شناسهٔ خبر: 49782159 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

گزارش «ایران» از حضور هزاران زائر ایرانی برای سفر به کربلا

صاحب‌خبر -
مهسا قوی قلب/امسال باتوجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های کرونایی برای حضور زائران، بسیاری ازعاشقان و ارادتمندانی که هر سال به عشق اباعبدالله الحسین (ع) به کربلا می‌رفتند، از زیارت جا ماندند. با همه این مسائل امسال با کاهش شدت بیماری، تعداد اندکی از زائران امام حسین (ع) راهی دیار یار شدند، در حالی که قلب‌هایشان از اندوه یاران دیگری که در منزلگه عشق حضور نداشتند آکنده است، یارانی که برای دو سال پیاپی نتوانستند، به دیار عشق مشرف شوند. آخرین آمارها نشان می‌دهد که امسال به بیش از ۶۰ هزار ایرانی، اجازه ورود داده شد و فقط از طریق مرزهای هوایی، ورود به خاک عراق میسر شده است. امسال در حدود ۵۰۰ موکب برای اسکان زائران در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین برپا شده تا به عاشقان امام حسین(ع) خدمت‌رسانی کنند، در عین حال مسیرهای رفت از طریق هوایی بوده اما در برگشت، زائران از مسیرهای زمینی نیز می‌توانند به کشور بازگردند. از تمامی زائران نیز درخواست شده که برای جلوگیری از شیوع کرونا، هرچه سریع‌تر به کشور بازگردند. به‌گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، پیشنهاد می‌شود، زائران مسیر برگشت را هم با هواپیما طی کنند، اما برای آن دسته از زائران که مسیر زمینی را برمی‌گزینند، نیز تمهیداتی اندیشیده شده و برای سلامت زائران و جلوگیری از شیوع ویروس، تست pcr به‌صورت رایگان گرفته می‌شود و اگر کسی مبتلا به بیماری باشد، به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شود.
در حریم عشق از نجف تا کربلا
آقای صحرایی، از زائران اربعین در گفت‌و‌گو با «ایران» از حال و هوای این روز‌های عراق می‌گوید: «ایرانیان، نسبت به گذشته بسیار اندک هستند، اما نسبت بانوان ایرانی بسیار چشمگیر است، جوانان و نوجوانان هم نقش پررنگی دارند، در مورد دریافت کارت واکسن از زائران هیچ کارتی دریافت نشد، اما تست پی‌سی‌آر منفی باید همراه زائران باشد، در فرودگاه نجف اشرف، استقبال خوبی از ما شد. مواکب عراقی در راه نجف به کربلا و مسیر راهپیمایی فعال هستند و به زائران با روی گشاده خدمت‌رسانی می‌کنند، تفاوت اربعین امسال با توجه به شیوع کرونا را، همه جا می‌توان دید، حتی در صف‌های مضیف یا رستوران و غذای حضرتی، صف‌ها خیلی خلوت‌تر به‌نظر می‌رسد، در حالی که سال‌های قبل باید ساعت‌ها در صف منتظر می‌ماندید، اینجا حالا همه چیز متفاوت است، حتی شیوع کرونا، ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسائل بهداشتی هم نتوانسته مانع زیارت زائران شود البته بیشتر ایرانی‌ها ماسک دارند و در طول سفر پروتکل‌ها ی بهداشتی را نیز رعایت می‌کنند تا مبادا زائری دچار بیماری شود. او در ادامه می‌افزاید: «در مسیر پیاده روی، تصاویر شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بسیار دیده می‌شود و اندوه آکنده با غرور دل‌های عاشق ایرانیان را چندین برابر می‌کند. در طول مسیر پیاده روی، برخی از مسیرهای پیاده روی هم دارای سایه‌بان است تا شدت آفتاب، کمتر آزاردهنده باشد. اطراف حرم ۱۰ موکب فعال دیده می‌شود، به نظرم چون فقط مرزهای هوایی باز بوده، به احتمال زیاد موکب‌ها، نتوانستند همه امکانات را از طریق