شناسهٔ خبر: 49783718 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدل‌های متعارف مانتو در بازار کمیاب است

مشهد-ایرنا- رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد گفت: فروشندگان نسبت به نامتعارف بودن مدل مانتوهای جلوباز در بازار وقوف دارند اما طرح‌های متعارف از این لباس آنقدر کم است که نمی‌توان به‌راحتی جایگزینی برای مانتوهای جلوباز پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

جواد مفیدی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: فروشنده تنها یک واسطه بین تولیدی و مصرف کننده است و آنچه را در قالب وضعیت امروز در بازار باشد، می فروشد، به نظر می رسد در مورد مانتوهای جلوباز نقیصه ای در بخش طراحی وجود دارد و طراحان مد و لباس باید در این زمینه بیشتر فعالیت کنند.

وی بیان کرد: با این حال اتحادیه فروشندگان پوشاک برحسب وظیفه قانونی خود و طبق ماده ۲۸ قانون نظام صنفی با فروشندگان پوشاک های با طرحهای خارج از عرف برخورد کرده و مانع از فروش آنها می شود.

وی اظهار داشت: برخلاف مانتوهای جلوباز، در حوزه پوشاک مردانه و پسرانه طرحهای متنوع و مناسب زیادی در بازار وجود دارد که فروش لباس های غیرمتعارف در کنار آنها به هیچ وجه توجیه پیدا نمی کند و شاید عده ای آگاهانه یا ناآگاهانه درصدد ایجاد ناهنجاری در این بخش برآمده اند و این گونه لباسها را که دارای نمادهای فرقه های مختلف هستند، می فروشند که بقینا با آنان برخورد قانونی می شود.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد در مورد علت کم بودن لباسهای متعارف در شهر زیارتی مشهد، گفت: ۸۵ درصد از لباسهایی که در بازار مشهد به فروش می رسد تولید این شهر و حتی استان خراسان رضوی نیست و اغلب تولید تهران است، لذا فروشندگان فقط تلاش می کنند اجناس به روز را عرضه کنند.

مفیدی، تعداد فروشگاه های زیرپله ای تولیدکننده لباسهای نامتعارف در مشهد را بسیار معدود دانست و گفت: ۱۱ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در این شهر وجود دارد و جواز کسب ۲ هزار واحد صنفی دیگر نیز در دست اقدام است، از ابتدای تیرماه تاکنون نیز به ۶۵ مورد تخلف در خصوص عرضه لباسهای نامتعارف رسیدگی شده است.

مسوول دبیرخانه کارگروه مد و لباس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قانونیبا عنوان "ساماندهی مد و لباس" وجود دارد که در این راستا کارگروه ساماندهی مد و لباس با عضویت دستگاه های اجرایی مختلف تشکیل شده که مسوولیت دبیرخانه این کارگروه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات تابعه آن در استانها است.

طاهره دانشور افزود: در نشستهای کارگروه ساماندهی مد و لباس در خراسان رضوی از همه نمایندگان دستگاه های اجرایی عضو این کارگروه دعوت به عمل می آید تا در این زمینه اثرگذار بوده و تکالیف قانونی خود را انجام دهند که دغدغه همه این اعضا نیز پوششهای نامتعارف است و تلاش می کنند طبق قانون وضعیت مد و لباس را سامان ببخشند.

وی بیان کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس همچنین سعی در شناسایی و جذب طراحانی دغدغه مند دارد که طرح های مناسبی را متناسب با حوزه عفاف و حجاب عرضه کنند، طراحانی که هنر ایرانی- اسلامی و هویت ملی را احصا کرده و با الگوهای بیگانه و متضاد فرهنگ ما، مقابله نمایند.

وی اظهار داشت: تاکنون ۳۵۰ طراح مد و لباس در خراسان رضوی شناسایی شده است که تلاش شده است این افراد در قالب انجمنی سازماندهی شوند تا بتوان فعالیت هایی در جهت ساماندهی مد و لباس انجام داد.

دانشور اضافه کرد: در ایام کرونا، جشنواره و نمایشگاه های مختلفی در حوزه مد و لباس برگزار شد و تعداد قابل توجهی از طراحان در این رویدادها شرکت کردند، در نظر است در صورت ریشه کن شدن کرونا، جشنواره مد و لباس فجر در استان برگزار شود.

نظر شما