شناسهٔ خبر: 49783360 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله محمدجعفر طبسی:

امام حسین(ع) خون داد تا بشریت از گمراهی نجات یابد

آیت‌الله محمدجعفر طبسی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، گفت: امام حسین(ع) به خاطر خداوند خون داد تا انسان‌ها از جهالت و گمراهی نجات یابند؛ سخن از یک گروه خاص مثلا شیعیان و مسلمین نیست، بلکه نجات انسانیت است، آن هم در دوره‌ای که انسانیت زیر یوغ بنی امیه و یزید له شده بود و تنها چیزی که آنها را نجات داد، خون آن حضرت بود. آیت‌الله محمدجعفر طبسی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، گفت: امام حسین(ع) به خاطر خداوند خون داد تا انسان‌ها از جهالت و گمراهی نجات یابند؛ سخن از یک گروه خاص مثلا شیعیان و مسلمین نیست، بلکه نجات انسانیت است، آن هم در دوره‌ای که انسانیت زیر یوغ بنی امیه و یزید له شده بود و تنها چیزی که آنها را نجات داد، خون آن حضرت بود.

صاحب‌خبر -

مصاحجبه// طبیسیبه گزارش ایکنا، زیارت اربعین که در سال‌های اخیر در قالب پیاده‌روی از نجف تا کربلا رونق گرفته است در سال‌های اخیر به یکی از پدیده‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی تبدیل شده است. رویکرد میلیونی به این پدیده نشانه عظمت آن است و در صورت استفاده صحیح می‌تواند کارکرد تمدنی و فرامنطقه‌ای داشته باشد.

آیت‌الله محمدجعفر طبسی، استاد سطح خارج حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا به مناسبت قرار گرفتن در آستانه اربعین به سؤالات ما پاسخ داده است.

ایکنا: حضور میلیون‌ها انسان‌ از ادیان و فرق مختلف در پیاده‌روی اربعین چه پیامی ر ا به دنیا منتقل می‌کند؟

یکی از مهمترین پیام‌های راهپیمایی اربعین، پیام صلح و برادری در بین اقشار مختلف انسان‌ها است و همه جهانیان باید بدانند که اسلام دین صلح و دوستی و اتحاد بین همه بشریت است و مؤید این حرف، قرآن کریم است که در آیه 103 سوره مبارکه آل عمران فرموده است:« وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ».

تفرقه و اختلاف میان مسلمین بدون تردید خواست اصلی دشمنان است بنابراین زیر چتر مراسم پیاده‌روی اربعین که هر ساله میلیون‌ها انسان دور هم جمع می‌شوند، این پیام برجسته شده و به گوش جهانیان می‌رسد؛ اینکه شیعه و مناسک آن ماهیت اتحادآفرین و وحدت‌بخش دارد و به دنبال ایجاد صلح و آرامش در جهان است.

البته باید صلح را تفسیر و تبیین دقیق بکنیم؛ ما هرگز با دشمنان خدا، دین، اسلام و قرآن، صلح را نمی‌پذیریم و امروز نماد این دشمنی در آمریکا و صهیونیست‌ها تجلی پیدا کرده است. همچنین وهابیت تکفیری هم در زمره دشمنانی هستند که هرگز و در هیچ زمانی از دریچه صلح و دوستی با آنها وارد نمی‌شویم؛ البته حساب برادران اهل تسنن از وهابیون تکفیری کاملا جداست.

ایکنا: با توجه به کرونا و عدم امکان حضور زائران در کربلا چه جایگزینی برای آن داریم؟

باید گفت شیوع کرونا عدم امکان نیست بلکه محدودیت‌های زیادی را بر ما تحمیل کرده است و حضور تعداد زیادی از مردم نه برای ایران و نه برای کشور عراق امکانپذیر نیست، البته حتی در این شرایط می‌توانیم راهپیمایی را با رعایت دستورات بهداشتی داشته باشیم.

