شناسهٔ خبر: 49785294 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کاهش وزن سازه‌های جوشکاری با الکترودهای نانویی

مریم رضایی

الکترودهای جوشکاری تولید شده در یکی از شرکت‌های فناور موجب شده که جوش‌هایی با استحکام بالا ایجاد شود، به گونه‌ای که با افزایش دوام جوش و کاهش تعداد لایه‌های جوشکاری، وزن سازه کاهش محسوسی خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهندس حامد پارسائیان، مدیر تولید یکی از شرکت‌های فناور با بیان اینکه الکترودهای جوشکاری حاوی مواد نانوساختار منجر به جوش‌هایی با استحکام بالاتر می‌شود، گفت: از این رو به تعداد لایه‌های کمتری از جوش نیاز بوده و این کار موجب کاهش وزن سازه می‌شود و این ویژگی‌ در حوزه‌هایی نظیر ساخت پره‌ها اهمیت زیادی دارد.

پارسائیان افزود: ما سه نوع الکترود برای مقاومت در برابر ضربه، سایش و ضربه/سایش تولید می‌کنیم و در حال حاضر این الکترودها وارد بازار شده‌اند. در الکترودهای معمولی از کرم یا کاربید کرم استفاده می‌شود که ما فرمولاسیون ویژه‌ای برای ساخت الکترود ارائه کردیم که در آن مصرف ترکیبات کرم در الکترود کم شده و در عین حال عملکرد بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: ما با ارائه نسل جدیدی از الکترودها، طیف وسیعی از سختی را برای مشتریان ارائه می‌دهیم و حتی این امکان وجود دارد که متناسب با نیاز مشتری محصولی را طراحی کنیم، به گونه‌ای که برای شرکت راه‌آهن الکترودهایی برای سوزن‌های ریلی طراحی و تولید کردیم که تست‌های خود را با موفقیت پشت سرگذاشته و در حال حاضر تست‌های میدانی این الکترودها در شرایط آب و هوایی مختلف در حال انجام است.

این شرکت فناور ظرفیت تولید ۳۰۰ تن در سال الکترود جوشکاری نانو را داشته و در حال حاضر حجم تولید سالانه تقریبا ۱۲۰ تن در سال است. این الکترودها در کارخانه‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. 

به نقل از ستاد نانو، سیم‌جوش‌های توپودری در مقایسه با الکترودهای دستی از نرخ رسوب‌گذاری بسیار بالاتری برخوردار بوده و همچنین نسبت به آنها حرارت بسیار کمتری تولید می‌کنند. با یک بار جوشکاری با این سیم‌جوش‌ها می‌توان به حدی از سختی رسید که با الکترودهای جوشکاری معمولی نیاز به سه بار جوشکاری است تا آن مقدار سختی به وجود آید.

انتهای پیام

نظر شما