شناسهٔ خبر: 49777145 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

وزیر بهداشت: توجه به مسائل فرهنگی از نکات مهمی است که در طرح تحول آموزش دنبال خواهد شد/در خصوص مشکلات دستیاران مداخلات جدی شود

وزیر بهداشت گفت: نکته مهم‌تر که باید در طرح تحول آموزش کلید بخورد توجه به مسائل فرهنگی است، ما کشوری با سابقه عظیم فرهنگی بوده و در تمامی منابع فرهنگی صاحب نظر هستیم. باید با کمک دفاتر نهاد مقام معظم رهبری و نهادهای فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها، جهشی در مسائل فرهنگی در اساتید و دانشجویان ایجاد کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، دکتر بهرام عین‌اللهی در مراسم "آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۱_۱۴۰۰" که شنبه سوم مهرماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، ضمن تسلیت ایام اربعین، گفت: امروزه به دلیل بیماری کرونا توفیق تشرف زائران اربعین را مانند گذشته نداریم و در حالی که جسمان مجبور  به تحمل و ماندن است اما روح ما همراه با قدم‌های عزیزانی است که زائر ابا عبدالله الحسین(ع) در این روز بزرگ هستند.

وی آغاز هفته دفاع مقدس را تبریک گفت و بیان داشت: این هفته یادآور رشادت و قهرمانی‌هایی است که مردم ما در دوران سخت آغاز حمله عراق به کشور عزیزمان ایران انجام دادند که یاد تمامی ان صحنه‌های باشکوه از ایستادگی و ایمان را گرامی و بزرگ می‌داریم.

نام ایران در جهان به عنوان یک اسم بسیار ارزشمند شناخته می‌شود

عین اللهی با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی ایران به یک اسم بسیار عزیز و گرانقدر به نام "ایران" زیبنده است، افزود: نام ایران در جهان به عنوان یک اسم بسیار ارزشمند شناخته می‌شود که فرهنگ بسیار غنی پشت آن نهفته است و در هر مجمعی در جهان نام ایران را می‌بریم یاد امام (ره)، مقام معظم رهبری، شهدا و حاج قاسم سلیمانی را به دنبال دارد.

 وزیر بهداشت با بیان این‌که ایران دارای فرهنگ، هویت و تاریخ بزرگی است، گفت: امروزه می‌بینید کشورهایی که دارای تاریخ، تمدن و هویت نیستند برای خود هویت سازی می‌کنند مانند آمریکا که بدون تاریخ و هویت است و تاریخ برای خودش ساخته است. اما ایران یعنی تاریخ و هویت و هویت یعنی "ما می‌توانیم" وقتی در جای جای کشور می‌بینیم هویت، تاریخ و اختراع و ابداع در زیر خاک‌های این کشور نهفته است و این کشور مملو از دانشمندان بزرگی چون ابن سینا، زکریای رازی و ... است.

وی ایران را به معنای عشق به امام رضا(ع) دانست و گفت: امام هشتم(ع) همچون نگین کشور هستند و ما مردمی داریم که در عمل در عین توسل به ائمه اطهار علیم السلام، مقاومت و ایستادگی خود را نشان دادند و در صحنه اخیر یعنی در دوران مبارزه با کرونا، ایرانیان و پرسنل سلامت درخشیدند و بیش از ۲۰۰ شهید گرانقدر به جامعه تقدیم کردند و صحنه‌هایی را امروز رقم زدند که مملو از ایثار و فداکاری است.

عین‌اللهی به واکسیناسیون گسترده در کشور اشاره کرد و ابراز داشت: در هفته گذشته با هشت میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن توانستیم مردم را واکسینه کنیم و این به اندازه جمعیت برخی کشورهای اطراف خودمان است. این جز با ایثارگری جوانان عزیزمان امکان پذیر نبود و این یعنی ایرانی مقتر و سربلند که می‌تواند.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان این که سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ را با امید بخدا آغاز می‌کنیم و امیدواریم این سال در بر دارنده جهش‌های بزرگ علمی باشد، تصریح کرد: با آغاز بیماری کرونا در کشور نقاط ضعف و قوت بسیاری ایجاد شد و این در حالی است که بزرگترین نقطه قوت در تهدیدها ایجاد می‌شود. گسترش آموزش‌های مجازی از نقاط قوت این بیماری بود و بسیاری از فضاهای نرم افزاری و سخت افرازی در این دوران توسعه پیدا کرد.

