شناسهٔ خبر: 49784182 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گلایه از بی توجهی مسئولان به پژوهش‌های علمی؛

لزوم تشکیل قرارگاه‌های جهاد علمی در استان‌ها/ از علم‌های تولید شده برای اتاق‌های بایگانی تا ایده‌های بر زمین مانده

سالانه در کمیته پژوهش دانشگاه‌ها، میلیاردها تومان برای انجام پژوهش هزینه می شود، اما اصلاً مدیری که بیاید این پژوهش را بخواند و خوب یا بد بودن خروجی کار را بیان کند، وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، تحقیق و پژوهش شاهراه ورود به خودکفایی و استقلال همه جانبه است و تا جامعه‌ای از نظر علمی جایگاه مورد قبولی در جهان کنونی نداشته باشد نمی‌تواند از استقلال سخن بگوید. در حالی که مقام معظم رهبری هم سال‌‌‌هاست که بر روی مسئله‌ی علم، تحقیق، پژوهش، پیشرفت، نوآوری و شکستن مرزهای علمی موجود تاکید می کنند، اما گویا مسئولان خراسان جنوبی توجه چندانی به پژوهش ها ندارند و برای رفع خلأها، مشکلات و ایجاد توسعه هم برای پژوهش هایی که با صرف زمان و هزینه بالایی انجام شده، اهمیتی قائل نمی شوند.

لزوم تشکیل قرارگاه جهادی علمی در خراسان جنوبی

سرهنگ پاسدار علی فرخنده مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در نشست مشترک برای تعامل و هم افزایی با دانشگاه بیرجند، گفت: پیشنهاد بنده این است که یک قرارگاه جهاد علمی در حوزه استان شکل بگیرد تا با حضور مجموعه ها و فعالان حوزه علمی و پژوهشی، آخرین وضعیت و نظریات را در استان بررسی کنیم. راه اندازی این قرارگاه برای جمع کردن و استفاده از ظرفیت نخبگان ضروری است.

وی افزود: اکنون مشکل در استان زیاد است، اما یکی از مسائل اساسی، موضوع آب است که با کشاورزی ارتباط مستقیم دارد. بر همین اساس بهتر است که همه نخبگان و مجموعه های علمی و پژوهشی بر این موضوع متمرکز شوند و همه یک صدا، یک حرف را بزنند.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با اشاره به راه اندازی کارخانه فولاد در استان، گفت: اصلا جایگاه کارخانه فولاد در استانی که نیاز اساسی آن آب است و قرار است که خودش از دریای عمان آب بیاورد، باید بررسی شود. البته که آب دریای عمان فقط برای صنایع منتقل می شود و خود صاحبان صنایع هم جزو سهامداران هستند. اما این آب برای کشاورزی صرفه ای ندارد و اگر تنها 10 درصد بهینه سازی مصرف داشته باشیم، مشکلات آبی استان حل می شود.

فرخنده گفت: حوزه های علمی، پژوهشی و فناوری استان باید بتوانند نگاه مسئولان را در یک نقطه متمرکز کنند تا یک گفتمان در قالب نشست قرارگاهی شکل بگیرد که از این قرارگاه یک صدا بیرون بیاید و نقش مطالبه گری فعال تر شود.

وی افزود: خوشبختانه ظرفیت جامعه نخبگانی استان؛ ظرفیت کمی نیست بخصوص اینکه در حوزه دانشگاهی هم به عنوان یک قطب مطرح هستیم. 

برگزاری یک رویداد شتابی

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید بدانیم که نقش استان در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب چیست، اظهارکرد: به نظر بنده باید در مجموعه استان یک رویداد شتابی برگزار شود و البته قبل از این رویداد هم چند پیش رویداد در مراکز دانشگاهی استان داشته باشیم که در این رویداد، بر موضوعات آب، کشاورزی و معدن به عنوان سه حوزه ای که نیاز روز استان است، متمرکز شویم تا با استفاده از ظرفیت دانشجویان و دانش آموزن و افرادی که اهل طرح و ایده هستند، حداقل چند طرح مناسب که  قابلیت اجرا داشته باشد و چرخه تولید علم را تا انبوه سازی و تولید ثروت مبتنی بر نیاز استان متصل کند، ایجاد شود.

