شناسهٔ خبر: 49815226 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پیام مشترک امام جمعه و استاندار کرمان در پی ارتحال آیت الله حسن زاده آملی

امام جمعه و استاندار کرمان با صدور پیامی ارتحال عالم ربانی آیت الله حسن زاده آملی را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و استاندار کرمان با صدور پیامی، ارتحال عالم ربانی، عارف واصل و معلم نفوس آیت الله حسن زاده آملی را تسلیت گفتند.

 متن پیام تسلیت به شرح زیر است:

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ

رحلت عالم جلیل القدر آیت الله حسن حسن زاده آملی (قدس الله نفسه الزکیه) فیلسوف متأله، فقیه، عارف و علامه ذوالفنون موجب تألم و اندوه فراوان شد. این عالم فرهیخته که سال‌ها در پرتو معارف نورانی قرآن وبینش عمیق سیاسی، ضمن کسب علم و دانش در زمینه‌های مختلف مانند تفسیر و علوم قرآنی، کلام، فلسفه، فقه و اصول، عرفان، ریاضیات و نجوم تبلیغ و ترویج معارف دینی و آموزه‌های مکتب ائمه اطهار (ع)، آثار ماندگاری از خود باقی گذاشت که به عنوان سرمایه‌های ارزشمند و کم نظیر جهان اسلام، چراغ راه آیندگان و الهام بخش جویندگان راه سعادت و رستگاری است.

بدینوسیله این فقدان جبران ناپذیر و ضایعه مولمه را به پیشگاه حضرت، ولی عصر ارواحنا فدا، فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای، مراجع عظام تقلید، روحانیت معزز، دوستداران و شاگردان و خانواده معظم ایشان تسلیت عرض نموده و برای این عالم پرهیزگار، از درگاه خداوند سبحان علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت دارم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  حسن حسن‌زاده آملی مشهور به علامه حسن‌زاده، فیلسوف و عارف شیعه ایرانی در سال ۱۳۰۷ شمسی در روستای ایرا از توابع بخش لاریجان آمل دیده به جهان گشود. وی از وجود اساتیدی، چون مهدی الهی قمشه‌ای، علامه شعرانی، علامه طباطبایی و سید محمدحسن الهی بهره برد و از علامه شعرانی، اجازه اجتهاد و اجازه نقل حدیث دریافت کرد. او سپس به تدریس آثار فلسفی و عرفانی مانند اشارات، اسفار اربعه و شرح فصوص قیصری و شرح منظومه پرداخت. وی، همچنین حدود ۱۷ سال ریاضیات و هیأت تدریس کرد.

او آثار بسیاری در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی دارد و برخی از مهم‌ترین آثار فلسفی و عرفانی، چون اسفار اربعه، اشارات، شفا و شرح فصوص الحکم را تصحیح کرده و بر آن‌ها شرح و حاشیه نگاشته است. وی نهج‌البلاغه و کشف المراد را تصحیح کرده است. دیوان اشعاری نیز از او به جای مانده است.

علامه حسن‌زاده در سوم مهر ۱۴۰۰ش (۱۸ صفر ۱۴۴۳ق) بر اثر بیماری قلبی در بیمارستان شهر آمل درگذشت.

انتهای پیام/س

نظر شما