شناسهٔ خبر: 49779296 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

بیوگرافی فرهاد مجیدی

فرهاد مجیدی، بازیکن سابق و مربی حرفه‌ای فوتبال ایرانی است که بخاطر بازی‌های درخشان در تیم باشگاه استقلال تهران، محبوبیت زیادی در میان طرفداران فوتبال ایران دارد.

صاحب‌خبر -
کلیات

فرهاد مجیدی قادیکلایی، معروف به فرهاد مجیدی متولد ۱۳ خرداد ماه سال ۱۳۵۵ در شهر تهران، بازیکن سابق و مربی حرفه‌ای فوتبال ایرانی است که بخاطر بازی‌های درخشان در تیم باشگاه استقلال تهران، محبوبیت زیادی در میان طرفداران فوتبال ایران دارد. فرهاد مجیدی که سابقه بازی در باشگاه‌های بهمن کرج، استقلال تهران، الوصل، العین، الاهلی، النصر امارات و الغرافه قطر را در کارنامه دارد، ۴۵ بازی ملی نیز برای تیم ملی فوتبال ایران به انجام رسانده است و ۱۰ گل نیز به ثمر رسانده است.

زندگی و ورود به دنیای فوتبال

فرهاد مجیدی در سال ۱۳۵۵، در خانواده‌ای پنج نفره با اصالت شمالی، در شهر تهران دیده به جهان گشود. وی از کودکی عاشق فوتبال بود برای همین، چون پدرش یک نظامی بود، به تیم پایه‌های صنایع نظامی پارچین پیوست و تحت حمایت پدر فوتبال خود را از این تیم آغاز کرد. مجیدی پس از مدتی به تیم جوانان کشاورز پیوست و بدین ترتیب به طور رسمی فعالیت باشگاهی خود را آغاز کرد. او در سال ۱۳۷۴ و در سن ۱۸ سالگی به تیم بهمن کرج پیوست و در دو سال حضور خود در این تیم ۷ گل برای این تیم به ثمر رساند. حضور فرهاد مجیدی در تیم بهمن کرج نقطه آغاز ورود او به دنیای شهرت در فوتبال بود چرا که اندکی بعد مورد توجه کادر فنی باشگاه استقلال تهران قرار گرفت.

باشگاه‌ها

فرهاد مجیدی پس از بازی‌های درخشان خود در تیم بهمن کرج، در سال ۱۳۷۶ و در سن ۲۰ سالگی مورد توجه باشگاه استقلال تهران قرار گرفت و در تیرماه همان سال به این تیم پیوست. مجیدی در اولین فصل حضور خود در استقلال تهران همراه با این تیم قهرمان لیگ آزادگان در فصل ۷۷–۱۳۷۶ شد و در فصل بعد به همراه استقلال به نایب قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا و همچنین نایب قهرمانی لیگ آزادگان دست یافت. مجیدی پس از دو فصل حضور در استقلال، برای مدتی راهی تیم راپید وین اتریش شد و پس از بازگشت به استقلال، مجدداً به عنوان لژیونر راهی کشور امارات متحده عربی شد. فرهاد مجیدی در سال ۲۰۰۰ به تیم الوصل امارات ملحق شد و در بیش ۵ فصل حضور خود در این تیم به یکی از برترین گلزنان تاریخ این تیم بدل شد. در آوریل سال ۲۰۰۳ مجیدی به صورت قرضی از الوصل به تیم العین امارات پیوست تا این تیم را در لیگ قهرمانان آسیا همراهی کند که در نهایت همراه با این تیم موفق به قهرمانی در این رقابت‌ها می‌شود. مجیدی در نیم فصل دوم از فصل ۲۰۰۶–۲۰۰۵ امارات این بار به صورت قرضی با قرادادی چهارماهه از الوصل به الاهلی امارات پیوست و این بار با الاهلی به قهرمانی لیگ امارات دست پیدا کرد. وی مقطعی را نیز در تیم النصر امارات حضور داشت تا اینکه در تابستان سال ۸۶ برای سومین بار به استقلال بازگشت و به همراه این تیم قهرمانی در جام حذفی ۸۷–۸۶ و قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران ۸۸–۸۷ را بدست آورد. مجیدی در پایان نیم فصل ۹۱–۹۰ لیگ ایران با قراردادی چهارماهه به تیم الغرافه قطر پیوست و به همراه با این تیم به قهرمانی جام حذفی باشگاه‌های قطر دست یافت. وی پس از جدایی از الغرافه در ابتدا تصمیم به خداحافظی از دنیای فوتبال گرفت، اما در آذرماه ۹۱ مجدداً به استقلال تهران پیوست تا اینکه در ۷ آبان ۱۳۹۲ و در بازی مقابل مس کرمان، به طور رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. وی در فصل ۹۱-۹۲ لیگ برتر فوتبال ایران، به همراه استقلال موفق به کسب عنوان قهرمانی شد.

تیم ملی فوتبال

فرهاد مجیدی نخستین بار توسط محمد مایلی‌کهن به تیم ملی ایران دعوت شد و در بازی دوستانه با کویت در سال ۱۳۷۶ نخستین بازی ملی خود را انجام داد. مجیدی نخستین گل ملی خود را نیز در جریان بازی‌های انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، در سال ۱۹۹۷ به تیم ملی قرقیزستان زد. او در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ نیز برای تیم ملی ایران گل زنی کرد، اما علی رغم عملکرد مناسب خود در بازی‌های باشگاهی، هرگز نتوانست در جام جهانی فوتبال حضور یابد. فرهاد مجیدی در مجموع در ۴۵ بازی ملی حضور داشته که در این بازی‌ها ۱۰ گل به ثمر رسانده است.

مربیگری

فرهاد مجیدی پس از خداحافظی از دنیای فوتبال، در کلاس‌های مربیگری انگلستان شرکت کرد و سپس در دی ماه ۱۳۹۷ به عنوان دستیار ویلفرد شفر به کادر مربیگری استقلال پیوست. پس کسب نتایج ضعیف و برکناری شفر، وی به عنوان سرمربی موقت استقلال انتخاب شد تا اینکه با آمدن استراماچونی، دوباره در سمت دستیار سرمربی در این تیم به فعالیت پرداخت. فرهاد مجیدی در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ از جانب مهدی تاج، رئیس وقت فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی تیم ملی امید معرفی شد که پس از کسب نتایج ضعیف و اختلاف با کادر مربیگری از سمت خود استعفا داد.

نظر شما