شناسهٔ خبر: 49804007 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

عادی سازی روابط عراق با اسرائیل؛ این کوچه بن بست است

ایرنا

طرح بسترسازی برای عادی سازی روابط بین عراق با اسرائیل که با عنوان انحرافی نشست «صلح و بازستاندن» در اربیل برگزار شد، در همه سطوح رسمی، مردمی و سیاسی به شکست فاحشی منجر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، این نشست که جمعه گذشته (دوم مهرماه ۱۴۰۰) در اربیل با برنامه ریزی و حمایت یکی از مهمترین نهادهای آمریکایی متولی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی برگزار شد، در همه سطوح رسمی، مردمی و سیاسی با شکست مواجه شد تا جایی که دولت اقلیم کردستان عراق که میزبان نشست بود، از آن تبری جسته است.

مهمترین شخصیت حاضر در این کنفرانس به نام «وسام الحردان» که خود را به عنوان یکی از رهبران «شوراهای بیداری» (گروه های شبه نظامی اهل سنت برای مبارزه با تروریسم) معرفی کرده است، ساعاتی بعد از پایان نشست، به خاطر فریب خوردگی خود و حضور در نشست، از مردم عراق عذرخواهی کرد.

وی در بیانیه ای تصویری گفت: او را فریفتند و نمی دانست که در متن بیانیه ای که از قبل برای او تهیه شده بود، قضیه عادی سازی با رژیم صهیونیستی گنجانده شده است.

به گفته الحردان، به او اطلاع داده بودند که نشست برای دفاع از حقوق آوارگان عراقی و مطالبه حقوق آنها است اما دربیانیه ای که از قبل برای او تهیه شده بود، نام عادی سازی با رژیم صهیونیستی گنجانده شده بود.

جمع دیگری از شخصیت های عشایر اهل سنت که فریب این نیرنگ صهیونیست ها را خورده اند، طی بیانیه های تصویری از مردم عراق عذرخواهی کرده و گفتند که به خاطر حضور ندانسته در نشست مزبور، جانشان در معرض تهدید قرارگرفته است.

دولت اقلیم کردستان عراق نیز با اعلام عدم اطلاع از برگزاری نشست و محتوای آن، به نوشته اغلب رسانه های مختلف داخلی و خارج عراق، عملا از برپایی این نشست در اربیل ابراز انزجار کرده و تبری جسته است.

دولت مرکزی عراق نیز با انتشار بیانیه ای رسمی به شدت با برپایی  نشست مزبور مخالفت کرده و گفته است: این نشست که با حضور برخی از شخصیت های عشایری مقیم اربیل برگزار شده و شعار عادی سازی با «اسرائیل» را مطرح کرد، غیر قانونی است.

دولت عراق هدف اصلی از برگزاری این نشست را در این برهه خاص در اربیل، تیره کردن اوضاع کشور و احیای مجدد هیجانات کشنده فرقه ای در آستانه انتخابات زودهنگام عراق عنوان کرده است.

بیانیه دفتر نخست وزیری عراق افزوده  است که ایده عادی سازی از حیث قانون اساسی در نظام حکومتی عراق کاملا طرد شده و دولت عراق موضع ثابت تاریخی نسبت به قضیه عادلانه فلسطینیان و دفاع از حقوق آنها دارد.

در همین راستا، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق نیز در بیانیه ای رسمی بر دفاع عراق از حقوق ملت فلسطین در همه محافل بین المللی تاکید کرد.

الصحاف گفت که عراق بر موضع ثابت و اصولی خود در قضیه فلسطین تاکید می کند و در همه محافل بین المللی از آن دفاع کرده است.

وی تصریح کرد که حقوق ملت فلسطین در نتیجه گذشت زمان، از بین نمی رود و قضیه آنها در وجدان ملت عراق نقش بسته است.

رهبران سیاسی مختلف از جمله «هادی العامری» (الفتح)، «سید عمار حکیم» (جریان حکمت ملی)، «مقتدا صدر» (جریان صدر)، «نوری المالکی» (ائتلاف دولت قانون) و دیگر رهبران سیاسی، همگی نشست عادی سازی اربیل را محکوم کرده اند.

سران عشایر «دلیم» استان الانبار که وسام الحردان به آن منتسب است نیز در بیانیه ای مشترک از این شیخ عشیره خود، تبری جستند و به شدت با نقشه عادی سازی با رژیم صهیونیستی مخالفت و بر حمایت از حقوق ملت فلسطین تاکید کردند.

