شناسهٔ خبر: 49790903 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

نتایج یک مطالعه علمی: قابلیت‌ سنجش اکسیژن خون و ضربان قلب اپل واچ از دقت کافی برخوردار است

مهدی هنرمند

طبق مطالعه دانشگاه سائوپائولو، اپل واچ سری ۶ روشی قابل اعتماد برای نظارت بر سطح اشباع اکسیژن در بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی است و می‌تواند در درمان‌های پزشکی آینده مفید باشد.

صاحب‌خبر -

اپل در سالیان اخیر با حفظ اِلمان‌های طراحی و اضافه کردن ویژگی‌های جدید، اپل واچ را به یک ابزار سلامتی‌محور کوچک تبدیل کرده است. در همین راستا، غول دنیای فناوری سال گذشته اپل واچ سری ۶ را به حسگر سنجش اکسیژن خون مجهز کرد که به کاربران اجازه می‌دهد در کم‌تر از ۱۰ ثانیه، سطح اکسیژن خونشان را بررسی کنند. البته کارکرد و دقت حسگرهای بیولوژیکی غیر تهاجمی در ساعت‌های هوشمند همواره با شک و تردیدهایی همراه بوده است؛ اما نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد که قابلیت‌ سنجش اکسیژن خون اپل واچ ۶ تا حد بسیار زیادی قابل اعتماد و مشابه تجهیزات پزشکی است.

مطالعه یادشده توسط دانشگاه سائوپائولوی برزیل انجام شده و اپل واچ سری ۶ را در برابر یک جفت دستگاه پالس اکسیمتر تجاری قرار داده است. افزون بر این، تقریباً ۱۰۰ بیمار از یک کلینیک سرپایی پنومولوژی با بیماری بینابینی ریه (ILD) و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) با دستگاه‌ها مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. در این بررسی همبستگی تقریبا یکسانی بین ساعت اپل و اکسی‌مترهای تجاری برای اندازه‌گیری ضربان قلب و سطح اکسیژن خون مشاهده شد. بخشی از بیانیه دانشگاه سائوپائولو در باب مطالعه جدید به شرح زیر است:

نتایج ما نشان می‌دهد که اپل واچ سری ۶ روشی مطمئن برای سنجش ضربان قلب و سطح اکسیژن خون (SPO2) در بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی تحت شرایط کنترل‌شده است. پیشرفت فناوری ساعت‌های هوشمند همچنان در حال پیشرفت است و مطالعاتی برای ارزیابی صحت و قابلیت اطمینان در انواع بیماری‌ها باید انجام شود.

اپل مطالعات خود را در زمینه‌های مختلف پزشکی با همکاری سازمان و نهادهای بهداشتی انجام می‌دهد. برای مثال، این شرکت چندی پیش با دانشگاه واشنگتن و پژوهش‌کده آنفولانزای سیاتل به‌منظور سطح تشخیص بیماری‌های تنفسی در اپل واچ همکاری کرد.

گزارش‌های اخیر از آن حکایت دارند که اپل قصد دارد در سال آینده میلادی حسگرهای بیولوژیکی جدیدی برای سنجش گلوکز خون و دمای بدن به ساعت هوشمندش اضافه کند. گفته می‌شود این مهم با همکاری شرکت راکلی فوتونیکس صورت خواهد گرفت. راکلی فوتونیکس یکی از شرکت‌های نام‌آشنای این حوزه و اصلی‌ترین شریک تجاری اپل در ساخت و توسعه سیستم‌های مورد نیاز ساعت هوشمند محسوب می‌شود. راکلی به‌تازگی از شراکت چندساله با دو سازنده تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی خبر داده است که این امکان را فراهم می‌کند تا راکلی فناوری‌های سنجش نشانگرهای غیر تهاجمی نسل بعدی را در طیف وسیعی از اشکال ارزیابی و ترکیب کند.

گفته می‌شود این فناوری در دستگاه‌هایی استفاده خواهد شد که داده‌های مبتنی بر فوتونیک را از نقاط مختلف بدن با هدف نظارت بر شرایط سلامتی و ارائه تشخیص زودهنگام بیماری جمع‌آوری می‌کنند. از قرار معلوم، آزمایش‌های اولیه به به‌کارگیری فناوری جدید در مراکز پزشکی مانند بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها محدود خواهد بود؛ اما راکلی انتظار دارد این همکاری بتواند به توسعه حسگرهای بیومارکر (نشانگرهای زیستی) بی‌درنگ و غیر تهاجمی در دستگاه‌های قابل حمل و مصرفی نظیر ساعت‌ هوشمند منجر شود.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل واچ به این صفحه مراجعه کنید.

نظر شما