شناسهٔ خبر: 49786152 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

نماینده مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

دختران را از کودکی با حجاب آشنا کنیم

اصفهان ـ آیت الله مهدوی با بیان اینکه علم نافع علمی است که ما را به خداوند نزدیک کند، گفت: دختران باید از کودکی محجبه بوده و لازم است از اول دبستان حجاب داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در مجتمع فرهنگی رضوان، با بیان اینکه امام علی(ع) می فرمایند انسان رفیقی دارد که به او می‌گوید زمانی که زنده و مرده هستی همراه تو هستم، گفت: امام می‌فرمایند این رفیق علم است و منظور از این علم خداشناسی است، هرکسی در کنار فعالیت علمی که دارد می‌تواند مشغول به خداشناسی باشد و متوجه به خداوند باشد.

آیت الله مهدوی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر کسی از علم و اطلاعاتی که دارد در هر عرصه ای که باشد به خداشناسی برسد و طاعت و عبادت خدا را فراموش نکرده و از ظلم کردن پرهیز کند، علم دارد و این علم همراه انسان خواهد بود چه زمانی که زنده است و چه زمانی که از دنیا رفته است، چنین علمی درجه و مقام همراه خواهد داشت.

خداشناسی مهمترین علم برای انسان است

وی با اشاره به ارزش و اهمیت علم در اسلام، اظهار کرد: روایت می‌فرماید مداد علما از خون شهدا مقدس‌تر است، چرا که علم بوده است که مسیر ایثار و شهادت و جهاد در راه خداوند را به شهدا نشان داده است، کتبی که علما نوشته‌اند در زندگی انسان بسیار اثرگذار است و می‌تواند مسیر زندگی انسان را تغییر بدهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: مهمترین علم برای ما خداشناسی است و مهم این است که علم ما بتواند ما را به خداشناسی برساند، اگر کسی علمی دارد اما اهل گناه است در حقیقت علم درستی نداشته و به تعبیر پیامبر اکرم(ص) دارای فضل است، علم واقعی چیزی است که ما را به خداشناسی و اطاعت از خداوند برساند.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) سه علم را به عنوان علم نافع برای ما معرفی کرده‌اند، گفت: علم اعتقادات یا همان علم کلام یا جهان بینی مهمترین علمی است که انسان باید از آن برخوردار باشد، این علم باعث می‌شود انسان از تکبر و بداخلاقی و جاهلیت دور بماند.

وی دشمنی با علما را برخاسته از جاهلیت دانست و تصریح کرد: علما خود را رفیق و شفیق جاهلان می‌دانند، اما شخص جاهل با عالم دشمنی می‌کند، علم کلام برای ما بسیار مفید و سازنده است و باید تلاش کنیم به فراگیری این علم در حد توان خود و آن را در زندگی استفاده کنیم.

دختران از اول دبستان چادر و حجاب داشته باشند

استاد درس خارج حوزه علمیه علم اخلاق را دومین علم مفید برای انسان ذکر کرد و افزود: منظور از علم اخلاق عادت است، در دین به آن خُلق یا روحیه هم گفته می‌شود، یعنی کاری کنیم که روحیه عدالت، شجاعت، مهربانی، انفاق، ایثار، عفو از خطای دیگران، حلم، حجاب و عفاف در ما پدید بیاید. به عنوان مثال ما توصیه می‌کنیم دختران از همان کلاس اول دبستان با حجاب به مدرسه بروند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: زمانی در جلسه ای با کارشناسان تربیتی آموزش و پرورش به آنها گفتم دختری که سه سال بدون چادر و حجاب به مدرسه می‌آید بعد از آن به سختی خواهد پذیرفت که در سن 9 سالگی در مدرسه حجاب و چادر داشته باشد، این کار باید با تشویق انجام بشود، این کار مورد تأیید آن جمع روانشناسان و کارشناسان تربیتی آموزش و پرورش قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: علم اخلاق به ما آموزش می‌دهد چگونه عادت‌های خوب پیدا کنیم و یا عادت‌های غلط نظیر وسواس را از خود دور کنیم و در زندگی به کار ببندیم.

احکام دین بازدارنده انسان از خطاها است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری سومین علم نافع برای انسان را علم احکام عنوان کرد و گفت: احکام دین و مسائل شرعی برای همه ما بسیار لازم است، کسی که احکام بداند وقتی عملی را انجام می‌دهد در عملش گناه و خطا نیست، کسی که احکام نداند مبتلا به گناهان و خطاها و خلاف شرع خواهد شد و برای همه ما لازم است که احکام الهی را بدانیم.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه سه علم کلام، اخلاق و احکام از علومی هستند که در حیات و ممات با ما خواهند بود، تصریح کرد: اگر منطق و فلسفه خواندیم علم کسب نکردیم، مگر اینکه منطق و فلسفه عامل استحکام عقاید ما بشود کسب علم کرده‌ایم اما اگر از فلسفه معارف را حذف کنیم این فلسفه من را فیلسوف می‌کند اما دیگر علم نیست چرا که در آخرت نفعی برای ما ندارد./1304/پ210/

نظر شما