در روز اربعین می‌توانیم با خواندن زیارت مخصوص این روز، اربعین را احیاء کرده و البته تنها به خواندن این زیارت اکتفا نکنیم؛ این نکته مهم است که در زیارت اربعین که از امام جعفر صادق(ع) نقل شد است، حضرت در مورد جدشان، حضرت سیدالشهداء این تعبیر را فرمودند که «بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلاله». حضرت فرموده است «بذل» که در لغت گفته شده کسی که چیزی را با میل باطنی خود بدهد باذل می‌گویند؛ امام حسین(ع) با میل باطنی جانش را در طبق اخلاص گذاشت و برای اسلام هدیه کرد؛ دومین واژه «فیک» است یعنی امام حسین(ع) به خاطر خداوند خون داد تا انسان‌ها از جهالت و گمراهی نجات یابند؛ سخن از یک گروه خاص مثلا شیعیان و مسلمین نیست، بلکه نجات انسانیت است، آن هم در دوره‌ای که انسانیت زیر یوغ بنی امیه و یزید له شده بود و تنها چیزی که آنها را نجات داد، خون آن حضرت بود. متاسفانه این مطالب نه در روز اربعین، نه در راهپیمایی اربعین و نه در غیر این ایام برای مردم بیان و تحلیل نمی‌شود. واقعا یکی از آرزوهای بنده این است که این زیارتنامه به زبان‌های زنده دنیا ترجمه و منتشر شود تا مردم از اهداف قیام مطلع شوند.

ایکنا: در شرایط فعلی آیا می‌توان گفت اولویت‌های جوامع شیعی غیر از راهپیمایی اربعین است و مثلا رسیدگی به بیماران و فقرا و .. اولویت دارد؟

این سخنان در دوره جنگ تحمیلی هم گفته می‌شد و برخی معتقد بودند که به جای خرج کردن برای عزاداری آن را خرج جبهه کنیم که امام خمینی(ره) در برابر این تفکر ایستاد و فرمود مردم هم به جبهه‌‌ها کمک می‌کنند و هم هزینه‌های عزاداری را می‌پردازند؛ عرض بنده این است که این امکان برای همه وجود دارد که هم مراسم حسینی را با شور اقامه کنند و هم به نیازمندان به خصوص بیماران کرونایی رسیدگی شود.

ایکنا: برخی معتقدند که مناسک بر معارف غلبه پیدا کرده مثلا مردم اصرار بر حضور در کربلا و هیئات دارند ولی کسی از معارفی مانند متن زیارت اربعین یا خطبه سیدالشهدا در مکه حرفی نمی‌زند.

در کنار برپایی مناسک امکان رسیدن به معارف و کسب معرفت هم وجود دارد، نباید بین مطالب خلط شود؛ اصرار حضور در  روز اربعین در کربلا خودش موضوعیت دارد و هم می‌توان مناسک را برپا کرد و هم معرفت به امام و نیکان پیرامون ایشان پیدا کنیم. بنده امیدوارم موانع هر چه سریع‌تر برطرف شود و به وضع دو سال قبل برگردیم که طبق برخی گفته‌ها 20 میلیون نفر حضور داشتند و تنها وهابیون تکفیری و اربابان آنها از این اجتماع می‌هراسند.

ایکنا: ما روایتی از امام عسکری(ع) در مورد نشانه‌های مؤمن داریم که یکی از آنها بستن انگشتری به دست راست است، آیا این معیار برای دوره آن حضرت موضوعیت داشت یا امروز هم دارد؟

آن حضرت چند معیار مانند زیارت اربعین، سجده بر خاک گذاشتن و دست کردن انگشتر به دست راست را بیان فرمودند، چون بنی امیه و شخص معاویه علنا قصد مخالفت با امام علی(ع) داشتند انگشتر به دست چپ می‌کردند، تا از این طریق مخالفت با امام(ع) را علنی کنند وگرنه این سنت، ثابت و قطعی است و امروز هم  انگشتر به دست راست کردن یکی از سنن اسلامی است و متاسفانه برخی به این نکته توجه ندارند و خوب است آنها را به این مسئله توجه بدهیم.  

انتهای پیام

نظر شما