اساتید و عمده دانشجویان قریب به بالای ۹۰ درصد واکسینه شده‌اند

این مقام مسؤول با تاکید بر این‌که علی‌رغم بیماری کرونا، فعالیت‌های آموزشی و دانشگاهی متوقف نشد و ادامه پیدا کرد، ابراز داشت: امروز روز بازگشایی دانشگاه‌ها است، تمام اساتید و عمده دانشجویان قریب به بالای ۹۰ درصد واکسینه شده‌اند و آماده هستند کلاس‌های درس را آغاز کنند. کلاس‌های درس باید با قوت و به شکل تلفیقی (حضوری و مجازی) برگزار شود، البته بسته به شرایط هر دانشگاه و هر رشته‌ای می‌تواند تمام حضوری و یا تلفیقی نیز برگزار شود.

وی ابراز داشت: د بسیاری از مناطق کشور از جمله مناطق محروم نیازمند اساتید متبهر که در شهرهایی مانند تهران فعال هستند با ضبط کلاس ها و انتشار این فایل ها می توانیم از روش های تکمیلی نیز استفاده کنیم و روش هایی که خودمان خود را اموزش دهیم و فرد منابع را در دست داشته باشد و بتواند خود را آموزش دهد این بهترین روش اموزشی یعنی روش آموزشی فعال است.

معاونت اموزشی وزارت بهداشت طرح تحول آموزش را در پیش گرفته است

عین اللهی با اشاره به انتخاب معاون اموزشی وزارت بهداشت از کادر دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: تبریک می‌گویم به دانشگاه علوم پزشکی ایران که دکتر باقری فرد را به عنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت در اختیار وزارت بهداشت قرار داد، معاون آموزشی وزارت بهداشت طرح تحول آموزش را در پیش گرفته و رونمایی خواهد کرد. امیدواریم با این طرح، موتور جدیدی را در دانشگاه‌ها به سمت پیشرفت علم و دانش روشن کنیم.

 وزیر بهداشت تغییر روش آموزش را از یکی از برنامه‌های طرح تحول آموزش دانست و گفت: در این طرح اساتید دیگر نباید با جزوه دادن و روخوانی از جزوه و برگزاری کلاس‌های تکراری، به دنبال آموزش به دانشجو باشند زیرا این‌ها جزئی از آفت‌های آموزش هستند. باید روش‌های جدید آموزشی جایگزین شود و امکان مشارکت فراگیران در آموزش فراهم شود. پرسش و پاسخ از مطالب مهمی است که باید در این روش اموزشی مورد توجه قرار گیرد.

از مراکز توسعه و مطالعات دانشگاه‌ها می‌خواهیم اساتید جوان را به روش‌های تدریس مجهز کنند

این مقام مسؤول به اهمیت مهارت آموزی اساتید در خصوص چگونگی آموزش دادن به دانشجویان تاکید کرد و افزود: در روش طرح تحول آموزش، کلیه اساتید جوان قبل از آغاز فعالیت، باید دوره آموزشی، روش تدریس و طرح درس را فرا بگیرند. بر این اساس مانند کشورهای پیشرفته دنیا به کسی استاد گفته خواهد شد که نه تنها تخصص بگیرد بلکه باید روش تدریس را نیز آموخته باشد؛ بنابراین از مراکز توسعه و مطالعات دانشگاه‌ها می‌خواهیم اساتید جوان را به روش‌های تدریس مجهز کنند.

وی در خصوص ارتقا اساتید، با انتقاد از ارتقای اساتیدی که حتی یک روز در کلاس درس حضور نداشته‌اند، گفت: ارتقای استاد بر اساس آموزش است به این معنا که استاد وقتی باید ارتقا بگیرد که معلم خوبی باشد. برخی اساتید یک ساعت در کلاس درس حاضر نمی‌شوند اما استاد تمامی را می‌گیرند این روند نیز تغییر پیدا می‌کند به این نحو که در آیین‌نامه ارتقای جدید، آموزش نقش وتویی دارد.

عین‌اللهی افزود: البته این مورد استثناء دارد یعنی اگر فرد استادیار و یا استاد پژوهشی باشد از این نوع نگاه مبرا است، اما اگر فرد خود را استاد آموزشی می‌داند باید بر سر کلاس درس حضور داشته باشد و هر چه رتبه فرد بالاتر می‌رود، باید مشارکتش در حضور در کلاس درس بیشتر شود. به واقع تدریس دانشجوی پزشکی را نباید رزیدنت انجام دهد و باید استاد مشارکت داشته باشد.

در طرح تحول آموزش، آموزش امری الزامی برای اساتید است

وزیر بهداشت در خصوص فعالیت‌های پژوهش در طرح تحول اموزش، گفت: پژوهش تنها نباید بر اساس H-Index باشد و فرد یک مقاله بدهد ن، بلکه پژوهش‌ها به خصوص در مراکز تحقیقاتی باید منطبق بر رفع نیاز مردم باشد و نفعی را به مردم برساند. پژوهشی که هیچ اثری ندارد را باید با کمترین امتیاز و برعکس پژوهش‌های کاربردی را باید با بیشترین امتیاز همراهی کرد. این ابلاغ را خواهیم زد که امتیازات پژوهش‌هایی که در خصوص کرونا دو برابری شود، زیرا این پژوهش‌ها بر اساس نیاز کشور است و مردم نیازمند رفع ابهامات، اشکالات و سؤالات خود در حوزه کرونا هستند.

توجه به مسائل فرهنگی از نکات مهمی است که در طرح تحول آموزشی دنبال خواهد شد

این مقام مسؤول اضافه کرد: نکته مهم‌تر که باید در طرح تحول آموزش کلید بخورد توجه به مسائل فرهنگی است، ما کشوری با سابقه عظیم فرهنگی بوده و در تمامی منابع فرهنگی صاحب نظر هستیم. باید با کمک دفاتر نهاد مقام معظم رهبری و نهادهای فرهنگی و دانشجویی جهشی در مسائل فرهنگی در اساتید و دانشجویان ایجاد کنیم. در بحث ارتقا حوزه فرهنگی نیز نباید صرفا به دنبال کلاس و امتیاز باشیم، بلکه باید  فعالیت‌های فرهنگی دیده شود و کار فرهنگی به نحو احسن انجام شود.

 وی با تاکید بر جامع‌نگری آموزش‌های پزشکی، بیان داشت: آموزش‌ها در طرح تحول باید جامع‌نگر باشد و بتواند مشکلات کشور را حل کند، فردی که فارغ‌التحصیل می‌شود باید منطبق بر نیازهای کشور درس را فرا گرفته باشد. متاسفانه در آموزش مداوم در کرونا دچار مشکلات بسیاری هستیم و باید سریع‌تر به شکل حضوری آموزش‌ها را به مددالهی و یاری ائمه اطهار دنبال کنیم. بازگشایی کلاس‌های حضوری می‌تواند با تعداد کمتر و جمعیت‌های کوچک‌تر همراه شود.

گسترش امور دانش‌بنیان و پارک‌های علمی و فناوری از نکات مهم طرح تحول آموزشی در حوزه پژوهشی است

عین‌اللهی در خصوص مسائل پژوهشی در طرح تحول آموزش، گفت: گسترش امور دانش‌بنیان و پارک‌های علمی و فناوری از نکات مهم طرح تحول آموزشی در حوزه پژوهشی است و امروز بسیار شادمان شدیم که دو دانشجوی عزیز ما در خصوص گام دوم بیانیه انقلاب مطالبی را بیان کردند. ما باید محیط پرشوری را برای دانشجویان رشته‌های مختلف فراهم کنیم تا بتوانند شکوفا شوند، در تمام دنیا بیشترین پژوهش‌های کاربردی توسط دانشجویان انجام می‌شود.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو در کشور در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت و تحصیل می‌کنند که ثروت بزرگی است و اگر این تعداد فعال شوند، آینده کشور را خواهند ساخت. باید باور کنیم که دانشجو ضبط صوت نیست بلکه عنصر فعال در همه زمینه‌ها  است، در این میان حدود ۲۰ هزار استاد داریم که باید قدردان خود باشند و نقش استادی  و پدری برای دانشجویان داشته باشند.

در خصوص مشکلات دستیاران مداخلات جدی شود

این مقانم مسؤول در پایان به مشکلات دانشجویان، پرستاران و دستیاران اشاره کرد و گفت: درخواست کردم تا در خصوص مشکلات دستیاران مداخلات جدی شود و حقوق اصلی این عزیزان پرداخت گردد. در اولین قدم معوقه جامعه سلامت که برخی متاسفانه از دی ماه دریافت نکرده بودند، از هفته گذشته به همه دانشگاه‌ها تخصیص داده شد تا به سرعت این معوقات پرداخت شود./انتهای پیام

نظر شما