شناسهٔ خبر: 49783629 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازگشایی مدارس، آشتی دوباره دانش‌آموزان با کلاس

مشهد- ایرنا- آغاز سال تحصیلی و فصل کلاس و درس، پس از وقفه‌ای ۲ ساله، اندک‌اندک شکل پیشین را به نظام آموزشی بازگردانده و برنامه بازگشایی تدریجی مدارس برای آموزش حضوری دانش‌آموزان در پی تداوم ۱۹ ماهه بحران کرونا و تبعات گسترده آن بر روند تعلیم و تربیت رسمی، مهرماه امسال کلید خورده است.

صاحب‌خبر -

باز شدن تدریجی مدارس با توجه به افزایش روزافزون روند واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا در سطح کشور و البته تعطیل‌بردار نبودن تعلیم و تربیت موجب شد که اکنون زنگ مدرسه‌ها با هدف جبران خسارات پیدا و پنهان وارد آمده بر حوزه آموزش با صدایی بلندتر و رساتر به صدا درآید.

همگان اعم از مردم و مسوولان متفق‌القول بر این باورند که آموزش، تعلیم و تربیت توقف‌پذیر نیست زیرا روند مستمر و مهم آماده نمودن نسل آینده‌ساز کشور برای کسب دانش و ورود به میدان تصدی امور جامعه، امری خطیر و حیاتی است.

گرچه شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ دغدغه جدی والدین، دانش‌آموزان، مدیران و معلمان، متولیان آموزش و پرورش و مسوولان عالی جمهوری اسلامی ایران است اما گستردگی ایمن‌سازی عمومی در جامعه و آغاز واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال علیه ویروس همه‌گیر، نور امیدی را در دل ها روشن کرده و چراغ راهی در تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس شده است زیرا اهمیت آموزش همگانی و لزوم تداوم تعلیم و تربیت رسمی غیرقابل قصور و گذشت است.

آغاز سال تحصیلی  ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ بر همین اساس پایانی بر عوارض اجتناب‌ناپذیر آموزش مجازی از جمله افت تحصیلی، دوری دانش‌آموزان از فضای آموزشی مدرسه و تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی شده و گریز دانش‌آموز از مدرسه است که ظرف ۱.۵ سال اخیر قشر واجب‌التعلیم جامعه را مبتلا کرده است.

بازگشایی تدریجی مدارس که رسما از امروز سوم مهرماه کلید خورد در حقیقت تلاشی برای آموزش همزیستی با کرونا همزمان با مدیریت مهار شیوع این ویروس همه‌گیر در ایران تلقی می شود.  

ثبت‌نام قطعی ۹۶ درصد دانش‌آموزان

رییس ستاد ثبت‌نام اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: ثبت‌نام بیشتر از ۹۶ درصد دانش‌آموزان این استان معادل یک میلیون و ۳۱۰ هزار نفر برای سال تحصیلی جدید در مدارس و یا سامانه نام‌نویسی الکترونیکی دانش‌آموزان (سناد) برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ قطعی شده است.

ابوالحسن حقیقی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال با جذب حدود ۳۰ هزار دانش‌آموز جدید، جمعیت دانش‌آموزی استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی به افزون بر یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر برسد.

وی ادامه داد: بدین ترتیب تاکنون ۵۰ هزار دانش آموز هنوز ثبت نام خود را قطعی نکرده‌اند که احتمالا بخش عمده آنها دانش آموزان مقطع متوسطه هستند بخصوص دانش آموزان پایه دهم به دلیل انتخاب رشته و نیز دانش آموزانی که امتحانات خود را در شهریورماه داده‌اند.

رییس ستاد ثبت‌نام اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: سال تحصیلی جدید از امروز سوم مهرماه با حضور مجازی دانش‌آموزان شهری و حضور فیزیکی دانش آموزان عشایری و روستایی آغاز می‌شود  و این روال تا زمانی که رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیرانه در مدارس مناطق مختلف بر اساس رنگ‌بندی شیوع کرونا به حد عالی برسد، ادامه خواهد یافت.  

وی گفت: تاکنون افزون بر ۹۰ درصد معلمان استان دُز نخست واکسن کرونا را تزریق کرده و برای دریافت دُز دوم نیز تا کنون بیش از ۴۰ درصد با مراجعه به مراکز واکسیناسیون واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

خراسان رضوی رتبه دوم دانش آموزان اتباع

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه استان امسال دارای یک میلیون و ۳۶۰ هزار دانش آموز است، ادامه داد: در خصوص دانش آموزان اتباع خارجی اصرار بر عدم محرومیت همه آنان از تحصیل است و در همین راستا با فرمانداری‌ها رایزنی لازم انجام شده است.

