شناسهٔ خبر: 49808477 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رژیم غذایی چرب چه بلایی سرتان می‌آورد

محققان دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو واقع در ژاپن دریافتند مصرف چربی بیش از حد و چاقی می‌تواند موجب آسیب به سلول‌های بنیادی فولیکل مو شده، مانع رشد مجدد مو‌ها شود.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: سلول‌های بنیادی فولیکل مو در هر چرخه عملکرد فولیکل، جایگزین می‌شوند و این فرایند امکان رشد مجدد مو‌ها را فراهم می‌کند.

محققان با استفاده از موش‌ها به بررسی اثر تغذیه با رژیم غذایی چرب و متعادل بر توصیف ژن‌های موجود در سلول‌های بنیادی فولیکل مو پرداختند و در نتیجه این تحقیقات مشخص شد تغذیه با رژیم غذایی چرب موجب تبدیل سلول‌های بنیادی فولیکل مو به سلول‌های کورنئوسیت یا سبوسیت سطح پوست می‌شود و در این فرایند تبدیل ترکیبات چربی آزاد می‌شود.

موش‌هایی که با این نوع رژیم غذایی تغذیه شدند در مقایسه با سایر موش‌ها با سرعت بیشتری مو‌های خود را از دست دادند، فولیکل موی آن‌ها کوچکتر شد و سلول‌های بنیادی فولیکل‌های مو را با سرعت بیشتری از دست دادند.

این مطالعه بیشتر روی چربی‌های ترانس تاکید دارد. چربی‌های مصنوعی و طبیعی دو منبع اصلی چربی‌های ترانس در رژیم غذایی انسان هستند.

چربی‌های طبیعی در محصولات لبنی و دامی دیده می‌شوند. چربی‌های ترانس مصنوعی که اسید‌های چرب ترانس هم نام دارند، بر اساس فرآیند‌های مصنوعی تولید می‌شوند و حاصل افزودن هیدروژن به روغن نباتی، به منظور جامد کردن آن است.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما