شناسهٔ خبر: 49765060 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شهرستان شهرکرد پیشتاز در تولید پایه‌های گل زینتی

در استان چهارمحال و بختیاری شهرستان شهرکرد در زمینه تولید پایه‌های گل رز، ژیپسوفیلا و ژربرا و صدور به استان‌های مجاور پیشتاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرهاد رفیعی مدیر جهاد کشاورزی شهرکرد گفت: مجتمع کشت بافت مصطفی‌آباد در حوزه عمل سورشجان متعلق به آقای هادی یداللهی به تولید پایه‌های گل زینتی ژیپسوفیلا و ژربرای کشت بافتی مشغول است و همچنین پایه‌های گل رز نیز در شرکت پدیدآوران سدید تولید می‌شود.

او افزود: این پایه‌های تولیدی به استان‌های مجاور به ویژه محلات صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید

رفیعی کشت بافت را یکی از تکنیک‌های مطرح در تکنولوژی زیستی برشمرد و اضافه کرد: کشت بافت گیاهی تکنیک رویش سلولها، بافت‌ها و اندام‌ها تحت شرایط استریل در یک محیط مغذی جامد یا مایع که به صورت مصنوعی تهیه شده است، می‌باشد.

او ادامه داد: مزیت کشت بافت، افزایش محصول از طریق تولید گیاهان عاری از ویروس است، چنانچه گیاه از راه‌های معمول مانند قلمه‌زنی تکثیر شود احتمال انتقال ویروس و سایر آلودگی‌ها به گیاهان وجود دارد و به مرور زمان سبب کاهش محصول می‌شود.

رفیعی افزود: تکنیک تکثیر به روش کشت بافت امکان تولید گیاهانی که از لحاظ ژنتیکی یکنواخت هستند را فراهم می‌کند و گیاهان تکثیر شده در این روش از قدرت رشد بالایی نسبت به گیاهانی که به روش‌های سنتی تکثیر می‌شوند برخوردارند.

انتهای پیام/ف

نظر شما