزشکی شما می تواند به کاهش یا احتمالاً حذف برخی از این عوارض کمک کند.

چشم انداز:

اورمی یک بیماری جدی است و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر علائمی دارید که فکر می کنید ممکن است مربوط به مشکل کلیه شما باشد مهم است که فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

هرچه زودتر برنامه درمانی ارائه شود شانس بیشتری برای پیشگیری از اورمی خواهید داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما