شناسهٔ خبر: 49784247 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست تحکیم در چهار دهه؛

رحیم پور ازغدی: سیستمی که مسئول خصوصی سازی را به زندان می‌اندازد فاسد نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سیستمی که کارگر بازداشت شده آزاد می‌شود و حقوق معوقه او را پرداخت می‌کنند و در مقابل مسئول خصوصی سازی روانه زندان می‌شود، این سیستم فاسد نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسمی که به مناسبت سالروز تشکیل دفتر تحکیم وحدت به فرمان حضرت امام (ره) با عنوان «تحکیم در چهار دهه» و با حضور ادوار این اتحادیه دانشجویی در سالن آمفی‌تئاتر سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: انقلاب نهی از منکر است و صدور انقلاب نهی از منکر جهانی. نهی از منکر با یک انتقاد دوستانه و همراه با لبخند و یا یک تذکر آرام شروع می‌شود و به انقلاب و جنگ مسلحانه هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه هر کس بگوید من نظام را مشروع و قانونی نمی‌دانم باید علت آن را نیز بگوید، افزود: کسانی که بگویند ما نظام را قبول داریم، ولی می‌خواهیم در چارچوب ساختار و نظام منکرات، ظلم، گناه و مفاسد وجود نداشته باشد باید به آن‌ها گفت احسنت، چون مدافعین واقعی نظام این افراد هستند نه آن کسانی که به عنوان طرفدار نظام تمام مسائل را توجیه و تایید می‌کنند و می‌گویند هر کسی بخواهد انتقاد کند باید به اصل نظام دربیفتد.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: ما معتقد به نظام و منتقد آن هستیم و، چون معتقدیم، منتقد آن نیز هستیم؛ چرا که ما برای این نظام خون داده ایم و چند صد هزار نفر از شریف‌ترین انسان‌ها شهید شده اند تا این نظام ساخته شود پس ما می‌خواهیم این نظام بماند.

وی با بیان اینکه با وجود تمام فشار‌هایی که از سوی ابرقدرت‌ها بر کشورمان اعمال شده نظام سازی صورت گرفته یک امر استثنائی بوده، چون ما ساختار جهان را شکستیم، اظهار کرد: انقلابی بازی به این معنا که انقلاب اسلامی را خراب کنیم انقلابی گری نیست بلکه دیوانگی است. انقلابی کسی است که نهضت می‌کند تا نظام سازی کند منتهی نظامی که شکل می‌گیرد باید انقلابی باشد نه اینکه آن نظام ضد انقلاب باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اینکه امام خمینی گفت حفظ نظام از اوجب واجبات است به این معنا نیست که ما هزاران شهید داده باشیم تا عده‌ای به عنوان مسئول بروند و عده دیگری جای آن‌ها را بگیرند و همان کار‌های گذشته را انجام دهند. ما برای اصلاح ساختار قوانین و اصلاح انسان‌ها تلاش کرده ایم؛ از این رو هر کسی حق ندارد بر ما حکومت کند.

وی با بیان اینکه هر کس ضد نظام باشد در پی اصلاح آن نیست، تصریح کرد: انقلاب ۵۷ پایان اصلاح نبود؛ بلکه آغاز اصلاح بود و به تعبیری انقلاب راه اصلاح و اصلاحات را باز کرد، چون ما تا پیش از آن با وجود آمریکایی ها، روس‌ها و انگلیسی‌ها اجازه اصلاحات نداشتیم به همین مجبور شدیم انقلاب کنیم.

رحیم پور ازغدی با تاکید بر اینکه باید از هر اصلاحاتی که در چارچوب نظام باشد دفاع کرد، افزود: منتقد دلسوز و صالح، بنده صالح خدا و مجاهد فی سبیل الله است و چنین افرادی مدافع واقعی نظام هستند و آن را نگه می‌دارند نه آن کسانی که در در ظاهر از نظام تعریف می‌کنند، اما در عمل در حال چپاول هستند.

وی با بیان اینکه انتقاد از نظام باید عادلانه، دلسوزانه و در جهت حل مساله باشد و نه در جهت حذف افراد و گرفتن جای آنها، افزود: طبق قانون اساسی نمایندگان مجلس باید بر دولت و وزرا نظارت کنند و این نظارت نیز شامل وزارت کشور و عدم صدور مجوز برای انجام اعتراضات مردمی می‌شود؛ البته اگر مجلس نیز به وظیفه خود عمل نکند رسانه‌ها باید به این موضوع بپردازند و اگر رسانه‌ها نیز کوتاهی کردند می‌توان از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد. مثلا پدر بنده تا همین اواخر عمر خود، چون رسانه‌ها نوشته‌های او را منتشر نمی‌کردند به مانند قبل انقلاب شب نامه منتشر می‌کرد چرا که رسانه‌ها در ازای حذف بخشی از نوشته‌های او حاضر به انتشار آن‌ها بودند، اما پدرم می‌گفت شما می‌خواهید یک بمب خنثی شده را منتشر کنید، ولی من می‌خواهم این بمب منفجر شود.

رحیم پور ازغدی اضافه کرد: مرحوم پدرم گاهی وقت‌ها به بنده می‌گفت تو خودت هم لیبرال هستی اینطور که نمی‌شود باید اعتراض کنی و حتی به من مطالبی را می‌داد و می‌گفت آن‌ها را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پخش کن به همین دلیل بنده بعضا در شورا شب نامه پخش می‌کردم که دوبار به من گفته شد اینجا جایی نیست که هر کسی هر چه بخواهد پخش کند که من هم گفتم اولا من هر کسی نیستم و ثانیا نویسنده این مطالب هم آدم مهمی است و به هیچ کدام از شما‌ها محل نمی‌گذارد (با خنده).

وی با بیان اینکه مرحوم پدرم تا آخر عمر سرتا پا هم طرفدار نظام و هم منتقد آن بود، افزود: در اعتراضات کارگری شاهد بودیم که با حضور دانشجویان و طلاب انقلابی ورق برگشت به گونه‌ای که در ابتدا کارگران را بازداشت می‌کردنداما بعد از آزادی کارگران رئیس سازمان خصوصی سازی به زندان افتاد و برای دو سه نفر از وزرا پرونده سازی شد و چند نفر از مدیران کل هم دستگیر شدند و این از آثار نهی از منکر و انتقادت است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه اگر ساختار‌های نظام اعم از دولت، مجلس، قوه قضائیه و شورا‌ها طبق قانون به وظایف خود عمل کنند، هر منتقدی باید مورد تشویق قرار بگیرد، گفت: کسی که برای اصلاحات در جمهوری اسلامی و حفظ نظام نهی از منکر می‌کند و به انتقاد می‌پردازد مجاهد است و به همین دلیل باید هزینه بدهد و البته کسی هم که اهل هزینه دادن نیست می‌تواند مانند خیلی از مردم سکوت کند و حرف‌های گنده نزند.

وی به نقش دانشجویان عدالتخواه برای حل مسائل کارتن خواب ها، سند آموزشی ۲۰۳۰ و صنعت هسته‌ای اشاره کرد و افزود: اینطور نیست که اکثر مردم در پی حق و عدالت باشند و فقط در پی زندگی خود هستند با این وجود ما در جا‌هایی باید برای نهی از منکر و نقد هزینه بدهیم. البته من معتقدم که در مسیر نقد جز در موارد استثنایی نیاز به درگیر شدن و زندان رفتن نیست. به هر روی اگر ما عاقلانه و حساب شده عمل کنیم و حرف حساب بزنیم در جمهوری اسلامی به ویژه در برهه کنونی صدا‌ها شنیده می‌شود.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: بنده معتقدم سیستم در جمهوری اسلامی مشکل اساسی ندارد، اما روش مدیریت سیستم در شرایطی که ساختار‌ها باید مراقب هم باشند گاهی به درستی کار نمی‌کند.

