شناسهٔ خبر: 49783362 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

خبر به روایت «فردا»

حذف چراغ خاموش یارانه‌ها؟ / اسرئیل 20 سال بعد از این / صعود دختران ایران

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» کناره‌گیری آنگلا مرکل در آلمان را در گزارشی با تیتر «مرکل بیسمارک بدون سبیل!» دیده و نوشته است: «تصور می‌شد یک سیاستمدار زن مقتدر دیگر مثل خودش جای او را پر خواهد کرد. تا چندی پیش تصور می‌شد میراث‌دار مرکل، نزدیک‌ترین شخصیت سیاسی به او و هم‌حزبی‌اش، خانم «اورزولا فن در لاین» نخستین وزیر دفاع مونث ژرمن‌ها و رئیس فعلی کمیسیون اروپا باشد. حتی در چمبره دموکرات- مسیحی‌ها هم تصور بر این بود که چه بسا لازم باشد برای حفظ قدرت در برلین، فن در لاین برای انتخابات 2021 آلمان از سمت اروپایی‌اش استعفا کند اما چنین نشد و حالا چپ‌های میانه که بسیار بیشتر از راستگراهای میانه دموکرات- مسیحی به روسیه و چین نزدیک هستند، مترصد سوار شدن بر قدرت اکثریت آرا در رایشتاگ هستند، اگرچه به نظر می‌رسد دست آخر کار به ائتلاف بین آنها و سبزها بکشد.»

وطن امروز 4 مهر

«اعتماد» صعود تیم فوتبال زنان ایران به رقابت‌های جام ملت‌ها را عکس یک کرده و آن «تاریخ‌سازی» می‌خواند. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری اما از «شروع چراغ خاموش حذف یارانه‌ها» خبر داده و نوشته است: « برخی شکایت‌های مردمی حاکی از آن است که بعضا افرادی باید هزینه‌های زیادی برای قبوض برق خود بپردازند که یا مدت زیادی را در منزل نبودند یا الگوی مصرف‌شان تغییر نکرده بود. افزایش ناگهانی قیمت برق در قبض‌ها در سال جاری زمانی عجیب‌تر می‌شود که سال 93 نیز این اتفاق در شرایطی که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به صورت چراغ خاموش اجرا شده بود رخ داده بود و خبرگزاری مهر از افزایش 24 درصدی قیمت برق با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نوشته بود. از سوی دیگر در یک ماه اخیر و پس از حضور دولت سیزدهم در پاستور، صحبت‌هایی پیرامون بالا بودن میزان پرداخت یارانه پنهان انرژی در کشور مطرح می‌شد. با توجه به اینکه کشور در سال‌های اخیر جزو سه و در دو سال اخیر نیز اولین کشور با پرداخت بیشترین یارانه انرژی بوده، آیا قبوض نجومی برق نوعی اجرای فازهای بعدی هدفمندی یارانه‌ها برای واقعی کردن قیمت برق یا کاهش یارانه پنهان در خصوص انرژی برق است؟»

اعتماد 4 مهر

«جوان» امروز از «چراغ سبز شورای رقابت به واردات خودرو» گفته و در گزارشی که تیتر یک شده، آورده است: «در پی ایرادات شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص مصوبه واردات خودرو مجلس، شورای رقابت با تأکید بر لزوم واردات خودرو و رفع بازار انحصاری اعلام کرد: آمادگی داریم از نظر کارشناسی با مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی برای خارج کردن بازار خودرو از وضع انحصار کنونی به جمع‌بندی برسیم.»

