شناسهٔ خبر: 49783889 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هذیان گفتن از پیامدهای شایع کرونای شدید

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه میشیگان آمریکا دریافتند در بیمارانی که به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان بستری می‌شوند، هذیان یکی از پیامدهای شایع این بیماری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از ساینس، این تحقیقات به کمک ۱۵۰ بیمار مبتلا به کووید انجام گرفت که در ابتلای پاندمی در بیمارستان بستری شدند و در آن مشخص شد ۷۳ درصد از این بیماران دچار هذیان شده‌اند. هذیان یک اختلال جدی روانی است که موجب سردرگرمی، آشفتگی و ناتوانی بیمار در تفکر صحیح می‌شود.

محققان تلاش کردند از طریق مصاحبه با بیماران داوطلب پس از ترخیص از بیمارستان و همچنین با بررسی سوابق پزشکی آن‌ها، عوامل موثر در هذیان را شناسایی کنند. در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد عوامل متعددی در بروز این پدیده نقش دارند. در واقع کووید ۱۹ به تنهایی می‌تواند موجب کاهش اکسیژن رسانی به مغز و همچنین ایجاد لخته خون  و سکته مغزی و در نهایت منجر به اختلال شناختی شود. همچنین نشانگرهای التهابی، در بیماران مبتلا به هذیان افزایش قابل توجهی دارند. سردرگمی و آشفتگی می‌تواند نتیجه التهاب در مغز باشد.

علاوه بر این محققان توانستند بین مصرف داروهای آرامبخش و هذیان ارتباط معنا داری بیابند. در واقع مشخص شد بیماران مبتلا به هذیان بیش از سایر بیماران و با استفاده از دزهای بالاتر داروهای آرامبخش تحت درمان قرار گرفته بودند.

در این تحقیقات مشخص شد حتی پس از بهبود از کووید ۱۹ و ترخیص از بیمارستان نیز ممکن است عارضه هذیان به طور کامل  درمان نشود. تقریبا یک سوم از بیماران در زمان ترخیص همچنان به هذیان مبتلا بودند و ۳۰ درصد از این بیماران به کمک‌های تخصصی نیاز داشتند.

به گفته محققان، نتایج این تحقیقات نشان دهنده اهمیت واکسیناسیون و پیشگیری از عوارض شدید کووید ۱۹ است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه BMJ Open‌ منتشر شده است.

نظر شما