شناسهٔ خبر: 49783962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آفت سرخرطومی خرما در نخلستان‌های جهرم دیده شد

شیراز-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی جهرم استان فارس گفت: آفت سرخرطومی حنایی خرما در این شهرستان شناسایی و به باغ‌ها و نخیلات جهرم وارد شده است که آسیب جدی به درختان می‌زند، پس نخلداران جهرمی هوشیار باشند.

صاحب‌خبر -

احمدعلی گچکاران یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به آلودگی برخی نخیلات مناطق شهرستان به آفت سرخرطومی حنایی خرما، انتقال  پاجوش و تنه جوش خرما از این منطقه به سایر مناطق ممنوع است.

وی اظهار کرد: سوسک سرخرطومی حنایی، آفتی فوق‌العاده خطرناک و خسارت آن تهدیدی بسیار جدی برای نخلستان‌های شهرستان جهرم است و لازم است که باغداران از هرس‌ و زخمی‌کردن درختان خودداری کنند.

گچکاران با بیان اینکه پرهیز از آبیاری بی‌رویه نخلستان‌ها به لحاظ بالا رفتن رطوبت لازم است افزود: استفاده از تله های فرمونی، ردیابی شناسی و سوزاندن درختان آلوده،عدم انتقال پاجوش از مناطق آلوده عدم کاشت محصولات با نیاز آبی بالا در بین نخلستان، هرس برگ، حذف تنه جوش ها و پاجوش ها در وقت مناسب، از راه‌های جلوگیری از این آفت است.

وی ادامه داد: زخم‌های ناشی از هرس برگ، جدا کردن تنه‌جوش و سوراخهای حاصل از فعالیت دیگر  آفات، عامل مهمی در توسعه این آفت است و لازم است که زمان سم‌پاشی محل زخم باید با گل پوشانده شود و هرس در وقت مناسب و ماه‌های سرد سال که فعالیت آفت کمتر است انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی جهرم گفت : همچنین برای در امان ماندن از خسارت این آفت به طور اکید به باغداران توصیه می‌شود، به هنگام خرید پاجوش خرما و یا مشاهده مشکوک با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت کنند.

وی اظهار کرد: همچنین باغداران و نخلداران شهرستان جهرم، نخیلات خود را به صورت جدی بررسی فرمایند و هرگونه خشکیدگی پاجوش و تنه جوش و ضعف درخت را سریع به  مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم(واحد حفظ نباتات) اطلاع دهند.

این حشره وارد تنهٔ درخت خرما ( پاجوش‌ها ) می شود و حفره هایی درون تنه درخت خرما درست می‌کند و با تغذیه از نخل به آن آسیب می زند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

نظر شما