جوان 4 مهر

«شرق» عکس مرحوم هاشمی، ناطق نوری، علی لاریجانی، حسن روحانی و علی مطهری را کنار هم قرار داده و از «کوچ به دیار اجاره‌نشین‌ها» می‌گوید. مقصودش از اجاره‌نشین‌ها اصلاح‌طلبان هستند و از گروهی از شخصیت‌های اصولگرا حرف می‌زند که طی سال‌ها گذشته به سوی این جریان سیاسی متمایل شده‌اند. مهرشاد ایمانی با انتقاد از این وضعیت در جریان اصلاح‌طلب، نوشته است: «اصلاح‌طلبان به‌نوعی هر‌کسی را که نظراتی خلاف قطب مخالف یعنی اصولگرایان بدهد، اصلاح‌طلب در نظر می‌گیرند و این دایره در تمام این سال‌ها به قدری وسیع بوده است که به‌سختی می‌توان در بررسی آرای نیروهای اصلاح‌طلب یا نیروهای نزدیک به جبهه اصلاحات، تفکری واحد بیرون کشید. چنین شرایطی به وضوح حکایت از نبود مانیفستی جامع در این جریان دارد؛ به نحوی که ممکن است از عضو جامعه روحانیت مبارز تا نیروهای نهضت آزادی و مشارکتی‌ها یا نیروهای نزدیک به دولت هاشمی همه ‌و همه را اصلاح‌طلب بدانیم بدون ‌آنکه رویه‌ای واحد میان ایشان پیدا کنیم. روزگاری سعید حجاریان در وصف چنین شرایطی می‌گفت که اصلاحات «بین‌العباسین» شده است؛ یعنی از عباس عبدی تا عباس دوزدوزانی را می‌توان اصلاح‌طلب فرض کرد. این اصطلاح در ادبیات سیاسی به معنای باز بودن درهای یک جبهه سیاسی تلقی می‌شود. به نظر می‌رسد حالا این «بین‌العباسین» بیش از گذشته مشاهده می‌شود و حتی چنین شرایطی به سیاست‌ورزی عملی اصلاح‌طلبان نیز سرایت کرده است».

شرق 4 مهر

«کیهان» تیتر زده « اسرائیل تا 20 سال دیگر فرو می‌پاشد» البته به نقل از یک مقام سابق آمریکایی. سخنی که مورد توجه دیگر روزنامه‌های اصولگرای نیز در شماره امروز بود. «کیهان» نوشته است: «فروپاشی رژیم صهیونیستی مسئله‌ای است که بسیاری از کارشناسان نسبت به آن خبر داده‌اند. رهبر معظم انقلاب نیز سال 94 اعلام کردند که این رژیم تا 25 سال دیگر فرو می‌پاشد. اکنون یک مقام سابق آمریکایی نیز به این مسئله اذعان کرده است. به گزارش فارس، «لارنس ویلکرسن» سرهنگ بازنشسته نیروی زمینی آمریکا و رئیس‌دفتر «کالین پاول» وزیر خارجه پیشین این کشور که به عنوان منتقد برجسته نومحافظه‌کاران مطرح شده، ماه ژوئن در سخنانی گفت اسرائیل به عنوان یک «دولت» ۲۰ سال دیگر وجود نخواهد داشت زیرا در حال مشروعیت‌زدایی از خود به عنوان یک رژیم آپارتاید است.»

کیهان 4 مهر

«آفتاب یزد» در عکس یک خود از افتخارآفرینی زنان فوتبالیست ایران گفته و تیتر یک را نیز به هشدار درباره پیک ششم کرونا اختصاص داده است. همچنین گفت‌وگویی دارد با بصیری، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان که معتقد است نازنین زاغری برای لندی اهمیتی ندارد. او می‌گوید: « زور و توان هر کشور باید در دیپلماسی پیدا و علنی به منصه ظهور برسد. اصلاً باید محاسباتی که لازم است باشد که ادامه آن اگر نفی اقتصادی را رقم نمی‌زند ضررهای اعتباری را به دنبال نداشته و به روابط تجاری و حتی توریستی لطمه نزند. ایران در رابطه با انگلستان اقدامات سنگین‌تر از این هم کرده و شاید نتیجه گرفته که هنوز دارد صبر می‌کند مثلا در دوره تحریم ها، یک کشتی ایران را در جبل الطارق گرفتند ایران هم متقابلا کشتی انگلیسی در خلیج فارس را گرو گرفت و دیگر هم این مسئله تکرار نشد. یعنی نتایجی در آن حوزه‌های کلان به دست آورد شاید در این مسئله هم دارد محاسبه می‌کند که می‌تواند نتیجه بگیرد ولی ظاهرا تا الان این گونه نبوده باید دید آیا مسئولین و اتاق‌های فکر در این زمینه حساسیت بیشتری نشان می‌دهند یا خیر؟!»

