شناسهٔ خبر: 49783115 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایان سفر فشرده دیپلماتیک وزیر خارجه ایران؛

توسعه روابط ایران و جهان؛ محور رایزنی های امیرعبداللهیان در نیویورک

نیویورک- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پنج روز کاری فشرده را با همکارانش با حدود ۵۰ ملاقات خارجی با همتایان خود و مسوولان نهادهای بین المللی گذراند تا عقربه های ساعت سیاست خارجی ایران را با رویکرد جدید تنظیم کند و توسعه بخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا،دیدارهایش چنان فشرده و پی در پی بود که خودش در مصاحبه پایانی قبل از ترک نیویورک به ما گفت: حقیقتا اگر این امکان برای من وجود داشت که دو سه روز دیگر در نیویورک بمانم، هنوز بعضی از ملاقات ها در برنامه کاری پیش بینی می شد که بدلیل ضیق وقت نتوانستم این ملاقات ها را انجام دهم و بعضی ها را بصورت تلفنی و در حاشیه اجلاس دنبال کردیم.
گرچه امسال محدودیت های کرونایی، در حضور هیات های کشورها و شمار آنها نیز محدودیت به وجود آورده بود اما فرصت خوبی برای بسیار مقامات بود تا رایزنی ها و لابی های خود را داشته باشند؛ رایزنی هایی که گاه خبری نمی شوند و گاه برای تحققشان باید صبر کرد .
بسیاری از کشورها خواستار ملاقات کردن و شنیدن سیاست دولت جدید جمهوری اسلامی ایران از زبان ارشدترین دیپلمات دولت سیزدهم و رئیس دستگاه دیپلماسی بودند تا روابط شان را بر این مبنا تنظیم و برای آینده تصمیم گیری کنند.
وزیر خارجه ۵۷ ساله کشورمان که به خوشرویی و متانت در کلام و رفتار زبانزد است، با همه همتایانش و مسوولان بین المللی با گشاده رویی، کلامی فصیح و بسیار با حوصله رفتار می کرد. گاه ملاقاتهایش از زمان تعیین شده بیشتر و طولانی می شد، گاه بعد چندملاقات به استراحت کوتاهی می پرداخت یا بی وقفه دیدارهایش تا پاسی از شب ادامه داشت.
امیرعبداللهیان گاهی برای دیدار با همتایانش به اقامتگاه سفرای کشورها در سازمان ملل دعوت شده بود؛ گاه ملاقات ها در سازمان ملل صورت می گرفت و گاه در هتل محل اقامتش. محل های نزدیک را ترجیح می داد پیاده روی کند.
حتی در اخرین ساعات ترک نیویورک هم ملاقات داشت، ملاقات های جداگانه ای با وزیران خارجه عراق و الجزایر. ملاقات با فواد حسین وزیر خارجه عراق به گرمی و مزاح های دیپلماتیک شروع شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در طول مدت حضور خود در نیویورک دیدارهای بسیار فشرده و گسترده ای از کشورهای اروپایی تا آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا و کشورهای عربی و همسایگان داشت.جلسه پشت جلسه و دیدار پشت دیدار؛ گاه در اتاق های از قبل مهیا شده سازمان ملل، گاه در نمایندگی های کشورهای دیگر و گاه در هتل محل اقامت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر خارجه جدید ایران را در این دیدارها دکتر مجید تخت روانچی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه و دیپلمات های دیگر کشورمان به فراخور نشست ها همراهی می کنند.
گاه دیدارهایی هم در راهروهای مجمع عمومی رخ می داد که امسال این لابی ها هنوز مانند قبل از همه گیری کرونا، به رونق گذشته خود بازنگشته است.
امسال فضای راهروها همچون محوطه بیرون سازمان ملل مملو از ماموران امنیتی و نیروهای پلیس است که هم وضعیت امنیتی را بشدت تحت مراقبت داشتند و هم پروتکل های بهداشتی و محدویت های کرونایی را.
وزیر خارجه دولت سیزدهم  حدود ۵۰ دیدار با همتایان و روسای سازمان های بین المللی داشت.به گفته خودش، تمرکز در بحث ها بر چند موضوع بود که موضوع اول، توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی و تمرکز بر تجارت بین الملل با کشورها بود.
امیرعبداللهیان پیش از ترک نیویورک ابراز امیداری کرد ان شاء الله اتفاقات خوبی در آینده نه چندان دور در این عرصه در کشور رخ خواهد داد.
موضوع دیگر که از بحث های جدی هم در دیدار با آقای گوترش دبیر کل سازمان ملل و هم با تعدادی از وزرای خارجه از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس و نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شد، بحث چگونگی بازگشت ایران به برجام و مذاکرات وین بود.
وزیر امور خارجه در این باره نیز گفت به صراحت رفتار آمریکایی ها را به ویژه در جلسه بسته با سران و مدیران اندیشکده های آمریکایی و اساتید روابط بین الملل در آمریکا تبیین کردیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی دولت جدید می گوید بر مبنای رفتار عملی آمریکایی ها قضاوت خواهیم کرد و پیامهای متعارض آمریکایی ها  که از کانال های رسانه ای یا کانال های دیپلماتیک به ما منتقل می شود، ملاک تصمیم گیری نهایی ما نخواهد بود.
نخستین دیدار دو جانبه اش عصر دوشنبه به وقت محلی پس از رسیدن به محل اقامتش با فیلیپو گراندی کمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان شروع شد و آخرین دیدار دو جانبه اش نیز با رمطان لعمامره وزیر خارجه الجزایر بود.

