شناسهٔ خبر: 49788526 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

فرمان امام عامل شکست حصر آبادان/ بانوان سربازان گمنام دفاع مقدس

آبادان- یکی از رزمندگان حاضر در شکست حصر آبادان گفت: به دلیل موقعیت نظامی آبادان امام خمینی (ره) دستور داد تا شهر از حصر رها شود که رزمندگان و مردم با مقاومت مانع پیشروی دشمن شدند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - محمود نواصر: جنگ تحمیلی (هشت سال دفاع مقدس) نشان داد که بدنه اجتماعی در عرصه‌های مختلف از همان روزهای اول و جرقه‌های ابتدایی شکل‌گیری انقلاب، ایثار و مقاومت‌ها، جان‌فشانی‌ها حضوری پُررنگ و فعال داشته است.

سال‌های دفاع مقدس یکی از وقایع مهم تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی است چون روزهای پر از هیاهو که با وجود رنج‌ها و تلخی‌های فراوان است، امروزه با دستاوردهای بی‌شمار حاصل از دفاع مشروع و مقدس در آرامش و امنیت زندگی می‌کنیم، دستاوردهایی که امروزه ایران اسلامی را بر قله افتخار نشانده است.

روزهای هشت سال دفاع مقدس همواره با سختی یا سهولت همراه بوده است با آنکه سال‌ها از دفاع مقدس گذشته اما برخی از افراد همچنان در آن روزها زندگی می‌کنند.

جنگ تحمیلی و رویداد مهم شکست حصر آبادان ما را بر آن داشت تا به سراغ «محمد جعفر افشارپور» جانباز ۲۰ درصد و متولد ۱۳۴۵ که یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس است، برویم و گفت‌وگویی با وی داشته باشیم.

جنگ تحمیلی چگونه آغاز شد و چه تاریخی به پایان رسید؟

جنگ ایران و عراق یا جنگ هشت ساله که به نام جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نیز شناخته می‌شود، طولانی‌ترین جنگ در قرن بیستم میلادی بود.

فرمان امام عامل شکست حصر آبادان/ بانوان سربازان گمنام دفاع مقدس

این جنگ به‌طور رسمی از ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ آغاز شد و در مردادماه ۱۳۶۷ به پایان رسید که رزمندگان ایران با رشادت‌های خود هشت سال در مقابل دشمن بعثی ایستادگی کردند و یک وجب از این خاک را به دست دشمن نداند و سرانجام در سال ۱۳۶۹ اسیران دو کشور نیز مبادله شدند.

از مقاومت‌های مردم آبادان بگویید که چگونه مقاومت کردند؟

عراقی‌ها سعی کردند با ایجاد پُل نظامی روی رودخانه بهمن‌شیر، شبانه از طریق منطقه ذوالفقاری وارد شهر آبادان شوند اما با مقاومت مدافعان روبه‌رو شده و ضمن اینکه تلفات زیادی دادند شکست خوردند.

همچنین در عملیات حصر آبادان به دلیل موقعیت حساس نظامی این شهرستان حضرت امام خمینی (ره) دستور دادند تا آبادان از حصر رها شود که رزمندگان و مردم با مقاومت و پیروزی‌های خود مانع پیشروی دشمن شدند.

چه چیزی باعث شده تا مردم آبادان شهر را ترک نکنند؟

استواری و پایبندی مردم به اعتقاداتشان، ایمان به توان بالای سازمان‌دهی و فرماندهی جوانان و دفاع از شهر و کمک به تقویت روحیه رزمندگان.

اگر مردم آبادان شهر را ترک می‌کردند چه اتفاقی رخ می‌داد؟

تضعیف روحیه رزمندگان یکی از دلایل عدم خروج مردم از شهر بود که اگر شهر آبادان سقوط می‌کرد، رزمندگان مرزهای آبی را از دست داده و امکان بازپس‌گیری آن بسیار مشکل بود.

جنگ ایران و عراق چه سختی‌های داشت؟

در اوایل جنگ عدم آشنایی رزمندگان با ادوات رزمی و نبود آذوقه در شهر از مشکلات بود؛ مثلاً در مقاومت ۱۲ ماهه آبادان، این شهر نقطه دسترسی به خارج از محدوده خود را نداشت و همچنین جابه‌جایی نیروها به‌وسیله لنج از چوئبده به بندر امام خمینی (ره) که یک شب طول می‌کشید، بخش دیگری از مشکلات جنگ بود.

وقتی شنیدید جنگ آغاز شده چه حسی به شما دست داد؟

البته که ناراحت‌کننده است حتی برای نوجوان ۱۴ ساله‌ای چون من ولی با این وجود حس غرور در دفاع از شهر در من ایجاد شد که با وجود خروج خانواده از شهر، به همراه برادرانم برای دفاع ماندم.

چه شد که تصمیم گرفتید به جنگ بروید؟

وظیفه هر انسانی است که وقتی شهرش مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است باید برای دفاع از شهرش تا پایان جان بماند و اگر پایمردی رزمندگان، نوجوانان و جوانان ایران نبود حتماً دشمن همه جا را اشغال می‌کرد.

در حال حاضر برای پاسداشت رشادت‌هایی که صورت گرفته باید چه اقداماتی انجام شود؟

باید نسل جوان را با سیره شهدا و انتقال تجارب رزمندگان آشنا کرد یا روایت‌هایی که از جنگ برای نسل جدید بازگو می‌شود باید به شیوه‌های متنوع و همراه با نوآوری در بیان باشد که به همین منظور ضرورت دارد که نسل جوان با تهاجم فرهنگی و یا به‌نوعی جنگ نرم توسط دشمن آشنا شود.

نقش بانوان در جنگ تحمیلی چه بود؟

یکی از عرصه‌هایی که بانوان به‌خوبی نقش خود را در آن ایفا کردند، حضور در دوران دفاع مقدس بود؛ بانوان سربازان گمنامی بودند که بار سنگین تدارکات جبهه و امداد را انجام می‌دادند، آنها دوشادوش مردان در جنوب با دشمن بعثی و در کردستان با منافقین مزدور جنگیدند.

فرمان امام عامل شکست حصر آبادان/ بانوان سربازان گمنام دفاع مقدس

یکی از اتفاقاتی که در پی رشادت‌های بانوان رقم خورد، ساخت کوکتل مولوتف به‌منظور مقابله با تانک‌های دشمنانی که قصد ورود از شلمچه به ایران را داشتند که این رویداد در تقویم ایران اسلامی ماندگار شد.

زیباترین صحنه‌ها در جنگ چه بود؟

یکی از آنها حضور پرشور مردم برای دفاع از شهر بود مثلاً مادران شهید برای رزمندگان با حداقل مواد غذایی، پخت‌وپز می‌کردند یا خانواده‌هایی بودند که با اینکه چند فرزندشان شهید شده بود اما فرزندان دیگر خود را به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام می‌کردند.

چه صحبتی خطاب به مسئولان دارید؟

قدردان رزمندگان باشند و آنها را در پیچ و خم مشکلاتشان رها نکنند.

چه صحبتی با جوانان دارید؟

جوانانی که در این شهر قدم می‌زنند بدانند جوانانی با خون خود این شهر را حفظ کردند و همواره در تکریم شهدا و آشنایی با سیره شهدا بکوشند و هر جوان یک دوست شهید همراه خود داشته باشد و از برکت حضور شهدا در زندگی بهره‌مند شود.

نظر شما