شناسهٔ خبر: 49812474 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

برپایی موکب امام رضای هیئت جواد الائمه(ع) در کاظمین

رجب پور از برپایی موکب امام رضای هیئت جواد الائمه در کاظمین خبر داد و گفت: چهار سال توفیق برپایی موکب در شارع امام علی کاظمین را داشتیم. امسال نیز با حضور تعدادی از خادمان قبل و بعد از اربعین اقدام به اجرای برنامه های مختلف برای زائران کرده ایم.

صاحب‌خبر -

مهدی رجب پور، مدیر هیئت جواد الائمه(ع) مشهد در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: قدیمی ترین تشکل مذهبی در ایران هیئت بوده است. شاید در تصور عامه مردم هیئت جایی باشد که در آن نظم و برنامه ریزی وجود ندارد در صورتی که این طور نیست و هیئت جواد الائمه(ع) چه در مراسم های مذهبی سیدالشهداء،(ع) اهل بیت و ائمه دیگر، چه در برنامه های غیر مراسم عزاداری با نظم و برنامه ریزی و کار جدی بسیاری از نیازهای مخاطبان و جوانان جامعه را پاسخ داده است،  هیئت جواد الائمه نه تنها نیاز جوانان بلکه نیاز خانواده هایی که با این هیئت مذهبی در تماس بوده اند را در نظر گرفته است؛ به عنوان مثال در سه سال گذشته همزمان با دهه اول محرم که همزمان با بازگشایی مدارس بوده در کنار مراسم عزاداری 200 بسته لوازم التحریر ایرانی را در میان خانواده های نیازمند توزیع کرده ایم.

 

 

 

رجب پور با اشاره به اینکه بسیاری در پی آن هستند که تفکر هیئتی را در جامعه از بین ببرند، گفت: در این دو سالی که جامعه با ویروس کرونا درگیر بوده، هیئت جواد الائمه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پروتکل ها نه تنها از برگزاری مراسم عزاداری برای ائمه اطهار(ع) غافل نشده بلکه با نظم به برگزاری هرچه بهتر این مراسمات پرداخته است.

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل شرایط کرونایی کشور برخی از هیئت ها تعطیل شدند و یا فعالیت شان کمرنگ شده است، گفت: امسال هیئت جواد الائمه(ع) مراسم عزاداری خود را در دهه اول در مدرسه حکیم نظامی با شکوه تر از سال های گذشته برگزار کرد و هر شب بیش از هزار نفر در این مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی حاضر می شدند و در واقع از گذشته تا به امروز همواره ما به این مسئله تاکید و توجه داشته ایم که توسل و ذکر امام حسین (ع) شفا است.

 

 

  

رجب پور با اشاره به اجرای طرح نذر آب در ایام محرم 1400 گفت: به یاد مشک خالی حضرت ابوالفضل العباس (ع) هیئت جواد الائمه طرح نذر آب را در دهه اول محرم برگزار کرد و در این طرح  هیئت جواد الائمه به پرداخت آب بهای خانواده های نیازمند پرداخت.

 

وی ادامه داد: همزمان با روز عاشورا در کنار تهیه و توزیع غذای نذری روز عاشورا اعضای هیئت جواد الائمه(ع) با حضور در پایگاه اهدای خون طرح یا ثارالله و نذر خون را برگزار کردند. همچنین با حضور در چهارراه شهدا همزمان با ظهر عاشورا به اقامه نماز ظهر و عصر به جماعت پرداختند. همچنین برگزاری مراسم عزاداری خیمه سوزان و مقتل خوانی از سوی این هیئت در دهه اول محرم برگزار شد. در کنار آن 313 بسته معیشتی در میان نیازمندان توزیع و بیش از 14 رأس گوسفند ذبح و در این ایام در میان نیازمندان توزیع شده است.

 

 

 

رجب پور از برپایی موکب امام رضای هیئت جواد الائمه در کاظمین همزمان با اربعین خبر داد و گفت: چهار سال توفیق برپایی موکب در شارع امام علی کاظمین را داشتیم. امسال نیز با حضور تعدادی از خادمان قبل و بعد از اربعین حسینی به اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و خدماتی برای زائران ابا عبدالله الحسین (ع) در کاظمین با برپایی موکب امام رضا (ع) هستیم. اقدامات اولیه برای اخذ ویزا جهت برپایی این موکب انجام شد، با همکاری ستاد بازسازی عتبات عالیات و ستاد مرکزی اربعین امسال نیز همچون سال های گذشته خدمات ویژه ای را به زائران اربعین ارایه دادیم.

 

مدیر هیئت جواد الائمه(ع) از آزادی زندانیان در طرح یا باب‌الحوائج(ع)  همزمان با سال ۹۹ خبر داد و گفت: در ۹ آذر ۹۹، ۹ کار طراحی شد که هر طرح با مسئولیت یک فرد به ثمر نشست. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح یا باب‌الحوائج(ع) اشاره کرد که در این طرح ۹ زندانی نیازمند مشهد آزاد شدند. طرح دوم، مواسات نام داشت که در این طرح بنا به سرکشی از ۹۹ خانواده بود، اما به حدی حضور خیران در این طرح چشم‌گیر بود که این تعداد به سرکشی از حدود هزار خانواده رسید. همچنین طرح مائده آسمانی را داشتیم که تمام خانواده‌های سراسر کشور می‌توانند در آن مشارکت کنند. بر این اساس خانواده‌ها در نهم هر ماه ۹ پرس غذا به نیت امام جواد(ع) در خانه خود طبخ می‌کنند و این غذا‌ها را به دست اطرافیان و یا نیازمندان اطراف خود می‌رسانند.

 



رجب پور گفت: ما از تعالیم دینی مان آموخته ایم که کشتی نجات ابا عبدالله(ع) وسیع‌ترین و سریع‌ترین است و مکتب سیدالشهدا نیز کلاس درس آزادگی و حقجویی است. بر این اساس در شرایط خاصی که امروز کشور به واسطه شیوع کرونا و سایر مسائل با مشکلات خاص مواجه است، تصمیم گرفتیم در کنار عزاداری سید و سالار شهیدان، طرح های ویژه ای را در حوزه خدمت رسانی به نیازمندان اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در راستای ارائه خدمات اجتماعی تولید و توزیع ماسک، ملزومات بهداشتی و بسته های معیشتی برای نیازمندان نیز در ایام محرم توسط این هیات انجام شد. همچنین به این مناسبت با مشارکت خیران، نذر قربانی گوسفند و مرغ نیز برای توزیع میان نیازمندان پیش بینی شده است.

 

 

 

مدیر هیئت جواد الائمه(ع) خاطر نشان کرد: در کشوری که امام رضا (ع) و ائمه معصومین(ع) حضور دارند، باید ارتباط قلبی مردم با امام رئوف(ع) به‌صورت هفتگی تداوم داشته باشد، طرح ملی سلام بر امام، با اهدافی همچون زیارت از راه دور و ارتباط قلبی با امام رضا (ع)، بهره بردن از زیارت حضرت برای کسانی که امکان تشرف را ندارند و آشنایی مردم با معارف اهل بیت(ع) به‌خصوص صفات و عناوین ذکر شده در فرازهای زیارت امین‌الله است.

این طرح که‌ اکنون در حرم مطهر رضوی در حال اجرا بوده و از زمانی که شروع شده، مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلفی برای انجام آن اعلام آمادگی کرده‌اند و امید است، در صورت حضور فعال صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران این طرح منجر به‌ترویج و تبدیل شدن آن به‌یک فرهنگ در کشور عزیزمان شود.

پایان پیام/49

نظر شما