شناسهٔ خبر: 49782302 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس انرژی در گفتگو با «بازار»:

قیمت طلای سیاه به ۱۰۰ دلار می رسد! | عطش نفت و رقابت غول های نفتی برای افزایش تولید

در پی کمبود گاز و نفت بهای طلای سیاه به بالاترین رقم طی ۳ سال گذشته رسیده و سلیمان پور کارشناس انرژی معتقد است که بازار تشنه نفت بوده و احتمال دارد که به صورت موقت قیمت این انرژی به ۱۰۰ دلار هم برسد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه آب و انرژی: افزایش تقاضا سرعت رشد قیمت نفت را بیشتر کرد و منجر شد تا نفت برنت سومین رشد هفتگی متوالی و نفت وست تگزاس اینترمدییت پنجمین افزایش هفتگی متوالی خود را به ثبت رساند. حالا بهای قیمت هر بشکه نفت خام از مرز ۷۷ دلار عبور کرده است. برخی مؤسسات بین‌ المللی پیش‌بینی می ‌کنند؛ روند صعودی قیمت نفت خام ادامه پیدا خواهد کرد.

حالا احتمالات برای رسیدن بهای هر بشکه نفت خام به ۱۰۰ دلار هم دوباره بالا گرفته است. سعد رحیم، اقتصاددان ارشد ترافیگورا گفته که اگر شرایط مناسب باشد، ما احتمالا تا پایان سال آینده می توانیم شاهد نفت ۱۰۰ دلاری باشیم. البته پیش بینی گلدمن ساکس کمی محتاطانه تر بوده و می گوید که اگر زمستان امسال سردتر از حد معمول باشد، قیمت هر بشکه نفت خام می‌تواند تا ۹۰دلار افزایش یابد.

«جواد سلیمان پور» کارشناس انرژی دلیل این رشد قیمت را عطش بازار به نفت می داند. او که احتمال افزایش قیمت طلای سیاه به ۱۰۰ دلار را خیلی بعید نمی داند، می گوید که البته نفت ۱۰۰ دلاری نمی تواند دوام زیادی داشته باشد و بعد از مدت کوتاهی احتمالا فروش می کند. به گفته او، افزایش قیمت نفت و بالارفتن حجم تولیدات آن باعث می شود که سرمایه گذاری و حجم تولیدات نفتی افزایش پیدا کند.

او می گوید: در صورت ادامه این وضعیت رقابت شدیدی بین تولید کنندگان نفت برای افزایش سطح تولید شکل خواهد گرفت. البته وزیر نفت عراق گفته که ائتلاف اوپک پلاس تلاش می‌کند با وجود افزایش سریع‌تر از حد انتظار تقاضا برای نفت، قیمت آن را حدود ۷۰ دلار در هر بشکه نگه دارد. گفتنی است که اوپک و متحدانش به رهبری روسیه توافق کرده‌اند از ابتدای ماه اوت ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کنند تا در پایان نیمه اول ۲۰۲۲ بتوانند به سطح تولید قبل از همه‌گیری کرونا برسند.

سلیمان پور تحلیل گر بازار انرژی می گوید هرچند که اوپک پلاس به سرعت تولیدات خود را افزایش داده اما سرعت رشد تقاضا بیشتر از عرضه است. البته بخشی از این رشد ناشی از گرانی و البته کمبود گاز در اروپاست.

قیمت نفت به بالاترین رقم خود در طی ۳ سال گذشته رسیده  است. برخی تحلیل گران  از احتمال  رشد بهای طلای سیاه تا بشکه ای ۱۰۰ دلار هم سن می گویند

کاهش شدید ذخایر نفتی امریکا
هرچند که تقاضا در بازار جهانی روبه افزایش است اما وقوع توفان در آمریکا، سرعت رشد قیمت‌ها در بازار جهانی نفت بیشتر کرده است.

این توفان‌ها به تاسیسات نفتی در سواحل گلف کاست آسیب زده و با وجود آنکه شرکت‌های نفتی به سرعت در تلاشند تا سیستم تحویل نفت را احیا کنند، اما به‌نظر نمی‌رسد که به‌زودی توفیقی در احیای سیستم تحویل نفت داشته باشند. آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، نشان می‌دهد؛ ذخایر نفت آمریکا پس از صدمات ناشی از توفان، به پایین‌ترین حد خود در ۳ سال گذشته نزول کرده و این عامل از جمله دلایل رشد قیمت نفت ظرف چند روز گذشته است.

البته آمار روز جمعه شرکت خدمات میدان نفتی بیکرهیوز نشان داد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی در هفته منتهی به ۲۴ سپتامبر ۹ حلقه افزایش یافت و به ۵۲۱ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود. شمار دکلها برای کل ماه ۱۳ حلقه افزایش یافت که چهاردهمین رشد ماهانه متوالی برای نخستین بار از ژوییه سال ۲۰۱۷ بود. شرکتهای حفاری در سه ماهه سوم ۵۱ حلقه به شمار دکلها افزودند.

ذخایر نفت آمریکا پس از صدمات ناشی از توفان، به پایین‌ترین حد خود در ۳ سال گذشته نزول کرده است

تاثیر نبود ایران بر بازار نفت 
نبود نفت ایران در بازار جهانی هم در رشد قیمت ها بی تاثیر نبوده است. هرچند که ایران اعلام کرده به مذاکرات هسته ای بازخواهد گشت اما تحلیل گران معتقدند بازگشت نفت ایران به بازار جهانی در سال ۲۰۲۱ شدنی نیست. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA با اشاره به روند طولانی مذاکرات گفت: بعید است در سال ۲۰۲۱ شاهد بازگشت نفت ایران به بازار جهانی باشیم.

نظر شما