تولید علم برای بایگانی

فرخنده تصریح کرد: در خیلی از موارد، علم تولید شده است؛ اما فقط برای بایگانی بوده است چرا که این علم در عمل و عرصه اقتصادی استفاده و بکارگیری نشده است. بر همین اساس در حالی که از نظر علمی دارای رتبه 16 هستیم، اما رتبه اقتصادی کشور رتبه خوبی نیست و متناسب با رتبه علمی بالا نرفته است که این موضوع  حاکی از این است که تولید علم اتفاق افتاده؛ به اتاق های بایگانی رفته است.

وی با اشاره به راه اندازی نهضت گلخانه ای در استان، گفت: اینکه یک استاندار می گوید ایجاد نهضت گلخانه به دلیل عدم نیاز به آب، کارشناسی شده نیست چرا که گلخانه هم آب می خواهد و هم باید از بعد اقتصادی و فروش محصول بررسی شود. در هسته ها و شرکت های نوآور باید به دنبال ایده هایی بجای گلخانه بود و در این مسیر به جلو حرکت کرد. برای محصولات استراتژیک استان مثل عناب و زعفران هم باید با اجرای ایده هایی سود بیشتری ایجاد کرد.

از موازی کاری ضربه خورده ایم

احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند هم در این جلسه گفت: متاسفانه همیشه از موازی کاری ضربه خورده ایم و  در بسیاری از امور، هر سازمان و اداره ای ساز خودش را می زند.

وی افزود: با ایجاد این قرارگاه اگر در بین مسئولان هماهنگی صورت بگیرد، از آن استقبال می کنیم. مثلا اگر قرار باشد تحقیقی روی محصول زعفران انجام شود، باید این تحقیق در یک مکان خاص باشد و همه با هم هماهنگ باشند، نه اینکه هر کس جزیره ای عمل کند. تاکنون این نحوه انسجام را در دانشگاه استارت زده ایم. 

رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: دانشگاه از طرف وزارتخانه تکلیف قانونی دارد که سهم خودش را در مزیت های استانی مشخص کند که خوشبختانه تاکنون اقداماتی انجام شده و دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی در این خصوص خریداری شده است. بطور مثال بر اساس اعلام خود مسئولان برای آزمایش مواد معدنی استان، سالانه بیش از 500-600 میلیون تومان از استان خارج می شد که اکنون با خرید یک دستگاه، این خدمت را به معادن ارائه می دهیم و در این زمینه انسجامی ایجاد شده است. اما این به این معنی نیست که چن دانشگاه بیرجند معین شده باید همه تجهیزات را فراهم کند و دانشگاه های دیگر هیچ اقدامی انجام ندهند.

ایجاد قرارگاه علمی کمک کننده است

خامسان تاکید کرد: اگر در استان انسجام و هم افزایی باشد، ایجاد این قرارگاه خیلی کمک کننده است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم به سمت اجرا و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنیم، باید به سمت تقاضاهای پژوهشی مرتبط حرکت کنیم. برگزاری همایش بیانیه گام دوم انقلاب بر اساس محورهای تعیین شده آب، کشاورزی و معدن، می تواند در ایجاد یا تقویت خط ها و تحقیقات و طرح ها کمک کننده باشد.

طرح های نوآور مشکل بازار فروش دارند

رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: اما متاسفانه در خراسان جنوبی، در امور مالی نه مرجع آموزش و نه آدمی که به او مراجعه کنیم، نداریم.

خامسان گفت: آیا تمام مواردی که تبدیل به نوآوری می شود، به بازار راه پیدا می کند؟ همین موضوع است که از 10 تیم، 9.9 تیم به شکست می رسند. باید شرایط طوری باشد که هر کس که ایده ای دارد،با یک حساب سرانگشتی، درآمد و هزینه  کار را هم بداند. 

وی با بیان اینکه امکانات زیست بوم دانشگاه بیرجند برای همه جوانان استان است، افزود: برای ارائه خدمات دانشگاهی، سامانه جامع دانشگاهی در بستر وب راه اندازی شده و هر کس بخواهد می تواند درخواست خودش را ارائه دهد. متاسفانه در شرایط فعلی جوانان و نخبگان ناامید شده اند، اما رسالت ما این است که آنها را امیدوار کنیم.

دستگاه های اجرایی عاجز از تعریف مشکلات 

وقاری مسئول پردیس شرکت های دانش بنیان بسیج علمی خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه ارتباط جامعه و صنعت از مسیرشرکت های دانش بنیان است، گفت: متاسفانه دستگاه های اجرایی در تعریف مشکلات خود واقعا عاجزند، چون خودشان در داخل مشکلات هستند و این مشکلات بخشی از زندگی شان شده است.