وزیر امور خارجه روزسه شنبه نیز همزمان با آغاز مجمع عمومی سازمان ملل ، با وزرای خارجه آلمان، اتریش، سوئیس و کرواسی و همچنین جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد و در جلسه پیگیری کنفرانس بغداد در اقامتگاه سفیر این کشور در نیویورک شرکت کرد.

رئیس جدید دستگاه دیپلماسی ایران در راهروهای مجمع عمومی سازمان ملل نیز تبادل نظر کوتاهی با وزرای خارجه ونزوئلا و عراق انجام داد که در اخرین روز دیدار باز هم دیدار دو جانبه ای با فواد حسین همتای عراقی اش داشت و در نشست پیگیری اجلاس بغداد نیز شرکت کرد .

امیرعبداللهیان روز چهارشنبه نیز علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری عراق و رئیس صلیب سرخ با همتایان خود از اسپانیا، ایرلند، بلاروس، ونزوئلا، سوریه، انگلیس، نامیبیا، ترکیه و مجارستان دیدار و گفتگو کرد و در سالگرد اعلامیه دوربان، برابری جهانی و پایان نژادپرستی را خواستار شد.

وزیر امور خارجه دولت جدید ایران روز پنجشنبه نیز با آنتونیوگوترش دبیر کل سازمان ملل دیداری ۵۰ دقیقه ای داشت و علاوه بر دیدار با عبدالله شهید رئیس مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۰ همتای خود از کشورهای ایتالیا، دانمارک، قرقیزستان، صربستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، نیجریه، کوبا، نیکاراگوئه، سنگاپور دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان روز جمعه علاوه بر دیدار با "گیر پدرسون" فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با همتایان خود در کشورهای ساحل عاج، اندونزی، نروژ، کوبا،پرتغال، آفریقای جنوبی، فرانسه، سوئد، بلژیک و دیدار و گفتگو کرد.
وزیر امور خارجه همچنین با رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی بطور جداگانه دیدار و گفتگو داشت تا ضمن تبیین سیاست ها و رویکرد جدید دولت ایران، نظرات و سوالات آنان را نیز از نزدیک بشنود.

آخرین برنامه وزیر خارجه قبل از ترک نیویورک، حضور در نشست صمیمانه‌ای با رییس و کادر مدیریتی دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران بود که از نزدیک از آخرین وضعیت خدمت رسانی به ایرانیان مقیم آمریکا مطلع شد و برای بهبود خدمت‌رسانی تبادل نظر  و دستورات لازم را صادر کرد.

