شناسهٔ خبر: 49783302 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

فرهنگ شناسی/

تفاوت‌های فرهنگی جالب در سراسر جهان

فرهنگ‌های گوناگونی در سراسر دنیا وجود دارد که هر چند در یک کشور کاملا عادی تلقی می‌شود در کشور دیگر بیانگر گستاخی یا بی‌احترامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر جامعه‌ای در جهان دارای سنت‌های فرهنگی خاص خود است که آن را نسبت به سایر جوامع منحصر به فرد و متفاوت می‌کند. با این حال برخی از مردم، به‌ویژه تازه واردان به یک کشور، انتظار دارند که بومیان منطقه میزبان مانند خودشان رفتار کنند.

سنت‌های فرهنگی و آداب و رسوم نهادینه‌شده در مردمان یک فرهنگ، هم‌چون زبان، میراث فرهنگی هر جامعه را مشخص می‌کند. آن‌ها شیوه‌ها و باورهایی هستند که هر فرد از بدو تولد می‌آموزد بنابراین کسی حق ندارد فکر کند که رفتارهای معقول و مؤدبانه، حالات چهره، حرکات دست و شیوه‌های فرهنگی در کشورش، در سایر کشورها نیز به طور مشابه و یکسان درک شود.

لذا لازم است هر فردی پیش از ورود به کشور دیگر با سنت‌ها و آداب و رسوم کشور مقصد خود آشنا شود تا ساکنان کشور میزبان حرکات او را بی‌ادبانه یا غیرمحترمانه تلقی نکنند. تفاوت‌های فرهنگی جالبی در سراسر جهان وجود دارد که در ادامه با چند نمونه از آن‌ها آشنا می‌شویم:

روسیه

در انتخاب گل برای هدیه دادن به یک دوست یا همکار روس باید توجه داشت که هرگز گل‌هایی به رنگ زرد انتخاب نشود، چرا که در روسیه گل‌های زرد بیانگر قطع رابطه یا فریب هستند. از هدیه کردن میخک قرمز نیز باید اجتناب شود چرا که مردم روس این گل را به افراد از جنگ برگشته می‌دهند و یا روی سنگ قبر مردگان خود قرار می‌دهند.

چین

هرچند چین به سمت غربی شدن در حال حرکت است، هرگز سنت‌های فرهنگی خود را به دست فراموشی نمی‌سپارد. چین یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است و سنت‌های فرهنگی خود را برای هزاران سال توسعه داده و از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده است. اکثر چینی‌ها نیز خرافاتی هستند و به اشیا مختلف معانی خاصی نسبت می‌دهند. برای مثال در حالی که گل سفید در آمریکا نماد بی‌گناهی و پاکی است، در چین گل سفید را به ارواح و مرگ نسبت می‌دهند لذا هرگز نباید به چینی‌ها گل سفید هدیه داد. علاوه بر این چینی‌ها از هدیه گرفتن گل‌هایی با شاخه‌های خاردار بیزار هستند.

از دیگر هدایای ممنوعه در چین ساعت است. در زبان چینی به ساعت sòng zhōng به معنای ارسال ساعت گفته می‌شود که مشابه با تلفظ کلمه‌ای به معنای تشییع جنازه است. دادن ساعت به این معناست که زمان رو به اتمام و رابطه یا زندگی در حال پایان یافتن است. دستمال نیز در زبان چینی معنای سلام آخر را می‌دهد پس هرگز نباید هدیه داده شود. همچنین چتر به طور ظریفی به معنای پایان رابطه است. در چین می‌توان چتر خود را با دیگری به اشتراک گذاشت، اما نباید چتر را به او داد.

از جمله دیگر هدایای ممنوعه در چین عبارتند از تمامی مجموعه‌های چهارتایی چرا که تلفظ عدد چهار در چین با تلفظ کلمه مرگ یکی است و در چین به هیچ وجه از اعداد حاوی چهار استفاده نمی‌شود. هدیه دادن صندل و کفش نیز به این معناست که قرار است راه‌ها از هم جدا شود. کلاه سبز از دیگر هدایای ممنوعه چین به حساب می‌آید. هرچند رنگ سبز به دلیل هم‌رنگی با پول در بسیاری از نقاط جهان رنگ خوش‌شانسی شمرده می‌شود.

مصر

در بسیاری از فرهنگ‌ها هیچ اشکالی ندارد اگر هنگام سرو غذا نمک به آن اضافه کرد، اما در مصر باید از این کار خودداری شود. این عمل توهین به میزبان تلقی می‌شود، چراکه مصری‌ها آن را بدین معنا می‌دانند که طعم وعده غذایی که آماده کرده‌اند بد و ناخوشایند بوده است.

ونزوئلا

وقت‌شناسی در هر کشوری ارزش متفاوتی دارد. برای مثال در ونزوئلا بسیار عادی است که فرد ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیرتر از زمان دعوت شام سر قرار برسد. زود رسیدن در این کشور به معنای اشتیاق بیش از حد یا حریص بودن است. با این حال آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها، ژاپنی‌ها و ساکنان کره جنوبی در زمینه وقت‌شناسی بسیار سخت‌گیر هستند. در مالزی به نحوی باورنکردنی دیر رسیدن برای قرار از پنج دقیقه تا یک ساعت عادی است و این تأخیر هیچ نیازی به عذرخواهی ندارد. جالب‌تر از آن در کشور مراکش اتفاق می‌افتد که سروقت‌بودن کاملاً بی‌اهمیت است و افراد می‌توانند از یک ساعت تا یک روز برای قرار تأخیر داشته باشند. در چین بهتر است که با تأخیر ۱۰ دقیقه‌ای سر قرار حاضر شد و در مکزیک و یونان تأخیر بیش از ۳۰ دقیقه با کنسل شدن قرار همراه خواهد بود.

نروژ

در برخی فرهنگ‌ها خوردن غذا با دست خالی قابل قبول است، اما به لحاظ آداب‌معاشرت اغلب لازم است که هنگام صرف غذا از ظروفی مانند قاشق و چنگال، چوب چینی یا قاشق، چاقو و چنگال استفاده شود. کسانی که قصد سفر به نروژ را دارند باید حتماً پیش از مسافرت آداب غذا خوردن با چاقو و چنگال را بیاموزند، چرا که در این کشور حتی ساندویچ نیز با چاقو و چنگال سرو می‌شود.

هلند

سنت‌های فرهنگی هلند و چین بسیار متفاوت است، اما در یک مورد بسیار شبیه به هم هستند. هرگز نباید در این دو کشور اشیای نوک تیز هم‌چون قیچی و چاقوی آشپزخانه هدیه داده شوند. جواب مردمان هلند و چین به این قبیل هدایا یک نه محکم و بلند است. برای هلندی‌ها اجسام تیزی که هدیه داده شوند بدشانسی محسوب می‌شود و برای چینی‌ها بدان معناست که هدیه‌دهنده می‌خواهد روابط خود را با آن‌ها قطع کند.

بولیوی

بحث درباره تجارت در بولیوی حتی در صورت محدودیت زمانی نباید در طول میهمانی‌ها یا هر مناسبت اجتماعی دیگر انجام شود. این عمل بسیار بی‌ادبانه تلقی می‌شود، چراکه در بولیوی مردم معتقدند میهمانی برای بهبود روابط شخصی برگزار می‌شود و نباید موضوع تجارت را سر میز شام مطرح کرد مگر اینکه اول میزبان سر بحث را باز کرده باشد. در غیر این صورت غذا باید خیلی ساده صرف شود.

نظر شما