شناسهٔ خبر: 49810818 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گام به گام با جاماندگان راه عشق در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- ‌شیوع کرونا ۲ سال است که مردم کشورمان بویژه عاشقان امام حسین(ع) در خراسان شمالی را از پیاده روی به سمت کربلای معلی باز داشته است اما دلباختگان به ائمه اطهار امروز -دوشنبه- عشق و ارادت خود را با حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مردم عزادار خراسان شمالی همزمان با اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) همنوا با سایر هموطنان به سوگ شهدای دشت کربلا نشستند و با عزاداری های خود مراتب عشق و ارادت خود را به اهل بیت(ع) بار دیگر به نمایش گذاشته‌اند.

 آیین های سوگواری در قالب مجالس عزا در هیات ها در شب گذشته و امروز هم با رعایت پروتکل های بهداشتی با حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین در نقاط مختلف استان برگزار شد و عزاداران به یاد سومین امام شیعیان جهان امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفا که مظلومانه بدست یزید و یزدیان به شهادت رسیدند اشک ماتم ریختند.

گام به گام با جاماندگان راه عشق در خراسان شمالی

همچنین مراسم های مذهبی در محله های شهری ، روستایی استان و برخی از خانه ها به یاد مظلومیت شهدای کربلا و اسیری خاندان عصمت وطهارت بویژه حضرت زینب،حضرت رقیه و امام سجاد(ع) وسایر اسرا باشکوه خاصی برپا شد.

عزاداران حسینی خراسان شمالی امروز در راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی با فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی کننده در این مراسم که از میدان شهید تا آرامگاه امامزاده سیدعباس (ع) برگزار شد، حضور یافتند و خاطرات حضور خود در پیاده روی های سال های گذشته اربعین را زنده کردند.

برخی از شرکت کنندگان در این مراسم معنوی با توزیع بسته های بهداشتی (ماسک و مواد ضد عفونی) در میان افراد بدون ماسک همه عاشقان اباعبدالله (ع) را ملزم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی می کردند.

حضور پرشور جوانان و نوجوانان

حضور کوچک ترها بویژه جوانان و نوجوانان با سربندهای "یا حسین(ع) "، "جانم فدای رهبر"، " یا زهرا(س) " شور حال خاصی به مراسم جاماندگان اربعین حسینی امسال داده بود.

کهنسالان که با قدمهای آهسته به این کاروان پیوسته بودند و عشق را به کمال رسانیده بودند و کودکانی که همراه والدین رهسپار این وادی بودند گویی با زبان کودکانه می‌گفتند که تا زنده ایم پیرو راه امام حسین(ع) و شهدا هستیم.

گام به گام با جاماندگان راه عشق در خراسان شمالی

و اما بسیاری از ساکنان استان خراسان شمالی امروز با اهدای خون به بیماران نیازمند نذر خون ادا کردند و بسیاری دیگر در قالب کمک های مومنانه به یاری نیازمندان شتافتند.

ایستگاه های صلواتی

عده ای نیز در این میان با ایجاد ایستگاه های صلواتی که فقط ارائه خدمات بهداشتی یا نذر ماسک، مواد ضدعفونی کننده و توزیع اقلام بسته بندی شده همچون آب معدنی به عزاداران اقدام کردند.

امروز فریاد یا حسین به عرش اعلی رسید و محبان اهل بیت (ع) در سوگ مظلومیت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) ، حضرت ابوالفضل العباس (ع) ، حضرت علی اکبر(ع) و حضرت علی اصغر (ع) و  یاران با وفای حضرت سیدالشهدا (ع) و اسیری خاندان آن امام همام خون گریستند.

برگزاری پیاده‌روی جاماندگان اربعین در خراسان شمالی 

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: مجوز برگزاری مراسم جاماندگان اربعین از ستاد کرونا اخذ  و این مراسم معنوی با نیت پیاده روی نجف تا کربلا در هشت شهرستان استان برگزار  شد.

حجت الاسلام محمدعلی سالاری فر اظهار داشت: درخواست های زیادی برای برگزاری مراسم جاماندگان اربعین در استان وجود داشت که در نهایت با همکاری ستاد استانی کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی این مراسم در فضای باز برگزار شد.

وی تصریح کرد: این مراسم در مرکز استان نیز در ساعت ۹ صبح از میدان شهید آغاز شد و تا امامزاده سید عباس (ع) بجنورد ادامه داشت و پیش از نماز ظهر در محل این امامزاده زیارت اربعین قرائت شد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی افزود: همزمان با برگزاری این مراسم، موکب‌های مردمی مستقر در طول مسیر از شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی پذیرایی کردند.

وی عنوان کرد: فرمانداران شهرستان ها نیز این مراسم را به طور مجزا در شهرستان ها برگزار کردند.

به گزارش ایرنا، طی سالیان گذشته کاروان عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) همزمان با اربعین حسینی با نیت پیاده روی از نجف تا کربلا ارادت خود را به امام حسین(ع) نشان می دادند که امسال بدلیل شیوع ویروس کرونا این مراسم معنوی به صورت محدود برگزار شد و جاماندگان با توجه به رنگبندی کرونایی این مراسم مذهبی را امسال در شهرستانها برگزارکردند.

در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین شب شهادت حسین‌بن علی(ع) گفته می‌شود که مصادف با روز بیستم ماه صفر است و از سنت‌های مردمی گرامیداشت چهلم مردگان است، که به یاد عزیز فوت شده خویش، خیرات و صدقات می‌دهند و مجلس یاد بود، برپا می‌کنند.

نظر شما