شناسهٔ خبر: 49783750 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

«فردا» گزارش می‌دهد

دلجویی «کیهان» از عراقچی

روزنامه کیهان که چند روز قبل با نقل خاطره‌ای از وندی شرمن، عباس عراقچی را آزرده و به واکنش واداشته بود؛ امروز ضمن تکرار نظر خود درباره برجام تاکید کرد که قصد اهانت نداشته است.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا - به نظر می‌رسد که تغییر دولت و به تبع آن تغییر تیم مذاکره کننده برای کاسته شدن از بگومگوها کافی نبوده است. هنوز هم شاهد کنایه‌زنی‌ها و گفت و شنودهای رسانه‌ای بین مذاکره‌کنندگان دوره روحانی و طیف مقابل آن هستیم. مثلا همین ماجرای اخیر بین عراقچی و کیهان.

چند روز قبل بود که «کیهان» خاطرات وندی شرمن را مورد اشاره قرار داد و نوشت: «وندی شرمن با نشان دادن عکس نوه‌اش که تازه به دنیا آمده بود و ریختن چند قطره اشک باعث می‌شود عراقچی خواسته طرف مقابل را قبول کند!»

این موضوع اما چیزی نبود که عراقچی آن را بدون جواب بگذارد. از همین رو نوشت: «این داستان چند سالی است که توسط افراد مختلف و رسانه‌های گوناگون مرتبا تکرار می‌شود. اینجانب برای جلوگیری از ایجاد حواشی برای مسوولیت و ماموریتی که در وزارت امور خارجه به عهده داشتم همواره سکوت را ترجیح می‌دادم.»

وی افزود: «اما چرا نمی‌پرسید دلیل گریه شرمن چه بود؟ چرا از خودتان سوال نمی‌کنید که دیپلمات جمهوری اسلامی چه بر سر معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد آن کشور آورد که او را به گریه انداخت؟ ادعاهای شرمن برای توجیه گریه کردن خود در هنگام مذاکرات است چون می‌دانست که ما روزی آن را در کتاب خاطرات برجام خواهیم آورد، که آورده‌ایم.»عراقچی تاکید کرد: «اگر فکر می‌کنید تاکتیک بوده، یک مورد دیگر نمونه بیاورید که یک دیپلمات آمریکایی، چه رسد به مذاکره‌کننده ارشد آنها و معاون وزارت امور خارجه‌شان، در مذاکره گریه کرده باشد. خانم شرمن یک فرد معمولی نیست، او مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده آمریکا است.»

البته عراقچی تنها کسی نبود که به «کیهان» واکنش نشان داد. رضا نصری، کارشناس بین‌الملل هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «برای اولین‌بار در تاریخ شورای امنیت، کشوری که موضوع قطعنامه‌های فصل هفتم بود- بدون یک روز تمکین- خود در تدوین قطعنامه جدید حل اختلاف دخل و تصرف کرد! رفع ممنوعیت فعالیت‌های موشکی ایران محصول همین هنر آقایان ظریف، عراقچی و تیم‌شان بود. من هم جای دیپلمات‌ آمریکایی بودم گریه می‌کردم!»

کار اما همانطور که قابل حدس بود به همین‌جا ختم نشده و در اولین فرصت شاهد پاسخ دیگری به عراقچی بود. «کیهان» در شماره امروز خود با عنوان «سخنی با برادرمان آقای عراقچی» نوشت: «درباره واکنش جناب عراقچی ذکر چند نکته ضروری است. نخست آنکه علیرغم همه انتقادهایی که به دست‌اندرکاران برجام وجود دارد، بی‌شک یک تار موی آنان با امثال شرمن که دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران هستند قابل معاوضه نیست. گفتنی است این نکته را مدیر مسئول کیهان در مصاحبه چند سال پیش خود با خبرنگار روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درمیان گذاشته بود که بازتاب گسترده‌ای داشت و جناب عراقچی نیز از آن باخبرند.»

«کیهان» افزود: «نکته دیگر آنکه نقد مذاکرات پیشین و محصول آن یعنی برجام، نیازی به استناد به خاطره شرمن هم ندارد. وضعیت امروز برجام خود گویای همه چیز است. مذاکره‌کنندگان برجام متاسفانه خطوط قرمز متعددی را نقض کردند و نتیجه آن شد که امتیازات نقد دادند و وعده‌های نسیه گرفتند و وقتی آمریکا از برجام خارج شد دست ایران عملاً به جایی بند نبوده و دولت پیشین حتی نتوانست براساس سازوکار برجام اقامه دعوا کند و مجبور به اقامه دعوا در لاهه براساس عهدنامه مودت که مربوط به رژیم طاغوت است، شد!»

این روزنامه اصولگرا در پایان هم خاطرنشان کرد: «و بالاخره بدیهی است که خدای نخواسته قصد اهانتی درمیان نبوده است.»

 

»

 

برچسب‌ها:

نظر شما