قاسمعلی خدابنده اظهار کرد: پارسال ۷۰ هزار دانش آموز از اتباع خارجی داشتیم که پیش بینی می‌کنیم امسال افزایش ۶ هزار نفری دانش آموزان در این حوزه را داشته باشیم.

وی ادامه داد: بخشی از این دانش آموزان فاقد مدارک اقامتی معتبر هستند و تا کنون نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند اما تمام تلاش ما این است که این شمار نیز از تحصیل محروم نشوند و با فراهم شدن فرصت بهره‌مندی از کلاسها، مدارک خود را تکمیل نمایند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: هم اکنون خراسان رضوی بعد از شهرستانهای تهران رتبه دوم کشور را از نظر شمار دانش آموزان اتباع خارجی دارد و پس از این استان، البرز دارنده مقام سوم است.

دانش آموزان سه هزار و ۵۰۰ مدرسه سر کلاس رفتند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به ابلاغ شیوه‌نامه بازگشایی مدارس از سوی وزارتخانه اشاره و بیان کرد: بازگشایی مدارس امسال به صورت تدریجی و در روندی تعریف شده‌ با اولویت سلامت دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های آنان اجرا خواهد شد.  

خدابنده افزود: مدارس روستایی و عشایری خراسان رضوی نیز بر همین اساس از روز سوم مهرماه جاری با حضور کمتر از ۱۵ نفر دانش‌آموز در هر کلاس درس به صورت حضوری، سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند.

وی ادامه داد: سه هزار و ۵۰۰ باب مدرسه در این قالب مشمول بازگشایی و آغاز آموزش به صورت حضوری همزمان با سال تحصیلی جدید است.  

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: دانش‌آموزان در مدارس شهری نیز سال تحصیلی جدید را به صورت غیرحضوری از طریق سامانه شاد آغاز کرده و آموزشهای لازم را  در این چهارچوب دریافت می‌کنند.

وی افزود: این روند تا نیمه دوم مهرماه ادامه خواهد یافت و پس از آن مدیران مدارس مناطق روستایی و عشایری که کلاسهایی با جمعیت ۱۵ تا ۳۰ دانش‌آموز دارند، ارزیابی اولیه وضعیت بهداشتی کلاسها را ارائه می‌دهند تا در صورت امکان "آموزش حضوری" مجوز لازم را از ادارات آموزش و پرورش دریافت کرده و از همان تاریخ به صورت حضوری سال تحصیلی را آغاز کنند.  

خدابنده ادامه داد: اگر فضای فیزیکی کلاس درس اجازه حضور همزمان همه دانش‌آموزان را در این مدارس ندهد آنها به دو گروه تقسیم شده و بطور یک روز در میان به مدرسه خواهند آمد.  سایر آموزشها نیز از طریق "سامانه شاد" به صورت مجازی و به عنوان "آموزش مکمل" ارائه خواهد شد.  

وی ادامه داد: طبق شیوه‌نامه وزارتخانه از نیمه دوم آبانماه مدارس با جمعیت دانش آموزی بالای ۳۰۰ نفر نیز طبق تصمیم گیری شورای مدرسه حضور فیزیکی دانش آموزان و برگزاری کلاسها را آغاز خواهند کرد.

وی تاکید کرد: همچون گذشته در آموزش و پرورش استان تابع دستورها و مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا هستیم اما آنچه روشن است ضرورت عمل به دستورالعمل های آموزش حضوری و مجازی دانش آموزان است.

کمبود قطعی ۸ هزار معلم

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه این استان سال ۱۳۹۲ حدود ۹۰ هزار فرهنگی شاغل داشت که ۲۶ هزار نفر از آنان در هشت سال اخیر بازنشسته و یا از گردونه فعالیت در عرصه آموزش و پرورش خارج شده‌اند، افزود: هم اکنون ۶۴ هزار نیروی رسمی، پیمانی و قراردادی در دستگاه تعلیم و تربیت استان فعالیت دارند.