تنظیم عقربه های ساعت سیاست خارجی به وقت دولت سیزدهم

  دیدار ۵۰ دقیقه ای برجامی و منطقه ای  امیرعبداللهیان و گوترش
امیرعبداللهیان در چهارمین روز حضورش در نیویورک با آنتونیو گوترش دیپلمات پرتغالی و دبیر کل سازمان ملل دیدار و در مورد موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مسائل منطقه ای شامل افغانستان، یمن ، سوریه و فلسطین با یکدیگر گفتگو کردند.

گوترش دراین دیدار ۵۰ دقیقه ای با وزیرخارجه ایران با اشاره به موضع اصولی سازمان ملل در مردود شمردن خروج آمریکا از برجام، گفت همواره حامی توافق هسته‌ای (برجام) بوده است.

دبیر کل سازمان ملل، موضع ایران در خصوص افغانستان را نیز موضوعی اصولی خواند و گفت: معتقد است در افغانستان باید دولتی فراگیر تشکیل شود که همه گروه‌ها در دولت صدایی داشته باشند.
امیرعبداللهیان نیز در این دیدار گفت: آمریکا از تحریم و تروریسم علیه ملت‌ها و اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند که بارزترین نمونه آن ترور بزدلانه سردار سلیمانی بود.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه صدای واحد سازمان ملل در مقابل چنین اقدامات گردن کشانه‌ای ضروری است، تصریح کرد: البته ایران در سطح ملی و بین‌المللی پیگیری‌های خود را انجام می‌دهد تا آمرین و عاملین ترور سردار سلیمانی و همراهان را به دست عدالت بسپرد.
تنظیم عقربه های ساعت سیاست خارجی به وقت دولت سیزدهم

چند جانبه گرایی برای ایستادگی در برابر بی قانونی و یکجانبه گرایی آمریکا
امیرعبداللهیان در دیدار با عبدالله شهید رییس مجمع عمومی سازمان ملل با بیان اینکه امروز پدیده تروریسم جهان را گرفتار کرده است، اظهار داشت: ترور سردار شهید قاسم سلیمانی سردار بزرگ صلح، توسط ایالات متحده در خاک عراق، یکی از بارزترین نمودهای این تروریسم است.
وزیر امور خارجه به نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در همکاری با دولت‌های منطقه در مبارزه به تروریسم از لبنان گرفته تا عراق و افغانستان اشاره کرد.

امیرعبداللهیان افزود: تحریم به ابزاری تروریستی علیه ملت‌ها بدل شده که انتظار از مجمع عمومی آن است که با تقویت چندجانبه‌گرایی، در برابر یکجانبه‌گرایی و بی‌قانونی آمریکا بایستد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با ابراز تاسف از اینکه آمریکا به رغم شعارها، تروریسم اقتصادی را به تروریسم سلامت و دارویی پیوند داده، بر لزوم پاسخ جدی جامعه بین‌المللی به این رویکرد تاکید کرد.
وی سازمان ملل متحد و مجمع عمومی را بهترین مکانیسمی خواند که تاکنون در زمینه جندجانبه‌گرایی ساخته شده است و تاکید کرد که مجمع عمومی تمام تلاش خود را می‌کند تا در راستای مأموریت‌هایش موفق باشد.


