شناسهٔ خبر: 49738330 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

قدم به قدم با حسن برای نبرد بزرگ؛

یزدانی دستورالعمل شکست تیلور را دریافت کرد

کمتر از دو هفته دیگر و در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، چهارمین دوئل یزدانی – تیلور را شاهد خواهیم بود..

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، با وجود همه رشته های جذاب و ستاره های بزرگ این رشته ها، کشتی اما همچنان ورزش اول کشور ما محسوب می شود که هنوز هم بسیاری از علاقه مندان را به سمت خود جذب می کند. کشتی جزو رشته های ورزشی است که می تواند کلیه ابعاد وجودی انسان را تکامل ببخشد و نقش مهمی در تربیت، رشد و ارتقای قابلیت های جسمانی و حرکتی دارد. توجه علمی به این رشته در طول سال های اخیر بسیار افزایش یافته و شاهد پیشرفت چشمگیر آن در کشورهایی هستیم که هیچ عقبه خاصی در کشتی ندارند.

 

کشورهایی چون امریکا و روسیه این روزها با نگاهی علمی تر به کشتی، مدال های زیادی را در میادین بین المللی کسب می کنند و ما برای جا نماندن از قافله نیاز داریم تا از دریچه ای نوین و علمی تر به کشتی نگاه کنیم تا شاهد درخشش ستاره هایی باشیم که بالقوه برای شکست دادن حریفان آماده اند و باید فقط حواس مان به آنها باشد.

 

 

 

حسن یزدانی بودن دیگر کافی نیست

 

بازی های المپیک 2020 توکیو به خوبی نشان داد که کشتی ایران همچنان از نظر نیروی انسانی جزو بهترین هاست اما این دیگر برای موفقیت کافی نیست. بودند ستاره هایی که می توانستند خیلی راحت در لیست مدال آوران کشتی قرار بگیرند اما چند اشتباه ساده و نگاه حرفه ای تر و علمی تر رقبا دست شان را از مدال کوتاه کرد. سرشناس ترین این ستاره ها حسن یزدانی بود؛ نابغه کشتی آزاد ایران که در تمامی تورنمنت های بین المللی خوش درخشیده و از محبوبیت بالایی در بین ورزش دوستان ایرانی برخوردار است. میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا منتظر کشتی او با تیلور امریکایی در فینال المپیک بودند؛ همه از پیش می دانستند که یزدانی و تیلور فینالیست وزن خود هستند و ما ایرانی ها نیز خود را آماده کرده بودیم تا شاهد انتقام گیری ستاره کشتی مان از تیلوری باشیم که پیش از این دو بار یزدانی را در میادین دیگر شکست داده بود.


مبارزه فینال 86 کیلوی کشتی آزاد المپیک 2020 طبق پیش بینی ها بین یزدانی و تیلور برگزار شد؛ مبارزه ای که نماینده کشورمان بخش قابل توجهی از آن را تحت کنترل خود داشت و از حریف پیش بود اما تنها یک غفلت کافی بود تا در واپسین ثانیه ها ورق برگشته و تیلور برای سومین بار یزدانی را شکست داده و قهرمان المپیک شود؛ این گونه بود که ستاره کشتی آزاد کشورمان از کسب دومین طلای متوالی المپیک باز مانده و در میان بهت و حیرت همه به نقره بسنده کرد.


حال در آستانه مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان که ۱۰ تا ۱۸ مهرماه در شهر اسلو نروژ برگزار می‌ شود، همه منتظر هستند تا ببینند این بار قرار است در فینال وزن 86 کیلو چه اتفاقی رخ بدهد. یزدانی و تیلور هر دو در این مسابقات حضور پیدا می کنند و طی روزهای اخیر تمرینات نفس گیر ستاره کشتی ایران را هم شاهد بوده ایم. در ادامه می خواهیم به صورت کامل علمی و متفاوت تر از همیشه به این دوئل نگاه کنیم پس با ما همراه باشید:

 

 


آنالیز حریف:


تجزیه و تحلیل یک رقابت ورزشی باعث افزایش فهم ما در باره یک موضوع می شود. هر چقدر این داده ها و اجزایی که مورد تحلیل قرار می گیرند دقیق تر باشند می توانیم تصمیماتی مفیدتر و کارامدتر را اتخاذ نماییم. در نتیجه با اطلاع از نقاط ضعف و قدرت خود و حریف درصد موفقیت مان نیز بالاتر خواهد رفت. در کشتی فینال المپیک یکی از تفاوت های عمده تیلور و یزدانی این بود که کشتی گیر امریکایی حتی برای ثانیه های پایانی، حتی برای شرایطی که از یزدانی عقب بیافتد و حتی برای امتیاز گرفتن از او در واپسین لحظات هم برنامه داشت؛ برنامه ای که بر اساس شناخت او از خود و حریفش به بهترین شکل ممکن پیاده شد. خوشبختانه این بخش مهم در کمترین فرصت ممکن می تواند کارایی داشته باشد به شرطی اینکه کادر فنی تیم ملی کشتی در زمان اندکی که تا مسابقات قهرمانی جهان باقی مانده، ضمن استخراج داده ها مفید، تحلیلی کاربردی از آن در اختیار کشتی گیر کشورمان قرار دهند.

 


تیلور دارای گارد منظم، برنامه ریزی خوب برای حمله و اعتماد به نفس بالاست. این ها اصول و مبانی اصلی فن کشتی هستند. به این موارد باید فاکتورهای آمادگی جسمانی را هم اضافه کنیم که در نقش لازم و ملزوم هستند؛ البته ضعف و اشتباهات حریف هم نباید نادیده گرفته شود.

 


آنالیز بدنی:


شناخت قابلیت های بدنی افراد امری مهم و ضروری در ورزش است. با آنالیز بدنی، افراد از نظر برخی قابلیت های فیزیولوژیکی و جسمانی مورد بررسی قرار می گیرند. با انجام دقیق این آنالیز و تجزیه و تحلیل کامل آن می توان نتایج کاربردی در ارائه برنامه های تمرینی و فنی برای رسیده به شرایط ایده آل را داشته انتظار داشت. اولین فاکتور آمادگی جسمانی، قدرت است. تمرینات قدرتی در سطح حرفه ای به تجهیزات مدرن و متخصصین کارآمد نیاز دارد. این تمرینات بسته به نیاز هر ورزشکار متفاوت است و باید پس از آنالیزهای صورت گرفته برای او تجویز شود. با مشاهده کشتی های تیلور و یزدانی می توان به خوبی پی به این موضوع برد که کشتی گیر امریکایی به کمک مربیان و البته تلاش و استعداد خود توانسته از نظر قدرتی (توان عضلانی، قدرت عضلانی، استقامت عضلانی و هایپرتروفی عضلانی) به ایده آل مورد نظرش دست یابد؛ نتیجه هم مشخص است؛ او هر موقع که خواسته است توانسته یک خم و دو خم یزدانی را جمع کند یا با قدرت بالای پاهایش مانع از اجرای فن یک خم یزدانی شود (این موارد در بوداپست 2018 قابل مشاهده بود.) - این موارد را می توان در گفته های علیرضا دبیر هم مشاهده کرد که گفته بود امریکایی ها از لحاظ علم تمرین نسبت به ما پیشرفته تر هستند.

 

 


مقاومت بی نظیر تیلور مقابل یزدانی در بوداپست که به هر ترتیبی بود مانع از اجرای فن او شد.

 

 


در ادامه می خواهیم بیشتر روی حسن یزدانی متمرکز شویم؛ ستاره ای که از نظر بالقوه کاملا مستحق کسب تمامی مدال های طلای وزن خود است اما در شرایط کنونی او را باید یک الماس زیبا و گرانقیمت بدانیم که برای استفاده بهینه از زیبایی و ارزش اش نیاز به تراش دادن و اندکی صیقل دارد.

 


ساختار بدنی یزدانی:


یزدانی دارای قد بلند و کشیده با انعطاف پذیری بالاست. این یک ساختار بالقوه برای کشتی است. اما همان طور که می توان در تصاویر هم دید، بدن یزدانی نسبت به تیلور دارای عضلاتی برجسته و درشت نیست. شاید این بستگی به نوع تمرینات ورزشکار ایرانی دارد. همین موضوع باعث شده تا حسن یزدانی در دوئل با کشتی گیر امریکایی قدرت کافی برای غلبه بر پاها و کمربند شانه ای تیلور را نداشته باشد و نتواند پاهای خود را با خیمه سنگین از دست های او جدا کند.

 

 


یک نکته مهم: شاید پاهای یزدانی "بیدار" نیست.


تمرین بیداری پا چیست؟ تمریناتی که کشتی گیر با انجام آن آمادگی این را داشته باشد که هر موقع حریف بخواهد پای راست، چپ یا هر دو پای او را بگیرد، پاهایش را به سمت عقب پرتاب کند. این همان بیداری پاست و تمرینات مختص به خود را دارد و باعث تقویت سرعت کشتی گیر در دفاع از زیر یک خم و دو خم می شود.

 

 

چرا این یک نکته مهم است؟


بیشترین فن و تاکتیک کشتی گیران امریکایی گرفتن یک خم و دو خم (بیشتر) است. (تیلور و باروز که دارای عضلاتی قوی در ناحیه کمربند شانه و بالاتنه هستند این دو فن را خوب اجرا می کنند.)

 

 

راه حل چیست؟


(تمرینات عصبی – عضلانی): توانایی مغز برای بکارگیری عضلات برای ایجاد یک حرکت خاص. افزایش قدرت ممکن است ناشی از فراخوانی همزمان و یا تعداد بیشتر از اتصالات و نرون های عصبی باشد. نتیجه چنین تمریناتی (بمباران عصبی روی عضلات پا) خواهد بود که با تمرینات منظم و مدون به حافظه عضلانی تبدیل شده و حرکات رفته رفته با قدرت و سرعت بالاتری انجام می شود. این البته تنها یک مورد بود و در موضوع ساختار بدنی و اصلاح و ارتقای آن به بالاترین سطح ممکن، موارد مشابه بسیاری وجود دارند که لازمه موفقیت در میادین بزرگ هستند؛ موضوعی که به استفاده بهینه از استعداد بالای کشتی گیری چون یزدانی می انجامد.

 

 


تحلیل فنی کشتی های یزدانی:


در این بخش به یک نکته مهم اشاره می کنیم؛ در مواقعی که یزدانی برای دفاع به اصطلاح به زیر کتف حریف می زد در عین حال خستگی و نامنظم شدن گارد او را شاهد بودیم (کشتی توکیو).

طبق اصول کشتی انواع گارد با توجه به روش قرار دادن پاها به شرح زیر است:


گارد چپ:
در گارد چپ، کشتى‌گیر، پاى چپ خود را جلو و پاى راست خود را عقب مى‌گذارد.


گارد راست :
در گارد راست، کشتى‌گیر، پاى راست خود را جلو و پاى چپ خود را عقب مى‌گذارد.


گارد جفت (ژاپنى) :  
در گارد جفت، کشتى‌گیر هر دو پاى خود را در یک خط قرار مى‌دهد، به‌طورى‌که هیچ‌یک از پاهاى کشتى‌گیر، جلوتر یا عقب‌تر نباشد. در این حالت، در شرایط مختلف، با توجه به جهت گرفتن فنون و سمت اجراء مهارت‌ها، دست و پاى گارد مشخص مى‌شود.

 


تفاوت گارد دو کشتی گیر در این صحنه کاملا مشخص است؛ تیلور با قرار دادن یک پای خود جلوتر از پای دیگر، سطح تکیه گاه مطمئن تری برای خود در مقایسه با یزدانی که پاهایش در یک راستا (ژاپنی - جفت) قرار هستند ایجاد کرده است. (گارد کشتی گیر ایرانی گاردی شکننده است و تعادل ایستاتیک و دینامیک مورد نیاز برای دفاع را ندارد و این شرایط برای دو خم گیری تیلور فراهم می کند. در ضمن چون یزدانی گارد خود را پایین نیاورده  و فاصله دست ها از پاها بیشتر بود، دست ها شرایط دفاع از پاها را نداشتند.

