شناسهٔ خبر: 49782734 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری 1400 برای ثبت‌نام چه کنند؟

نتایج نهایی کنکور سراسری 1400 اعلام شده است؛ اکنون پذیرفته‌شدگان چه زمانی برای ثبت‌نام اقدام کنند؟ به کجا بروند و چه مدارکی را به همراه داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سازمان سنجش آموزش کشور نتایج نهایی پذیرفته‌شدگان رشته‌های مختلف تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی آزمون سراسری سال 1400 هم رشته‌های تحصیلی با آزمون و هم پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی را اعلام کرده است.

اما پذیرفته شدگان چه زمانی برای ثبت‌نام اقدام کنند؟ به کجا بروند و چه مدارکی را به همراه داشته باشند.

پذیرفته‌شدگان برای اطلاع از نحوه و تاریخ ثبت‌نام و مدارک لازم، ضرورت دارد ابتدا در تاریخ چهارم مهر 1400 به درگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی محل قبولی خود مراجعه کنند. 

بدیهی است در صورتی که دانشگاه یا موسسه محل قبولی برنامه ‌زمانی مشخصی را برای ثبت‌نام در درگاه اطلاع‌رسانی خود درج نکرده باشد، پذیرفته‌شدگان لازم است مطابق روزهای تعیین شده طبق جدول زیر برای ثبت‌نام در محل قبولی اقدام کنند و دقت کنند که عدم اقدام به موقع پذیرفته‌شدگان برای ثبت‌نام به منزله انصراف قطعی از تحصیل آنها تلقی خواهد شد.

جدول برنامه زمانی ثبت‌نام از پذیرفته‌شدگان برای آن‌دسته از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که برنامه‌زمانی برای ثبت‌نام در درگاه اطلاع رسانی خود اعلام ننموده‌اند

نتایج مربوط به سایر رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به جز رشته‌های تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی از طریق درگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس www.azmoon.org اعلام شده است

متقاضیانی که هم در ردیف پذیرفته‌شدگان یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و هم در ردیف پذیرفته‌شدگان دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌گیرند، توجه داشته باشند که منحصراً می‌توانند در یکی از کدرشته‌محل‌های قبولی ثبت‌نام کنند و به عبارتی مجاز به ثبت‌نام در هر دو محل قبولی نیستند، در غیر این صورت مطابق ضوابط با آنها رفتار خواهد شد.

* کارنامه کنکور 8 مهر منتشر می‌شود

برای پذیرفته‌شدگان و همچنین آن‌دسته از متقاضیانی که فرم انتخاب‌ رشته اینترنتی خود را تکمیل کرده‌اند ولی پذیرفته نشده‌اند، کارنامه علمی حاوی رتبه متقاضی در هر یک از کدرشته‌های انتخابی در بین متقاضیان کدرشته مزبور در سهمیه مربوط، با توجه به نمره کل وی در همان کدرشته و همچنین رتبه آخرین نفر پذیرفته ‌شده در هر یک از کدرشته‌های انتخابی و اطلاعات مفید دیگر تا روز پنجشنبه مورخ هشتم مهر 1400 در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار می‌گیرد.

* معرفی شدگان مرحله دوم برای رشته ­های دارای شرایط خاص

کدهای 11 و 17 (دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی)، 12 (دانشگاه شاهد)، 14 (دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری)، 15 ( مدیریت بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی)، 18 (دانشکده غیرانتفاعی رفاه)، 19 (دکتری بیوتکنولوژی دانشگاه تهران)، 20 (رشته های بورسیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، 21 (دانشگاه شهید مطهری)، 22 (رشته های بورسیه وزارت دفاع)، 23 (دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)، 24 (معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا «ع» مشهد)، 25 (رشته های بورسیه ارتش)، 26 (رشته های بورسیه نیروی انتظامی)، 29 (رشته کاردانی و کارشناسی فوریتهای پزشکی و پیش‌بیمارستانی دانشگاه‌های علوم پزشکی)، 30 (دانشکده آموزش عالی تربیت مربی عقیدتی سیاسی سپاه-قم) ، 31 (دانشگاه جامع امام حسین (ع)) و 32 (رشته­های پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی کاردانی بهداشت عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی)؛ آن دسته از پذیرفته‌شدگانی که برای آنان به جای کدرشته قبولی، یکی از کدهای فوق اعلام شده به منزله آن است که منحصراً در کدرشته مذکور نمره علمی لازم را دارا بوده و در ردیف معرفی‌شدگان یکی از کدرشته‌های موسسات مذکور قرار گرفته‌اند. 

آن دسته از پذیرفته‌شدگانی که علاوه بر کدرشته قبولی اعلام شده (5 رقمی)، یکی از کدهای 2 رقمی فوق نیز در اعلام نتایج برای آنها مشخص شده، توجه داشته ‌باشند که به دلیل داشتن نمره علمی لازم در اولویت قبل از رشته‌ قبولی اعلامی، در ردیف معرفی‌شدگان یکی از کدرشته‌های موسسه مذکور نیز قرار گرفته‌اند.