وی تصریح کرد: حالا کسی پیدا می شود و با انجام پژوهش، مشکلات را تعریف می کند، اما مسئله این است که؛ مدیری که باید مشکلات را حل کند، اصلا توجهی ندارد. در همین خصوص سالانه در کمیته پژوهش، حدود یک میلیارد تومان برای پژوهش خرج می شود، امامدیری که بیاید این پژوهش را بخواند و خوب یا بد بودن خروجی کار را بیان کند، اصلا وجود ندارد.

مسئول پردیس شرکت های دانش بنیان بسیج علمی تاکید کرد: در واقع تاکنون در خراسان جنوبی چنین اتفاقی نیفتاده که یک مسئول اعلام کند که با انجام فلان پژوهش، فلان اتفاق افتاد. اما با راه اندازی قرارگاه باید این اتفاق بیفتد. 

بی توجهی مسئولان به پژوهش ها

وقاری اظهارکرد: من به عنوان یک شخص دانشگاهی در خراسان جنوبی، به این نتیجه رسیده ام که ایجاد گلخانه در خراسان جنوبی برای تولید خیار و گوجه فرنگی اصلا مناسب نیست، اما باید مسئولی پژوهش من را بخواند؟ باید کسی از من سوال کند که چرا خوب نیست و ملت را بیچاره نکند؟ در حالی که اگر کسی به جای ایجاد گلخانه و تولید خیار، همان آب مصرفی را بفروشد، صرفه اقتصادی بیشتری دارد تا اینکه خیار تولید کند. چرا که صرفه تولید تا انتقال خیار به بازار، فقط 200 تومان است، اما تولید هر کیلو خیار، بین 300 تا 500 لیتر آب نیاز دارد.همچنین گلخانه هایی به جای تولید محصول، در حوضچه ای که دارند؛ پرورش ماهی راه انداخته اند. در این صورت هیچ آبی مصرف نمی شود و آب حوضچه هم برای کشاورزی فروخته می شود.

پژوهش ها معیار سنجش عملکرد مسئولان

وی افزود: اکنون جایگاه علمی کشور رتبه 16 است، اما این یک محصول فرعی است و محصول اصلی نمونه هایی است که بر روی زمین اجرا شده است که این موضوع اصلا بدون همراهی دستگاه های اجرایی امکان پذیر نیست. در واقع با اجرای طرح های پژوهشی، این دستگاه ها حداقل می توانند بفهمند که اشتباه کرده اند.

ایده ها بر روی کاغذ می ماند

مسئول پردیس شرکت های دانش بنیان بسیج علمی ادامه داد: متاسفانه دغدغه ما حل مشکل نیست، چرا که ایده ها فقط بر روی  کاغذ است، در حالی که در کشورهای پیشرفته مثل کره جنوبی تولید مقاله و اختراع با هم برابر است و بجای رشد در نرخ تولید مقاله، در تولید اختراع رشد دارند.

وقاری تاکید کرد: چالش ما این است که تولید علم انجام می شود، اما هم بنیانگذار و تیم هایی از تخصص های مختلف وجود ندارد که با همراهی ایده پرداز، ایده را اجرا کنند.

لزوم تهیه بانک اطلاعاتی از نخبگان و متقاضیان کسب و کار

وی تاکید کرد: باید بانک اطلاعاتی از نخبگان دانشگاهای استان و افرادی که خوشان متقاضی ایجاد کسب و کار هستند، تهیه شود تا هر کسی که برای اجرای ایده اش مراجعه کند، از این بانک اطلاعاتی استفاده شود.

مسئول پردیس شرکت های دانش بنیان بسیج علمی افزود: مشکل دیگر هدایت و راهبری است، ایده شکل می گیرد و با هزار زحمت راه اندازی می شود، اما کسی برای مشاوره کسب و کار، بازاریاب قوی و افرادی که آنها را توانمند کنند، وجود ندارد. اما اگر اطلاعاتی از افراد نخبه ای که حاضر به همکاری در کسب و کار هستند، اساتیدی که حاضر به مشاور باشند در دست باشد، دیگر ایده ای روی زمین نمی ماند.

وقاری افزود: در کمیته پژوهش استان دغدغه ما بایگانی شدن طرح ها است، در حالی که باید از دستگاه های اجرایی پیگیری شود که این طرح ها چه نتیجه ای داشته است؟.

انتهای پیام/

نظر شما