وی تصریح کرد: حکومت پهلوی، چون اصلاح ناپذیر بود و کسی حق نقد آن را نداشت یک سیستم فاسد بود و به صورت اتوماتیک وار به نشر فساد می‌پرداخت؛ اما امروز وضعیت کشور اینگونه نیست تا جایی که برخی روسای جمهور ما از بالا تا پایین قانون اساسی را زیر سوال می‌برند و اصلا مسئولان ما مسابقه می‌گذارند تا بگویند نسبت به دیگران اپوزیسیون‌تر هستند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: هم اکنون سه چهار نفر اپوزیسیون در کشور حضور دارند که همگی جزو روسای جمهور سابق بوده اند و اپوزیسیون‌های دیگری نیز وجود داشته اند؛ مثلا یکی از این اپوزیسیون‌ها بازرگان بود که خودش زمانی همه کاره مملکت بوده و یا یک زمانی آقای منتظری اپوزیسیون شد که خودش قائم مقام امام و نفر دوم کشور بوده و اصلا در مورد خیلی از کار‌ها خودش تصمیم گیری کرده است. در یک مقطعی هم بنی صدر اپوزیسیون بوده و بعد از آن هم هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد اپوزیسیون شدند و فکر می‌کنم روحانی هم در حال تبدیل شدن به یک اپوزیسیون است؛ البته تبدیل شدن این افراد به اپوزیسیون به معنای معیوب بودن سیتم نیست. معتقدم سیستم بیش از اندازه لوس است، چون باید یقه این افراد را بگیرد و به آن‌ها بگوید وضعیتی که امروز نسبت به آن اعتراض می‌کنید نتیجه تصمیمات خود شما بوده است، اما این کار را نمی‌کند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه شورای نگهبان نمی‌تواند فرد اصلح را برای ریاست جمهوری معرفی کند و این وظیفه مردم است که اصلح را تشخیص دهند، اظهار کرد: کار شورای نگهبان این است که بگوید افراد تایید صلاحیت شده برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری فاسد نیستند و حداقل صلاحیت را برای حضور در انتخابات دارند و این بدان معنا نیست که این افراد اصلح بوده و مناسب هستند. در واقع شورای نگهبان در ابتدای کار نمی‌فهمد که عملکرد افراد چگونه خواهد بود، چون کاندیدا‌ها در ابتدا آدم دیگری هستند و در انتهای کار ممکن است دیگر آن آدمی که در ابتدا بوده اند، نباشند، مثلا میرحسین موسوی و یا آدم‌های دیگر از اول به این شکل نبوده اند. به عنوان نمونه بنده در دوره دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی در جلسه‌ای که با موسوی داشتم به او اصرار کردم که رئیس جمهور شود، چون من آن موسوی قبل را دیده بودم و آن موسوی را که دست به آن‌ها کار‌ها زد ندیده بودم. مضاف بر این ما به آقای منتظری آن زمان می‌گفتیم امید امت و امام و نه آن منتظری که تمام محکمات و مبانی را به خاطر لجبازی کنار گذاشت.

وی بیان کرد: سیستمی که امکان اصلاح نداشته باشد و اجازه اصلاح را ندهد این سیستم فاسد است و حتما از هم فرو می‌پاشد و راهی هم جز براندازی آن نیست؛ اما در ایران راه برای اصلاح سیستم باز است تا جایی که در دولت خاتمی، احمدی نژاد و در دولت احمدی نژاد روحانی که هر کدام ضد دولت قبل از خود بودند رای می‌آورد و این بدان معناست که هم دموکراسی در چارچوب سیستم برقرار است و هم امکان اصلاح وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سیستمی که کارگر بازداشت شده آزاد می‌شود و حقوق معوقه او را پرداخت می‌کنند و در مقابل رئیس سازمان خصوصی سازی روانه زندان می‌شود این سیستم فاسد نیست؛ البته این بدان معنا نیست که در سیستم فساد وجود ندارد، چون ما نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا سیستم بدون فساد نداریم. به هر روی مهم این است که ببینیم سیستم و ساختار به ما اجازه اصلاح را می‌دهد یا نه و یا امکان نقد و نهی از منکر در آن وجود دارد یا امکان آن نیست.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه به گفته رهبر معظم انقلاب اگر مردم مراقب نباشند ممکن است یک آخوند طرفدار اسلام آمریکایی را هم، ولی فقیه کنند با این وجود ما باید معیار‌ها را بشناسیم، افزود: به گفته امام خمینی اگر این مردم از خمینی هم خطا ببینند او را هم کنار خواهند گذاشت و مسیر خود را می‌روند، چون این مردم شخص پرست نیستند. در واقع مردم، چون دیدند امام خمینی با خدا، پیغمبر و مردم بیعت کرده و تا آخر روی حرف خود ایستاده با او بیعت کردند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه حزب قدرت طلب مضر است؛ اما حزبی که در پی مصالح عمومی و مردم بوده و عدالت طلب است، مضر نیست، تصریح کرد: به گفته شهید بهشتی حزب معبد است نه معبود. با این وجود ما حزب پرست نیستیم. چون حزب پرستی معنایش این است که هر کسی ولو فاسد هم باشد، چون عضو حزب ماست باید روی کار بیاید و کسی که صالح است، اما چون جزو حزب ما نیست نباید سر کار بیاید و این همان تحزب مفسد است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف توده مردم و کنار گذاشتن شایسته سالاری را از آثار تحزب مفسد دانست و افزود: سیاست انقلاب در مورد تحزب مشخص است؛ البته ما در کشور احزابی را که درست به تربیت و کادرسازی بپردازند و سر حرف خود بمانند خیلی کم داریم و این در حالی است که در ایام انتخابات شاهد راه اندازی تعداد زیادی حزب هستیم که صرفا فعالیت آن‌ها هم محدود به این ایام است.

نظر شما