«شیخ خالد الملا» رهبر «جماعت علمای دین» و از علمای برجسته اهل سنت عراق نیز در بیانیه ای با برگزاری نشست عادی سازی در اربیل مخالفت کرد و گفت: نظام سیاسی عراق از حیث قانون اساسی، قوانین صادره و سیاسی، مخالف طرح ایده عادی سازی با رژیم صهیونیستی است.

شورای عالی قضایی عراق (عالی ترین مرجع قضایی این کشور) نیز دربیانیه ای، حکم قضایی بازداشت سه تن از شخصیت های عراقی مرتبط با برگزاری این نشست را صادر کرد.

براساس بیانیه، حکم بازداشت «وسام الحردان»، «شیخ ریسان الحلبوسی» و خانم «سحر کریم الطائی» به عنوان سه شخصیت مهم دارای نقش در برگزاری نشست، صادر شده است.

در همین رابطه گزارش ها حاکی است دستگاه قضایی عراق حکم بازداشت «مثال الالوسی» یکی از مهمترین شخصیت های سیاسی عراقی مدافع عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی را نیز صادر کرده است.

الالوسی رهبر حزب «امت» همانند دیگر مشارکت کنندگان در نشست عادی سازی با رژیم صهیونیستی، در اربیل اقامت دارد.

در همین راستا پاره ای حقوقدانان با اشاره به مواد قانون جزایی عراق، خواهان اشد مجازات برای شرکت کنندگان در نشست اربیل شده که بالاترین آن، اعدام و کمترین آن، حبس ابد است.

براساس ماده ۲۰۱ قانون مجازات های عراق، هرکس که برای صهیونیسم و دنباله های آن یعنی «فراماسونی» در عراق ترویج کند یا به این جریان ها بپیوندد و یا از حیث مالی، فرهنگی و یا عملیاتی به هر نحو به این موضوع، کمک کند، مجازاتش «اعدام» است.

طبق ادعای اغلب شخصیت های عشایری حاضر در نشست، آنها را فریفته بودند و وقتی متوجه شدند که نشست درباره عادی سازی با رژیم صهیونیستی است، آن را ترک کردند.

براساس گزارش ها، مهمترین چهره زن حاضر در نشست به نام سحر کریم الطائی که حکم بازداشت او صادر شده، خاک عراق را ترک کرده است.

گفته می شود که او از کارکنان وزارت فرهنگ عراق و یکی از مهمترین سرکرده های اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ علیه دولت منتخب «عادل عبدالمهدی» به شمار می رود.

برخی از جریان ها و نهادهای مردمی و عشایری در عراق تهدید کرده اند که اگر دستگاه قضایی و دولت در قبال حاضران در نشست موضع گیری و اقدام جدی نکند، آنها راسا حکم عادلانه قصاص را درباره حاضران در نشست اربیل جاری می کنند.

نشست عادی سازی با رژیم صهیونیستی در اربیل تحت عنوان انحرافی «صلح و بازستانی» با کمک موسسه «ارتباطات صلح» (Center for Peace Communications)  برگزار شد؛ موسسه ای که مقر آن در نیویورک آمریکا است.

این موسسه آمریکایی – صهیونیستی متولی پیشبرد طرح عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی است.

«جوزف برودی» (Joseph Braude) از اعضای برجسته مرکز مزبور است که از او به عنوان یهودی های عراقی الاصل یاد می شود.

برودی با حمایت «دنیس راس» (Dennis Ross) که قبلا مسوول پرونده خاورمیانه در دولت «باراک اوباما» بوده و نزدیک به «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه سابق آمریکا است و «راب ساتلوف» (Rob Satloff) رئیس اندیشکده «واشنگتن برای سیاست های خاورمیانه» که موسس آن «مارتین اندایک» (Martin Indyck)  بود، در پس برگزاری این نشست بوده است.

باوجود اینکه برگزار کنندگان نشست انتظار داشتند که از این نشست بهره برداری رسانه ای و تبلیغاتی گسترده ای به نفع طرح عادی سازی با رژیم صهیونیستی کنند، اما واکنش های تند و غیرقابل انتظار رسمی، مردمی، عشایری و سیاسی عراق با نشست، عملا کل پروژه صهیونیست ها را در عراق با شکست سنگین و رسوایی بزرگی مواجه کرد.

نظر شما