هوایی بیاورند.» آقای بهشتی هم که برای زیارت اربعین حالا در شهر نجف حضور دارد، به «ایران» می‌گوید: «از آنجایی که پارسال به‌دلیل وجود کرونا و بسته بودن تمامی مرزها نتوانستم، برای اربعین حاضر شوم، امسال خیلی تلاش کردم، این مسافرت انجام شود. خیلی خوشحالم که اینجا هستم، اما از طرفی ناراحتم که خیلی از دوستانم نتوانستند، بیایند. تا حالا من ۹ زیارت اربعین قسمتم شده، حال و هوای زیارت اربعین خیلی متفاوت است و به‌صورت دسته جمعی این حال و هوا چندین برابر می‌شود و می‌طلبد که دسته جمعی به زیارت بیایی، به امید خدا بیماری کرونا تمام شود و سال بعد بتوانم با دوستانم در این سفر حاضر شوم و ایرانی‌های عاشق اباعبدالله الحسین علیه السلام در سال آینده، همگی بتوانند، برای زیارت بیایند و شور این زیارت همانند سال‌های گذشته چندین برابر شود.»
جاماندگان اربعین
هر ساله، آن تعداد از جاماندگان اربعین که نتوانند راهی کربلای معلا شوند، به طریقی آیین سوگواری را در محل زندگی خود به‌جا می‌آورند. امسال به‌دلیل شیوع کرونا، بر تعداد این افراد نسبت به سال‌های قبل افزوده شده و در تهران و شهرستان‌ها، جاماندگان اربعین، برای اینکه از قافله عشق عقب نمانند و برای خوشنودی سید و سالار شهیدان و دل‌های عاشق خود، دست به اقداماتی خیرانه می‌زنند. در استان مازندران هم هیأت عزاداران قمر بنی هاشم ساری که سال‌های پیش با برپایی موکب، در مسیر کربلا به زائران خدمت‌رسانی می‌کرد، این بار با کار خیر به یاد شهیدان کربلا به یاری نیازمندان شتافته است؛ در آذربایجان غربی نیز حسرت زیارت امام حسین علیه‌السلام در اربعین بر دل خیلی‌ها مانده، اما محبان اباعبدالله الحسین علیه السلام، بی‌کار ننشسته و مراسم اربعین حسینی را باشکوه، در داخل کشور برگزار می‌کنند، حتی هیأت‌های جامانده از اربعین برای مهاجران افغانستانی در این استان نیز موکب زدند و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و کلیه پروتکل‌های بهداشتی، در فضای باز امامزادگان و بقاع متبرکه، صحن‌های مساجد جامع و میادین شهرها و روستاها، مجالس عزاداری به‌صورت باشکوه برگزار می‌شود، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین علیه السلام، به‌صورت گسترده در تمامی شهرها و روستاهای کشور، رأس ساعت ۹ صبح آغاز خواهد شد. در شهر تهران نیز، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اعلام کرده است که شهروندان و مسافرانی که در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند، می‌توانند از ابتدا تا پایان مراسم از تمامی ایستگاه‌های خط یک به‌صورت رایگان استفاده کنند، ایستگاه‌هایی که در مسیر این مراسم قرار دارند، بویژه ایستگاه‌های امام حسین علیه السلام، واقع در خطوط دو و شش و ایستگاه شهر ری واقع در خط یک، آماده ارائه خدمات‌رسانی حداکثری به عزاداران و شهروندان در این روز هستند. روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به مناسبت برگزاری مراسم راهپیمایی دلدادگان حسینی، در روز اربعین، در تاریخ ۵ مهر ماه برای رفاه حال شرکت کنندگان، اقدام به جابه‌جایی زائران پس از پایان مراسم به میادین اصلی شهر می‌نماید و از ساعات اولیه بامداد روز اربعین تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۶۰ دستگاه تک کابین در اطراف حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام مستقر و آماده خدمات‌رسانی می‌باشند.


نظر شما