 این روزنامه اصلاح طلب اما در بخش دیگی از صفحه یک خود با تیتر «بی‌مصرف‌ها»توجه مخاطب را جلب می‌کند. گزارشی که در آن به بررسی وضعیت سریال‌های تولیدی در شبکه خانگی پرداخته شده است. یوسف خاکیان به زبان طنز این تولیدی شبکه خانگی و در عین حال صداوسیما انتقاد می‌کند.

آفتاب یزد 4 مهر

«ایران» پرسش مهر رئیسی از دانش‌آموزان یعنی اینکه «ایران قوی چه ویژگی‌هایی دارد؟» را تیتر یک کرده و رسما هیچ مطلب قابل توجهی ندارد! آن همه دم و دستگاه و امکانات یک رسانه دولتی صرف پوشش اخباری که دیروز خوانده‌ایم می‌شود، آن هم به ساده‌ترین و غیرجذاب‌ترین شکل ممکن.

تنها فرق شماره امروز با قبلی‌ها البته چند صفحه در حوزه دفاع مقدس است که آن هم از نظر محتوا چنگی به دل نمی‌زند. البته یک یادداشت از وزیر کشور هم چاشنی کار شده که قاعدتا گرفتن آن برای روزنامه دولتی نه کار سختی است و نه امتیازی به حساب می‌آید.»

ایران 4 مهر

«آرمان ملی» در گزارشی که تیتر یک کرده به زاکانی پرداخته و بهانه‌اش هم شکایت اخیر علیه او است. یاسمین طالقانی در گزارشی با تیتر «زاکـانی در بهشـت یا دوزخ؟» همه حواشی انتصاب زاکانی و مسائلی مثل مدرک تحصیلی و شروط قانونی را مرور کرده و رسیده به شکایت اخیر مفتاح. یک مصاحبه با کامبیز نوروزی، حقوق‌دان را هم افزوده تا همان بحث تکراری غیرقانونی بودن حکم زاکانی تکرار شود.

این روزنامه اصلاح‌طلب یک مصاحبه هم دارد با حسین راغفر، اقتصاددان که تاکید دارد «دولت رئیسی را باید از اقتصاد امنیتی رها کرد». وی در این گفت‌وگو که عکس یک هم شده، می‌گوید: «مافیای قدرت و ثروت به‌دنبال این است که تولید در کشور اتفاق نیفتد و به‌جای آن واردات افزایش پیدا کند. هنگاهی که آقای‌رئیسی سخنانی درباره مقابله با مافیای واردات مطرح می‌کنند، مشاهده می‌کنیم که با واکنش‌هایی از طرف این گروه‌ها ‌مواجه می‌شود. شرایط کنونی کشور ایجاب می‌کند بسیاری از کالاهای وارداتی کشور کاملا متوقف شود. ارز کشور نباید صرف واردات خودرو شود. اینکه چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد به‌دلیل این است که یک شبکه ثروت و قدرت در ساختار قدرت حضور دارد که از واردات خودرو منتفع است. در نتیجه ما با فساد سازمان یافته مواجه هستیم که در درون قدرت حضور دارد. تا مادامی‌که با این فساد برخورد نشود، امکان حل مشکلات در کشور وجود نخواهد داشت. بسیاری از فسادها پایگاه‌های قانونی گرفته‌اند.»

آرمان ملی 4 مهر

«سازندگی» علی لندی نوجوان فداکار ایذه‌ای که این روزها «قهرمان ملی» خوانده شده را عکس روی جلد کرده است؛ طرحی از او در میان آتش اما خندان. سازندگی با تیتر «عصر فداکاری» می‌نویسد: «علی لندی دانش آموز کلاس نهم اهل ایذه تصویر متفاوتی از نوجوانان خاموش دهه هشتاد به نمایش گذاشت؛ تصویر یک فداکار که از جان خود برای نجات دیگران می‌گذرد».

سازندگی 4 مهر

 


 

نظر شما