شناسهٔ خبر: 49783141 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پرطرفدار‌ترین موتور‌های جست و جو را بشناسید

در این گزارش به معرفی انواع موتورهای جستجو پرداخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،تا چند سال پیش اگر شما به دنبال مطلبی بودید، باید به دنبال افراد و کتاب‌هایی می‌رفتید که در حوزه اطلاعاتی شما دانشی داشتند و اگر مطلب شما هم خیلی تخصصی بود، پیدا کردن منابع برای دریافت اطلاعات موردنیاز، خیلی سخت بود. بعد از ظهور اینترنت و پیدایش انواع موتور جستجو مختلف، کم‌کم پیدا کردن اطلاعات راحت‌تر شد و هر شرکت و شخصی توانست با ایجاد یک وب‌سایت یا پایگاه داده اطلاعاتی، داده‌های موردنیاز را در این شبکه اینترنتی آپلود نماید تا بقیه افرادی که نیاز به داده‌های آن داشتند، بتوانند استفاده کنند.

برای پیدا کردن مطالب در اینترنت، شما نیازبه سایتی دارید تا بتواند جستجو موضوع شما را بر اساس کلمه پرس و جو مورد نظر، انجام دهد. ازاین‌رو، نیاز به انواع موتور جستجو احساس می‌شود تا بتواند منابع اطلاعاتی را موردنیاز شمارا نمایش دهد. ما در این مقاله قصد داریم تا برای شما انواع موتور جستجو به همراه تکنیک ها، البته خیلی خلاصه، بیان کنیم. مسئله‌ای که در سئو سایت اهمیت زیادی دارد.

موتور جستجو ابزاری است که اطلاعات موردنیاز شما را از پایگاه داده‌ها و سایت‌های مختلف بر اساس الگوریتمی که دارد استخراج می‌کند و نمایش می‌دهد.

امروزه با توجه به رشد سرعت انتشار انواع داده و جستجوی کاربران، استفاده از انواع موتور جستجو افزایش‌یافته است. پس خیلی مهم است که این موتور‌ها دارای الگوریتم درستی باشند تا بتوانند اطلاعات موردنیاز کاربران را دقیق و به درستی نمایش دهند.

انواع موتور جستجو چیست؟
وقتی اسم موتور جستجو می‌آید، اولین اسم (سایتی) که در ذهن همه به وجود می‌آید، گوگل است؛ اما امروزه موتور‌های جستجو بیشتر از گذشته شده است و هرکدام نیز کارایی مربوطه و خاص خود را دارد.

در حالت کلی انواع موتور جستجو را می‌توان به دو نوع زیر تقسیم‌بندی کرد:

 موتور جستجو بر اساس خزیدن در سایت‌ها و پایگاه داده‌ها

دایرکتوری‌ها

موتور جستجو بر اساس خزیدن
یکی از دسته کلی انواع موتور جستجو است که برای خزیدن در سایت دارای یک ربات عنکبوتی است و در سایت‌ها، مخصوصاً وب‌سایت‌های جدید خزش می‌کند و بر اساس کلمه کلیدی و دیگر معیار‌ها شاخص گذاری می‌کند و اگر مشکلی نداشته باشد، آن را به پایگاه داده خود برای نمایش به کاربران ذخیره می‌کند.

گوگل یکی از نمونه این سایت‌ها است.

دایرکتوری‌ها
دایرکتوری‌ها یکی از انواع موتور جستجو است که اطلاعاتی شامل کسب‌وکارها، فعالیت‌ها و ... را بر اساس دسته‌بندی خاصی که دارند، ذخیره می‌کند. یکی از نمونه این سایت‌ها را می‌توان یاهو نام برد.

ابتدا مالک کسب‌وکار و غیره، اطلاعات فعالیت خود را بر اساس نوع کار خود در یکی از فهرست‌های دایرکتوری ثبت می‌نماید. همچنین کلمات کلیدی متناسب نیز تعیین می‌شود.

بعدازاینکه لینک سایت و اطلاعات خود را ثبت کرد، اطلاعات او بر اساس فهرستی که قرار داده است، توسط مدیران دایرکتوری بررسی و تائید می‌شود.

دیگر انواع موتور جستجو
به‌غیراز دو نوع بالا، موتور‌های جستجو می‌توانند بر اساس کاربرد خود نیز به زیر دسته‌های کوچک‌تری تقسیم شوند:

۱. امروزه اکثر موتور‌های جستجو، اطلاعات خود را به شکل‌های مختلفی نمایش می‌دهند که هرکدام هم الگوریتم‌های و تکنیک‌های مخصوص به خود را برای نمایش دارند.

برای مثال می‌توان خود گوگل را نام برد. گوگل به‌غیراز نمایش لینک سایت‌ها، دارای یک صفحه‌نمایش عکس (google image)، ویدئو، محصولات و نیوز (google news) است که هرکدام برای اینکه سایتی در صفحه اول آن‌ها نمایش داده شود، تکنیک‌های مخصوص به خود را دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد.

۲. بعضی از موتور‌های جستجو مانند Dogpile تعدادی اطلاعات میانی از صفحات از دیگر موتور‌های جستجو و دایرکتوری‌ها جمع‌آوری می‌کنند و نمایش می‌دهند.

۳. موتور‌های جستجو معنایی مانند Swoogle نتایج را در یک محدوده خاص بر اساس معنا و مفهوم کوئری مورد جستجو نمایش می‌دهند.