 

گارد یزدانی با بیشتر شدن فاصله دست ها از پاها شکاف بالا تنه را موجب می شود و دست ها از پاها محافظت نمی کنند؛ تعادل ایستاتیک و دینامیک در این حالت برای دفاع از حمله حریف کافی نیست.

 

 

یعنی این فرمول:


گارد جفت یا ژاپنی (تعادل مطلوب برای ایستادن نداریم و تکیه گاه ضعیف است.) + شگرد امریکایی ها در دو خم گیری + ضعف بیداری پا = امتیازات تیلور در فینال المپیک 2020 که طلا را از یزدانی گرفت.


با وجود اینکه در سطوح پایین و حتی بالا هر کشتی گیری راست گارد یا چپ گارد نامیده می شود اما در مبارزات حرفه ای تر در سطح جهان و المپیک، ورزشکاران بر اساس آنالیز و شناختی که نسبت به حریف خود دارند، گارد مورد نظر را انتخاب می کنند.

 

 


یزدانی در پایان وقت اول مبارزه خود با تیلور در بوداپست 5-2 از او پیش بود و در پایان 11-6 شکست خورد. او در المپیک هم تا 20 ثانیه پایانی 3-2 پیش بود اما یک زیر دو خم ناگهانی از تیلور برد 4-3 را برای کشتی گیر امریکایی به همراه داشت. این دو مبارزه آخر به خوبی نشان می دهد که یزدانی همواره شروع خوبی مقابل تیلور داشته و توانسته برتری خود را به او دیکته کند اما پس از کسب امتیازات لازم، عدم برنامه ریزی برای کنترل زمان باقی مانده کشتی و تمرکز روی نکاتی که باید مقابل تیلور رعایت کرد، نتایج را به گونه ای دیگر رقم زده اند.

 

 


علیرضا دبیر چندی پیش گفته بود: "ما به حسن گفته بودیم حریف آمریکایی را ۶ دقیقه مدیریت کند، البته حریف او به روزتر بود. حریف روسی جلوی حسن تاکتیک داشت بنابراین رقابت مقابل حریف روسی و آمریکایی متفاوت است." نکته کلیدی این بخش همین چند جمله است؛ باید مقابل هر حریفی استراتژی متفاوتی داشت و نسبت به قوت و ضعف او عمل کرد و در طول مبارزه نیز نقاط ضعف خود را تا حد ممکن از او دور کرد. به این ترتیب باید موارد گفته شده در این مطلب صرفا مربوط به کشتی های یزدانی با تیلور بود و مبارزه با هر حریف با هر سبکی، نیاز به شیوه کشتی متفاوت دارد.

 

 


البته نباید این موضوع را هم فراموش کنیم که کشتی گیر کشورمان علی رغم آمادگی و استعداد بالاتر کشتی نسبت به حریف به دلیل عدم برنامه ریزی برای حمله منظم و تلاش های به اصطلاح شلخته که با بدل حریف مواجه شد، یزدانی را تا این لحظه بازنده دوئل بزرگ کرده است (این مورد در کشتی بوداپست بیشتر به چشم می خورد). قطعا رعایت این موارد روی کاغذ آسان است اما در تشک کشتی همه چیز فرق می کند اما صحبت اینجاست که برای ستاره ای چون یزدانی که تمرین و دوری از حاشیه برایش لذت بخش تر از بسیاری از تفریح هاست و پتانسیل کافی برای موفقیت را هم داراست طلا کمترین حد ممکن است و هر شکست برابر است با یک فرصت سوزی بزرگ برای ورزش ایران و این کشتی گیر بزرگ. در پایان ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که یک کشتی گیر موفق باید قدرت فکری یک شطرنج باز، قدرت عضلانی یک وزنه بردار، انعطاف پذیری یک ژیمناست، چابکی یک دونده سرعت و استقامت یک دونده ماراتن را با رعایت اصول و مبانی کشتی داشته باشد.

 

سعید عبدی
کریم بخششی

نظر شما