خدابنده در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: خراسان رضوی در زمره استانهایی است که به شدت دچار کمبود نیروی انسانی است بطوری که بر اساس برآورد رسمی این استان در هفته با کمبود ۵۸۶ هزار ساعت نیروی انسانی فرهنگی مواجه است.

وی کمبود نیروی انسانی محاسبه شده بر اساس ساعات کار آموزش در هر هفته را معادل ۲۴ هزار معلم اعلام و بیان کرد: خراسان رضوی در تامین و به کارگیری نیروی انسانی برای حوزه تعلیم و تربیت رسمی دچار بحران جدی است.

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی ادامه داد: این آمار بدین معناست که ۲۴ هزار کلاس درس مدارس این استان همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی از وجود معلم بی بهره اند.

وی گفت: البته آموزش وپرورش خراسان رضوی تاکنون ۱۶ هزار مورد کمبود معلم را در قالب های "حق‌التدریسی، اضافه‌کاری،  خرید خدمات و به کارگیری معاونان مدارس در حوزه آموزش" تامین و جبران کرده است.  

خدابنده افزود: اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با وجود چنین تمهیدی تاکنون برای تامین هشت هزار نیروی دیگر مورد نیاز راهی نیافته لذا در این بخش به شدت دچار مشکل است.  

وی ادامه داد: آموزش و پرورش خراسان رضوی با این وجود در چهارچوب مکاتبات رسمی با وزارتخانه تلاش دارد مجوز جذب نیروی خرید خدمات را برای جبران کمبود معلم کسب کند.  

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی گفت: پارسال این استان پنج هزار و ۴۰۰ نیروی خرید خدمات را در بخش معلمان به کار گرفت که هنوز این رقم برای امسال افزایش نیافته است اما امیدواریم بتوان از این طریق کسری موجود را تامین و جبران نمود.  

صدور ۱۳۰ هزار شناسنامه سلامت برای نوآموزان

مدیر آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز گفت: تاکنون ۱۳۰ هزار نوآموز آماده ورود به دبستان در این استان پس از طی مراحل سنجش سلامت موفق به دریافت "شناسنامه سلامت" شده‌اند.

مهدی قاسمی‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آغاز طرح سنجش سلامت تاکنون بیش از ۱۴۲ هزار نوآموز در این طرح ثبت نام کرده‌اند که ۱۲ هزار نفر آنان به دلیل تعطیلی مراکز سنجش بر اثر شیوع کرونا موفق به گذراندن مراحل سنجش سلامت نشده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این پیش بینی می کنیم هزار نفر دیگر نیز نوآموزانی باشند که هنوز اقدام به دریافت نوبت نکرده‌ باشند که البته این شمار نیز تا پایان مهر ماه جاری در پروسه سنجش سلامت قرار می‌گیرند.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی اظهار کرد: به این ترتیب ۸۷ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در استان موفق به دریافت شناسنامه سلامت شده‌اند.

قاسمی پور به فعالیت پایگاههای مجری طرح سنجش سلامت نوآموزان آماده ورود به دبستان اشاره و بیان کرد: امسال ۷۲ پایگاه سنجش سلامت در استان فعالیت دارند که از این تعداد ۶۷ پایگاه عادی و پنج پایگاه تخصصی است.

وی اظهار کرد: خراسان رضوی دارای پنج هزار مدرسه برای دوره‌های نخست و دوم مقطع ابتدایی با افزون بر ۷۵۰ هزار دانش‌آموز است.

۱۲ درصد دانش‌آموزان استثنایی کشور در خراسان رضوی

قاسمی‌ پور با بیان اینکه این استان در حوزه شناسایی و پوشش دانش آموزان استثنایی و با نیازهای ویژه در کشور رتبه نخست را دارد، اظهار کرد: هم اکنون تعداد ۱۷ هزار و ۲۰۰ دانش آموز با نیازهای ویژه در زیر پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند.

وی ادامه داد: این میزان معادل ۱۲ درصد دانش آموزان استثنایی کشور می‌شود که از این حیث خراسان رضوی رتبه نخست شناسایی و پوشش را در کشور دارد.

این مسوول با اشاره به اینکه هشت هزار و ۲۰۰ دانش آموز استان در مدارس خاص تحصیل می کنند، بیان کرد: حدود ۹ هزار دانش آموز نیز به صورت تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: همچنین در سال گذشته ۲۰ هزار دانش آموز دیرآموز در استان داشتیم که امسال این میزان ۵ درصد رشد خواهد داشت.

نظر شما