تنظیم عقربه های ساعت سیاست خارجی به وقت دولت سیزدهم
 دیپلماسی اقتصادی دولت یازدهم
پیشنهادات برای برگزاری دور تازه کمیسیون های مشترک همکاری میان کشورها حتی با کشورهای غیر همسایه و موضوعات منطقه ای همچون افغانستان، یمن و سوریه فصل مشترک  اکثر مذاکرات وزیر امور خارجه در نیویورک بوده است.
بررسی حجم تجارت و تبادلات اقتصادی و تجاری میان ایران و سایر کشورها، ارتقا مراودات تجاری، حضور شرکت‌های پیشرو دانش‌بنیان ایران در سایر کشورها، تقویت بخش خصوصی و تسهیل رفت و آمد میان کشورها از دیگر محورهای مورد مذاکره وزیر خارجه جدید ایران با کشورهای دیگر است.
علاقه مندی دولت جدید ایران برای برقراری روابطی متوازن با کشورهای مختلف از جمله در اروپا و تاکید بر گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف محیط زیست، انرژی های تجدید پذیر، دارویی، دامپزشکی و بهداشتی از دیگر محورهای این گفتگوها بوده است.
امیرعبداللهیان در این زمینه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در نیویورک گفت: من خیلی خوش بینم که آینده، آینده روشنی است. مناسبات اقتصادی با سرعت خوبی ان شاء الله قوت خواهد گرفت و پیش خواهد رفت و تاثیرات آن را در داخل کشور خواهیم دید.
وزیر امور خارجه جدید ایران درباره گفتگوهایش با همتایان منطقه ای و همسایگان نیز اظهار داشت: در گفتگوهایی که با کشورهای منطقه  داشتیم و همچنان ادامه دارد، حس کردم فضای جدیدی ایجاد شده است. کشورهای منطقه تمایل دارند با دولت جدید و رویکرد جدیدی که اولویتش را همسایگان اعلام کرده است، با انگیزه بیشتری نسبت به گذشته کار کنند.
امیرعبداللهیان افزود: لذا فکر می کنم فرصت های جدیدی فرا روی ما و کشورهای منطقه قرار دارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری به تاجیکستان و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: در کشورهای همسایه احساس می کنند شعار و رویکرد دولت به همسایگان واقعی است و بخشی از آن توسط رئیس جمهوری عملیاتی شده و آنها علاقه مند هستند که تاکید کنند دراین حوزه هم مایلند روابط شان را با ایران توسعه دهند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه بخش خصوصی ایران آمادگی دارد در بیشکک مرکز تجاری راه‌اندازی کند، گفت علاوه بر بخش‌های تجاری، شرکت‌های پیشرو دانش‌بنیان ایران هم می‌توانند در این مرکز مستقر شوند.

تنظیم عقربه های ساعت سیاست خارجی به وقت دولت سیزدهم
 

دیدار برجامی با همتای آلمانی و اعلام آمادگی برای طراحی روابط مستقل از برجام
امیرعبداللهیان در دیدار با هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان در خصوص رئوس سیاست خارجی دولت جدید، برجام و ادامه مذاکرات وین گفتگو و بر نتیجه محور بودن این مذاکرات تاکید کرد و گفت: انتظار برحق ملت ایران آن است که مزایای اقتصادی برجام که به دلیل بدعهدی طرف‌های مقابل تاکنون محقق نشده‌ است، این‌ بار تضمین شود.
وی تصریح کرد: آمریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یکبار در مذاکرات برجام انجام شد و لذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. متاسفانه آنچه در سیاست های دولت فعلی آمریکا می بینیم ادامه روند و رویکرد دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های غیرقانونی است.
وزیر خارجه جدید ایران بهانه‌های مختلف اروپا برای عمل نکردن به تعهدات خود را غیر قابل قبول خواند و اضافه کرد، طرف مقابل باید با انعطاف لازم و درک شرایط جدید ناشی از شروع کار دولت سیزدهم به وین بیاید.
وی در دیدار با همتای آلمانی اش، آمادگی تهران برای طراحی روابط مستقل از برجام را اعلام کرد و گفت که روابط اقتصادی و تجاری ایران و آلمان به هیچ وجه راضی کننده نیست و ضروری است برای بهبود این وضعیت چاره اندیشی شود.

وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار گفت که برلین متعهد به برجام بوده و تمام تلاش‌های خود را برای حفظ و احیای آن انجام می‌دهد.ماس با استقبال از توافق ایران و آژانس و سفر  گروسی مدیرکل آژانس به تهران، بر ضرورت تلاش همه طرف‌ها برای موفقیت مذاکرات وین تاکید کرد.

