شناسهٔ خبر: 49783513 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به بهانه روز غار پاک؛

این اکوسیستم‌های خاص نیازمند حمایت است

زهرا حمیدی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: برای حمایت از اکوسیستم موجود در فضای غارها، لازم است تشکل‌های مردمی و سمن‌ها در این حوزه فعال باشند.

صاحب‌خبر -

حسن اکبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تنوع زیستی منحصر به فرد غارها به عنوان اکوسیستم‌های کاملا خاص و وجود گروه‌های مختلف حشرات که نقش اساسی در زنجیره حیات دارند، اهمیت آن‌ها را بیشتر کرده و با دست کاری و تخریب غارها حیات این موجودات به خصوص خفاش‌ها با نقش منحصر به فرد در گرده افشانی و وابستگی حیات خفاش‌های حشره خوار به عنوان آفت زدای طبیعی محصولات کشاورزی و مراتع طبیعی، به خطر می‌افتد.

وی افزود: شعار امسال روز غار پاک با عنوان "اکتشاف، شناخت و حفاظت از غارها" است که به اهمیت شناخت غارها و نقش آنها در کارکرد اکوسیستم‌ها می‌پردازد؛ اکوسیستمی طبیعی که نباید دستخوش تغییر شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه غارها حداقل به عنوان زیستگاه خفاش‌ها نقش بسزایی در پویایی اکوسیستم‌ها دارند، تصریح کرد: همکاری و  مشارکت مردم بویژه کوهنوردان و فعالان محیط زیست  در حفاظت از محیط زیست بسیار مهم و موثر است.

وی از همه فعالین این حوزه درخواست کرد نسبت به مسائل روز محیط زیست حساس بوده و برای جلوگیری از تخریب بیشتر اکوسیستم‌ها به عنوان الگوهای فرهنگی با حساسیت بیبشتری این مسائل را دنبال کنند.

اکبری با اشاره به وجود غارهای شگفت انگیز در استان اشاره و اظهار کرد: غار خونیک، غار چنشت، غار بتو، غار جوجه، غار حلوان، غار لکی اسپیور و غار دیو ورزق، از چجمله غارهای معروف خراسان جنوبی هستند که در بکرترین مناطق طبیعی استان یافت ‌می‌شوند.

وی بیان کرد: با توجه به نقش سمن‌ها در توسعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست و باتوجه به وجود عشق مردم استان به طبیعت و محیط زیست، جای یک سمن مردمی رسمی در حوزه محیط زیست در برخی از شهرهایی که غار در آن‌ها وجود دارد، خالی است.

وی خواستار تشکیل یک گروه سمن مردمی در این حوزه شد و ادامه داد: تاکنون بالغ بر 45 غار با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان شناسایی شده‌اند و همچنین طبق ماده ۱۰ این قانون مسئولیت حفاظت و نگهداری از غارهای خارج از مناطق چهارگانه بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده که با اولویت استفاده از بخش غیردولتی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظر شما