متقاضیانی که برای آنان یکی از کدهای 2 رقمی فوق اعلام شده، لازم است براساس برنامه زمانی که در اطلاعیه‌ روز یکشنبه مورخ 11 مهر 1400 از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد. عدم مراجعه برای شرکت در مصاحبه و سایر مراحل گزینش رشته‌های مذکور به منزله انصراف از رشته ذیربط تلقی می‌شود و آن دسته از متقاضیانی که دارای کد قبولی دیگری هستند، می‌توانند در کدرشته قبولی اعلام شده ثبت‌نام کرده و به ادامه تحصیل بپردازند.

آن دسته از متقاضیانی که در کد‌رشته قبولی دیگری نام آنان اعلام شده، در صورتی که در مراحل مصاحبه و گزینش شرکت کرده و پس از تأیید در ردیف پذیرفته‌شدگان نهایی رشته جدید قرار بگیرند، قبولی آنها در کدرشته اعلام شده قبلی (رشته‌ای که هم اکنون اعلام شده با کد 5 رقمی) باطل خواهد شد.

* مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام از پذیرفته شدگان

هر یک از پذیرفته‌شدگان کدرشته‌های امتحانی (پذیرش با آزمون و یا صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی) باید حسب مورد مطابق جدول ذیل، مدارک لازم را برای ثبت‌نام در مؤسسه آموزش عالی محل قبولی تهیه و تحویل دهند.

با توجه به اعلام مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش، پذیرفته‌شدگان باید با مراجعه به سامانه « تاییدیه مدارک تحصیلی وزارت آموزش و پرورش» به آدرس https://emt.medu.ir با انتخاب گزینه «سوابق فارغ‌التحصیلی» اقدام به درخواست ارسال کارنامه فارغ‌التحصیلی و گواهی محل­‌های تحصیل دوره دوم متوسطه (سه سال آخر) به دانشگاه محل قبولی کنند و پس از ثبت اطلاعات و پرداخت هزینه، کدپیگیری و تأییدیه پرداخت دریافت کنند. 

پذیرفته‌شدگان باید در مرحله ثبت‌نام الکترونیکی در دانشگاه محل قبولی، کدپیگیری دریافت شده از سامانه «تأییدیه مدارک تحصیلی وزارت آموزش و پرورش» را در محل مشخص شده در سامانه ثبت‌نام درج کرده و یا در مراجعه حضوری به واحد ثبت‌نام دانشگاه محل قبولی ارائه نمایند. کارشناس ­دانشگاه/مؤسسه می‌تواند پس از مراجعه به آدرسhttps://kemt.medu.ir وارد شده، تأییدیه‌های دانشگاه/مؤسسه خود را دریافت کند.

برای فارغ‌التحصیلان شهریور سال 1395 و بعد از آن، نیازی به مراجعه حضوری به مدارس و مناطق آموزش و پرورش محل تحصیل خود نیست و فارغ‌التحصیلان خرداد 1395 و قبل از آن (نظام‌های آموزشی سالی واحدی، ترمی واحدی 4 و 6 ساله متوسطه)، با کد پیگیری صادر شده از سامانه فوق، به همراه مدارک تحصیلی مورد نیاز برای ثبت‌نام که در این اطلاعیه درج شده به ادارات آموزش و پرورش محل فارغ‌التحصیل خود مراجعه، تا مسئول سنجش آموزش و پرورش منطقه پس از بررسی و تأیید، مدرک تحصیلی را اسکن و در سامانه بارگذاری کنند.

پذیرفته‌شدگان علاوه براقدامات فوق،به سامانه تایید تحصیلی وزارت آموزش و پرورش به آدرس https://emt.medu.ir مراجعه و درخواست تاییدیه تحصیلی کرده و اصل دیپلم را به دانشگاه محل قبولی ارائه کنند.

* نحوه ارسال درخواست و یا ارتباط غیرحضوری با سازمان سنجش آموزش کشور

با توجه به عدم پذیرش حضوری متقاضیان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و در جهت تسریع در بررسی و ثبت درخواستها به صورت الکترونیکی، متقاضیان در صورت داشتن هر گونه سئوال و یا اعتراض به مندرجات کارنامه نتایج نهایی می‌توانند حداکثر تا تاریخ 14 مهر1400 به سیستم پیشخوان خدمات الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس http://darkhast.sanjesh.org مراجعه و درخواست خود را به همراه مستندات لازم ثبت کنند.

پس از ثبت درخواست، برای متقاضی شماره نامه و کدرهگیری از طریق پیام کوتاه ارسال می شود. متقاضیان می‌توانند پس از دریافت شماره و کدرهگیری از طریق پیام کوتاه، به پورتال رهگیری الکترونیکی مکاتبات به آدرس http://rahgiri.sanjesh.org وارد و از آخرین وضعیت درخواست خود مطلع شوند.

سازمان سنجش اعلام کرده است به مواردی که از طریق دیگری و یا بعد از تاریخ 14 مهر 1400 واصل شود به هیچ وجه ترتیب اثرداده نخواهد شد.

ضمناً متقاضیان در صورت لزوم می‌توانند سؤال یا سؤالات خود را با بخش پاسخگویی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور و یا در روزها و ساعات اداری با شماره تلفن 42163-021  مطرح کنند.

انتهای پیام/

نظر شما