تنظیم عقربه های ساعت سیاست خارجی به وقت دولت سیزدهم

دیدار دو وزیر خارجه جدید ایران و انگلیس با هم و حاشیه آن
دیدار امیرعبداللهیان با همتای انگلیسی جدید خود نیز بالاخره انجام شد و طرفین ظهر چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به بحث و گفتگو درباره موضوعات دوجانبه، برجام و وضعیت افغانستان پرداختند.
وزیر خارجه ایران با بیان اینکه بازسازی روابط دوجانبه نیازمند اقدامات جدی است، بر لزوم عملیاتی شدن بازپرداخت بدهی چهار دهه‌ای انگلیس به ایران تأکید کرد.
 امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران در برجام حرف‌ها و وعده‌های زیادی شنیده، اما عملی ندیده است، گفت متأسفانه انگلیس هم جزئی از این بی‌عملی بوده و این رویکرد باید تغییر کند.
وزیر خارجه جدید ایران تأکید کرد که ضرورت دارد انگلیس توجه کند که عمل به تعهدات تنها راه بازسازی روابط است و تهران به هر گام مثبت و سازنده جواب متناسب می‌دهد.
پیگیری وضعیت ایرانیان به ویژه اتباع ایرانی بازداشت شده و نیز زندانیان دو تابعیتی نیز در برخی دیدارها از جمله دیدار وزیر خارجه ایران با همتای انگلیسی جدید خود مطرح شد.
وزیر خارجه انگلیس نیز عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران آمادگی دارد.
الیزابت تراس با اشاره به توافق هسته‌ای، عنوان کرد که در موضوع برجام، در حال حاضر موضوع اصلی توجه همه طرف‌ها به زمان آغاز فرآیند گفت‌وگوهاست.

گفتگوها تمام شده بود که توییت ها درباره زندانیان دو تابعیتی از سوی الیزابت تراس، رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و حتی آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا آغاز شد که سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: توییت‌های آتشین -که در تضاد با لحن بکارگرفته شما در واقعیت است- شاید تیترهای خوبی بسازد. اما شعار، هرگز نمی‌تواند پاسخ احکام قانونی باشد که از سوی دادگاه‌ها صادر شده‌اند. همانطور که امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به صراحت گفت، انگلیس باید رویکرد خود را تغییر دهد و این تغییر مدت‌هاست که به تعویق افتاده است.

تنظیم عقربه های ساعت سیاست خارجی به وقت دولت سیزدهم
 دیدار با همتای فرانسوی برای نخستین بار
 دیدار امیرعبداللهیان با دیگر همتای اروپایی خود  ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه برای نخستین  بار نیز دیدار مهم دیگری در پرونده دیدارهای کاری او در نیویورک بود.
وزیر خارجه فرانسه همچون دیگر همتایان خود با بیان اینکه پاریس نگران تأخیر در ادامه مذاکرات هسته‌ای بوده و علاقه مند است که این گفتگوها هرچه زودتر از سرگرفته شود، گفت فرانسه خواستار همکاری کامل میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
لو دریان با یادآوری دعوت دولت این کشور در نشست بغداد از دکتر امیرعبداللهیان جهت سفر به پاریس، بار دیگر این دعوت را تجدید کرد و گفت دولت فرانسه در  انتظار سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور است.
 امیرعبداللهیان نیز گفتگوهای صورت‌گرفته در بغداد را خوب توصیف کرد و با بیان اینکه فرانسه را علاقه مند به گسترش روابط با ایران می‌داند، تماس تلفنی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه با آیت الله رئیسی رئیس‌جمهوری  جدید ایران را نیز نشاندهنده اهمیتی بیان کرد که دو طرف برای روابط دوجانبه قائل هستند.
وزیر امور خارجه ایران نیز با دعوت از همتای فرانسوی خود برای سفر تهران، مواضع دولت جدید ایران درباره مذاکرات هسته ای را همچون دیگر همتایان اروپایی خود تبیین کرد و گفت: دولت کنونی، دولتی عملگراست و مذاکره را به عنوان یک ابزار مهم دیپلماسی قبول دارد.
ایران آماده بازگشت به مذاکرات است و به سرعت در حال مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است و در بازگشت به مذاکرات، نتایج عملی و ملموس برای مردم ایران، از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است.
وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه دولت کنونی آمریکا هیچ قدم جدی و عملی‌ای برای بازگشت به تعهدات خود برنداشته و برعکس، تحریم‌های تازه‌ای نیز علیه ایران اعمال کرده، گفت ایران در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد.

دلایل اصرارها برای بازگشت هرچه سریعتر به مذاکرات
وزیر امور خارجه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در نیویورک در این باره اظهار داشت: طرف‌های اروپایی که علاقه مند هستند ایران به مذاکرات بازگردد، یکی از نگرانی هایشان این است که تصور می‌کنند ما طی گام‌هایی که برداشتیم از بخش‌هایی از تعهداتمان در برجام خارج شدیم. آنها ابراز نگرانی "بی اساسی"  از پیشرفت‌هایی که ما در برنامه هسته ای مان داریم، می‌کنند و عجله و شتاب آنها برای بازگشت به مذاکرات این است که تصور می‌کنند ممکن است ما در این پیشرفت‌های هسته‌ای مان به مرحله‌ای برسیم که از نظر آنها نگران کننده است.
امیرعبداللهیان افزود که من به صراحت به همتایان اروپایی و مقامات بین المللی گفتم که "اولا ما فتوای شرعی راجع به این موضوع داریم و ثانیا از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران صحبت می کنیم و ایران ثابت کرده است هیچگاه هیچ انحرافی در برنامه‌اش نبوده و گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی هم این موضوع را تایید کرده است."

 وی با تاکید بر اینکه مذاکره ای که دستاورد ملموس داشته باشد، مدنظر ما است، اظهار داشت: طرف خارجی می‌خواهد بگوید هرچه زودتر به مذاکرات بازگردید و ما هم به محض  اینکه بررسی‌هایمان تکمیل شود، به مذاکرات بازمی گردیم اما به طرف‌های خارجی گفتیم شما از این فرصت استفاده کنید و نیت تان را به معنای واقعی و عملی به ما ثابت کنید که قصد بازگشت به تعهداتتان را دارید و قصد دارید حقوق و منافع ملت ایران را بطور کامل ببینید.

تنظیم عقربه های ساعت سیاست خارجی به وقت دولت سیزدهم

جلسه نسبتا طولانی امیرعبداللهیان و  بورل؛ باید به دولت جدید ایران برای شروع مذاکرات فرصت داد
اصرار اروپا و آمریکا برای بازگشت سریع ایران به میز مذاکرات وین درحالی است که جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به عنوان هماهنگ کننده برجام خواهان از سرگیری مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران است، پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان گفت باید به دولت جدید تهران که به تازگی کار خود را آغاز کرده است، فرصت داده شود.
بورل در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ درباره دیدارش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک توضیحاتی ارائه داد و گفت: وزیر امور خارجه ایران به وضوح تمایل خود را برای اینکه مذاکرات وین به زودی آغاز شود، نشان داد.
این مقام اتحادیه اروپا تصریح کرد: از نظر من این ابراز تمایل، صادقانه، معتبر و قابل اعتماد بود و امیدوارم که مذاکرات به زودی در وین آغاز شود.  وزیر امور خارجه ایران تنها ۲۸ روز است که کار خود را در این سمت آغاز کرده است و «باید به او کمی بیشتر وقت داد؛ اما گمان می‌کنم که مذاکرات وین به زودی آغاز می‌شود.»
بورل همچنین در یادداشتی درباره ماحصل سفرش به نیویورک و ملاقات‌ها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با دیپلمات های ارشد کشورهای جهان، به توقف مذاکرات وین در هفته‌های اخیر اشاره کرد و نوشت که امیدوار بود در جریان سفرش به نیویورک جلسه‌ای را به عنوان هماهنگ کننده برجام در سطح وزرای کشورهای عضو این توافق برگزار کند.
وی با بیان اینکه تشکیل چنین جلسه‌ای میسر نشد افزود که با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران جلسه‌ نسبتا طولانی داشته است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مهمترین دستاورد این جلسه را دریافت تائیدیه از سوی وزیر امور خارجه ایران برای بازگشت به مذاکرات وین توصیف کرد.
وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه جدید ایران کمتر از یک ماه است که کار خود را آغاز کرده افزود: اما باید سریع‌تر به مذاکرات بازگردیم و همه جوانب توافق هسته‌ای را احیا کنیم. این بدین معناست که آمریکا به برجام بازگردد و تحریم‌ها در ازای پایبندی ایران به این توافق رفع شود.
بورل توالی احیای برجام را مهم‌ترین بخش کار دانست و ادعا کرد: ایران تقلا و آمریکا به وضوح بی تابی می‌کند. این درحالیست که اوضاع منطقه از جمله تصرف افغانستان توسط طالبان هم باعث بروز آشفتگی شده است. به همین خاطر باید ظرف هفته‌ای پیش‌رو برای کاهش فاصله‌ها و دستیابی به نتیجه سخت تلاش کنیم.

نشست دکتر امیرعبداللهیان با محققان ارشد اندیشکده‌های آمریکایی
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه دیدارهای خود در نیویورک در جمع گروهی از محققان، دانشگاهیان و نمایندگان ارشد اندیشکده‌های آمریکا نیز حاضر شد و با تشریح سیاست خارجی دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، به پرسش‌های آنان در خصوص موضوعات مختلف از جمله سیاست خارجی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی و آینده توافق هسته‌ای پاسخ گفت.
وزیر امور خارجه در این نشست بر عزم دولت جدید برای اتخاذ سیاست خارجی مبتنی بر اولویت‌بخشی به همسایگان و کشورهای آسیایی تاکید کرد و دیدگاه‌های ایران در خصوص موضوعات منطقه‌ای از جمله وضعیت افغانستان، سوریه، یمن، بحرین و دیگر مناطق را شرح داد.
ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد هرچند دولت جدید به توسعه روابط با همسایگان و کشورهای آسیایی اولویت داده است، اما در عین حال توازن را در سیاست خارجی خود حفظ خواهد کرد.
او به بدعهدی های آمریکا در برجام از دولت اوباما تاکنون و بی عملی اروپایی ها و پایبندی ایران بر اساس اصول خود به دیپلماسی گفت و افزود: آماده گفتگوهایی نتیجه‌محور است که منافع و حقوق مردم ایران را تأمین کند.
تحولات  افغانستان از جمله موضوعاتی بود که در این نشست به صورت ویژه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امیرعبداللهیان  سیاست اصولی جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان و ممانعت از گسترش فعالیت‌های تروریستی در منطقه را تشریح کرد.

تنظیم عقربه های ساعت سیاست خارجی به وقت دولت سیزدهم

 طراحی برخورداری از بهترین مناسبات با همسایگان و منطقه
مرد شماره اول دیپلماسی ایران همچنین در نشستی با روزنامه نگاران و خبرنگاران ارشد رسانه های آمریکایی سیاستهای دولت جدید با تمرکز بر سیاست خارجی را تبیین کرد و اولویت اصلی دولت جدید پیگیری سیاست خارجی متوازن دانست.
امیرعبداللهیان گفت: ما برای ارتباط با همه کشورهای جهان برنامه داریم و تنها رژیمی که از نظر ما مشروعیت نداشته و ارتباطی بین ما و آن برقرار نخواهد شد رژیم جعلی اسرائیل است که آن را به رسمیت نمی شناسیم و نسبت به سیاستهای غیر سازنده و اقدامات تخریب کننده آن در منطقه مواضع روشن و دقیقی داریم.
وزیر امور خارجه، ملاک ایران را مشاهده رفتار عملی سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی دانست و گفت: ما بر اساس رفتار عملی آقای بایدن تصمیم خواهیم گرفت.
امیرعبداللهیان در خصوص موضوع برجام نیز با اشاره به اینکه آمریکایی ها از یکسو به بازگشت به برجام تاکید می کنند و از ایران می خواهند که به میز مذاکرات وین برگردد اما همزمان تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال می کنند، اشاره کرد و این نوع رفتار را پارادوکسیکال خواند که حاوی پیام سازنده ای نیست.
وزیر امور خارجه با اشاره به عدم امکان استفاده ایران از پولها و دارایی های خود در بانک های ژاپن، کره جنوبی و برخی از کشورها برای خرید داروهای مورد نیاز و واکسن، از تحریم های آمریکا به عنوان جنایت و تروریسم نام برد و گفت: در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستیم و به زودی این مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.
امیرعبداللهیان از دولتمردان آمریکایی خواست واقع بینانه به وین بیایند و به جای حرفهای زیبا، اقدامات عملی، مثبت، سازنده و قابل اندازه گیری داشته باشند.
وزیر خارجه جدید ایران در عین حال هشدار داد: تردید نکنند اگر بخواهند با تداوم ادبیات و رفتار غیرسازنده گذشته صحبت کنند، جمهوری اسلامی ایران دست بسته نخواهد ماند.
وی همچنین با بیان اینکه در سیاست خارجی دولت جدید ایران طراحی برخورداری از بهترین مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه دنبال می شود، در جریان بودن گفتگوها در خلیج فارس،  ابتکارات سازنده  برای بازگشت صلح به یمن و سوریه و همچنین تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و پیشرفت و توسعه در عراق را به عنوان رئوس اولویت های سیاست های منطقه ای  برشمرد.

تنظیم عقربه های ساعت سیاست خارجی به وقت دولت سیزدهم

هیچ مانعی برای تردد آسان ایرانیان مقیم آمریکا وجود ندارد
وزیر امور خارجه در آخرین برنامه قبل از ترک نیویورک، در نشستی صمیمانه‌ با رییس و کادر مدیریتی دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران از نزدیک در جریان آخرین وضعیت خدمت رسانی به ایرانیان مقیم ایالات متحده قرار گرفت و در خصوص چالش‌ها و  اقدامات ضروری که برای بهبود خدمت‌رسانی ضروری است تبادل نظر  و دستورات لازم را صادر کرد.
امیرعبداللهیان با تشریح سیاست دولت سیزدهم در خصوص ایرانیان مقیم خارج، بر عزم قطعی آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری  برای تکریم و رفع مشکلات ایرانیان در سراسر دنیا و تسهیل امور آنان در ارتباط با سرزمین‌ مادری تاکید کرد و گفت: این اهتمام در تمامی ارکان حاکمیت و قوای سه گانه وجود دارد تا حدی که پیش از این سفر، رئیس قوه قضائیه خواست این پیام را به ایرانیان مقیم آمریکا منتقل کنم که هیچ مانعی برای تردد آسان آنان وجود ندارد. رئیس مجلس نیز فضای مستقل ارتباطی را در تارنمای مجلس پیش بینی کرده است تا ایرانیان مقیم خارج به راحتی با قوه مقننه و مجلس در ارتباط باشند تا هر کجا که لازم است ساده سازی فرایندهای قانونی صورت پذیرد.
امیرعبداللهیان با یادآوری نخبگی و فرهیختگی جامعه بزرگ ایرانیان مقیم آمریکا، جامعه ایرانیان را سرمایه و فرصت بی بدیلی نامید که باید با هم‌افزایی همه دستگاههای ذیربط از آن صیانت کرد.
وزیر خارجه ضمن برشمردن اقداماتی که در بخش های مختلف وزارت خارجه در ارتباط با خدمات کنسولی در دست طراحی و اجرا است، یکی از مهمترین وظایف همه سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها را خدمت‌رسانی بدون وقفه و تبعیض به هم ایرانیان عزیز معرفی کرد و رفت و آمد و  ارتباط هرچه بیشتر ایرانیان مقیم‌ خارج با ایران را مایه قدرت و پیشرفت کشور از یک‌سو و آرامش جامعه فرهیخته ایرانیان از سوی دیگر دانست و بر تعهد دولت و وزارت خارجه برای رفع موانع و کاهش فرآیندهای بوروکراتیک غیرضروری و تلاش برای اصلاح قوانین و مقررات برای روان‌تر شدن هرچه بیشتر خدمت‌رسانی، تاکید کرد.

تنظیم عقربه های ساعت سیاست خارجی به وقت دولت سیزدهم

نظر شما