معرفی انواع موتور جستجو برتر

۱. Google
گوگل نیازی به معرفی ندارد. اولین و پراستفاده‌ترین موتور جستجو است.

بر اساس آخرین گزارش‌هایی که در فوریه ۲۰۱۶ منتشر شد، مقدار جستجو در گوگل ۶۵ درصد و در بینگ که رتبه دوم است، ۲۱.۴ درصد است. موتور جستجوی گوگل امروز در سراسر جهان تا حدی فراگیر شده است که به عنوان یک مرجع اطلاعاتی کامل محسوب می‌شود. موتور جستجوی گوگل دارای کارکرد‌ها و الگوریتم‌های مختلفی است.

۲. Bing

تلاش شرکت بینگ در اول این بود که بتواند گوی رقابت را در جستجوی محلی به دست بگیرد، ولی نتوانست. البته بعد از یاهو، بیشترین میزان استفاده را بین کاربران دارد. بینگ دارای یک الگوریتم تمام صفحه (Whole Page) است که محتوای نتایج (SERP) را قبل از نمایش برای کاربر، سازماندهی می‌کند. این الگوریتم باعث می‌شود که موتور جستجو قبل از نمایش نتایج به کاربر، سایت‌ها را از لحاظ محتوایی بررسی کرده و در نهایت مرتبط‌ترین سایت‌ها را به کاربر نشان دهد.

۳. Yahoo
یاهو هم یک دایرکتوری معروف است امروزه توسط بینگ مدیریت می‌شود. این موتور جستجوی وب در ۱۹۹۵ توسط شرکت یاهو! راه‌اندازی شد. سرویس ایمیل آن هنوز هم یکی از پراستفاده‌ترین سرویس‌های ارسال نامه است. فقط چند سال پیش، سرویس یاهو چت، خدمات‌رسانی خود را متوقف کرد.

۴. Ask.com
اسک توانسته است امروزه ۳ درصد جستجوی کل را دربگیرد. پایه و اساس سایت اسک بر اساس پرسش و پاسخ است که توسط کاربران سؤالات پرسیده و جواب داده می‌شود. سایت Ask که بیش از یک دهه قدمت دارد، طی سال‌های اخیر و با رشد روز افزون کاربران گوگل و سایر رقبا و تبلیغات بسیار این شرکتها، عملا از دور خارج شده است، اما برای حفظ حیات خود و راضی نگه داشتن اندک کاربران خود، تغییرات وسیع و جالبی را در سایت خود اعمال کرده است.

۵. AOL.com
این سایت توانسته است امروزه سهم جستجوی ۰.۶ درصدی را نیز به دست بیاورد. شبکه AOL چندین وب‌سایت معروف را برای جستجو اطلاعات تحت پوشش قرار می‌دهد مانند engadget.com، techchrunch.com و the huffingtonpost.com.

۶. Baidu
این سایت در سال ۲۰۰۰ تأسیس شد و محبوب‌ترین موتور جستجو در چین است. با توجه به جمعیت بالای چین، یکی از انواع موتور جستجو است که میلیاردی در آن کوئری مورد جستجو قرار می‌گیرد و ازاین‌رو رتبه ۴ الکسا را دارد.

۷. Wolframapha
این موتور جستجو با دیگر نوع‌ها کمی متفاوت است. درواقع یک موتور محاسباتی است و به شما اطلاعات، داده‌ها و فرمول‌ها را برای موضوعات محاسباتی و عددی می‌دهد. این موتور جستجو که بیشتر با نام "موتور اطلاعات پردازشی" شناخته می‌شود و سازندگان آن از جمله ریاضیدان و فیزیکدان بزرگ، استفان ولفرام مدعی است که به چند هزار میلیارد نوع اطلاعات از طریق ۵۰ هزار مدل ریاضی و الگوریتم دسترسی دارند.

۸. DuckDuckGo
این موتور جستجو مزیت‌های بسیاری نسبت به بقیه دارد. داشتن رابط کاربری ساده، اطلاعات و مسیر جستجوی کاربران را ذخیره نمی‌کند و پشتیبانی نکردن از آگهی‌های تبلیغاتی از نمونه مزیت‌های این سایت است. مطمئناً اگر این سایت بین کاربران معروف شود، می‌تواند رقابت تنگاتنگی را نیز با گوگل انجام دهد.

۹. Internet Archive
آرشیوی از اطلاعات و تاریخچه تمامی سایت‌ها و دامنه‌ها است. بایگانی اینترنتی (The Internet Archive)، یک مقصد جالب برای دوستداران قدیمی وب است. این بایگانی، تصاویری از سراسر جهان از سال‌ها پیش تا به امروز را در خود دارد و به ما اجازه می‌دهد تا سفری در زمان داشته باشیم و ببینیم که یک صفحه وب در سال ۱۹۹۹ به چه شکلی بوده و یا اخبار مربوط به طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ چه بوده است. احتمالا از این بایگانی نمی‌شود همچون گوگل، یاهو و یا بینگ، به صورت روزانه استفاده کرد، اما زمانی که احتیاج به سفر به گذشته دارید، می‌توانید از این سایت جستجو استفاده کنید.

۱۰. Yandex.ru
بر اساس الکسا، این سایت در سی تای اول سایت‌های محبوب و رتبه چهار روسیه است که به نمایش و معرفی محصولات و خدمات می‌پردازد. ۶۵ درصد جستجوی کل کشور روسیه این سایت تشکیل می‌دهد.

منبع:حقوق نیوز

انتهای پیام/

 

نظر شما