شناسهٔ خبر: 49784975 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

۵۰ هزار هکتار باغ ثمره عشق کشاورزان؛

فعالیت ۱۱ هزار بهره ‌بردار در باغات گردوی کردستان/ دسترنج باغداران قربانی عدم خرید تضمینی و نبود برنامه های صادراتی!

کردستان یکی از استان‌های تولید‌کننده گردو در کشور است و بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی، امسال پیش بینی شده است ۱۸ هزار تن از این محصول از باغ‌ها استان برداشت شود اما عدم خرید تضمینی و نبود برنامه های صادراتی موجب می شود دسترنج باغداران توسط دلالان ارزش گذاری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، برداشت محصول، لذت بخش‌ترین پایانی است که برای کشاورزان به ارمغان می‌آید. کردستان یکی از استان‌های مستعد کشور در زمینه باغداری به شمار می‌رود و به همین دلیل در شماری از محصولات تولیدی باغ‌های این استان در ردیف استان‌های برتر کشور قرار دارد. 

تولید گردو در کردستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و علاوه بر میزان مصرف داخلی استان میزان صادرات این محصول در شش ماهه نخست امسال هزار و ۱۷۲ کیلوگرم به ارزش حدود ۳۶۰ میلیون ریال و در سال گذشته هزار و ۳۸۷ کیلوگرم به ارزش ۵۸۰ میلیون ریال بوده است.

بیش از ۶ هزار هکتار باغ گردو در کردستان وجود دارد. این باغ‌ها زمینه فعالیت یازده هزار بهره‌بردار را فراهم کرده است. با وجود این، به دلیل نبود بازار فروش، صنایع بسته‎بندی و تبدیلی و قیمت‎گذاری مصوب شاهد عرضه این محصول به صورت خرده ‎فروشی هستیم. این مساله سود چندانی برای بهره‎برداران ندارد و عمده گردوی مناطق مختلف کردستان با نام برندهای معتبر در سراسر کشور به دست مصرف‌کننده می‎رسد.

مشکلات باغداران

احمدی یکی از باغداران سروآبادی در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت: حدود 5 هکتار باغ گردو دارم که به صورت سنتی آبیاری می‌شود.

  وی افزود: به دلیل این ‌که عمر این درختان بیش از 23 سال است امکان شاخه‌زنی آنها وجود ندارد. در نتیجه میزان گردودهی را کاهش داده است.

 این باغدار سروآبادی عنوان کرد: هیچ ‌گونه صنایع بسته‌بندی، بازار فروش و فراوری گردو در این منطقه و استان وجود ندارد و همین امر موجب شده تا این محصول ارزشمند به صورت خرده‌فروشی در گوشه و کنار خیابان به دست مصرف‌کننده برسد.

محصولاتی مانند گردو می‌تواند درآمدزایی خوبی برای باغداران داشته باشد

در ادامه زاهد حاجی ‌میرزایی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی با اشاره به اینکه برداشت گردو در سطح باغات استان تا اواخر مهر ادامه دارد، اظهار کرد: تاکنون ۱۸ هزار تن گردو در استان برداشت شده که ۳۰ درصد محصول را شامل می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: محصولاتی مانند گردو می‌تواند درآمدزایی خوبی برای باغداران داشته باشد.

وی افزود: در راستای توسعه و افزایش عملکرد این محصول زیرمجموعه پروژه اصلاح و نوسازی باغات پروژه سرشاخه کردن باغات گردو  به صورت سالانه در قالب پروژهای اقتصاد مقاومتی تعریف شده است.

حاجی‌میرزایی گفت: در این راستا هر ساله حدود ۲۵۰ هکتار از باغات گردو استان احداث شده اما عملکرد مطلوب و رقم مناسبی نداشته است.

وی تاکید کرد: در جریان این پروژه با استفاده از پروژه ژنوتیپ های برتر یا ارقام چندلر، فرانکد و سرنت  جایگزین ارقام اصلی می‌شوند.

وی همچنین یادآور شد: با استفاده از عملیات پیوند ارقام عنوان شده جایگزین می‌شود و پس از سه تا چهار سال عملکرد این باغات ۲ برابر افزایش می‌یابد.

وی دیر برگ‌ده بودن را یکی از مزایای ارقام چندلر، فرانکد و سرنت عنوان کرد و افزود: این ارقام به طور متوسط نسبت به گونه‌ها و ارقام بومی منطقه حدودا 20 تا 25 روز شروع به فعالیت می‌کند و این سبب می‌شود سرمای دیررس بهاره خسارت کمتری به باغات گردو وارد کند.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، باغات گردو بوسیله سیستم توسعه نوین آبیاری قطره‌ای و حجم مشخصی آب آبیاری می‌شود.

وی نیاز گونه‌های باغات را متفاوت دانست و گفت: نیاز آبی باغات گردو از پنج تا هشت هزار مترمکعب متفاوت است.

حاجی ‌میرزایی افزود: هم اکنون تعداد ۱۱ هزار بهره ‌بردار در باغات گردو استان مشغول فعالیت‌اند.

به گفته وی، کردستان در زمینه تولید گردو رتبه ششم کشوری را دار است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما