شناسهٔ خبر: 49737011 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رهبر حزب وحدت اسلامی به طالبان هشدار داد

رهبر حزب وحدت اسلامی اعلام کرد که اگر طالبان دست از استبداد نکشد هزاره‌ها جنگ مسلحانه را آغاز خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد کریم خلیلی، رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان، با انتقاد به کابینه موقت طالبان هشدار داده است در صورت تداوم استبداد، هزاره‌های این کشور جنگ مسلحانه را علیه طالبان آغاز خواهند کرد.

خلیلی گفته است که انحصار قدرت از سوی طالبان برای گروه‌های سیاسی و قومی قابل قبول نیست.

پس از به قدرت رسیدن طالبان، نگرانی شهروندان از اعمال تبعیض سیستماتیک در برابر اقوام غیر پشتون، به‌خصوص هزاره‌های این کشور افزایش یافته است.

در هنگام تخلیه شهروندان خارجی و متحدان افغان آنها از میدان هوایی بین‌المللی کابل نیز گزارش‌ها از اعمال تبعیض در روند تخلیه شهروندان منتشر شد که عناصر طالبان حتی به شهروندان هزاره‌ای که دارای مجوز رسمی سفر بودند و گذرنامه کشورهای غربی را داشتند هم اجازه وارد شدن به میدان هوایی را نمی‌داد.

خلیلی افزود: «این وضعیت قطعاً برای تاجیک‌ها و ازبک‌ها غیرقابل تحمل می‌شود و آنها به همراه هزاره‌ها به میدان جنگ باز می‌گردند.»

با این حال رئیس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، ابراز امیدواری کرد که فشارهای جامعه جهانی طالبان را به عقب نشینی از سیاست انحصار قدرت وادار کند و مانع از بروز جنگ داخلی در این کشور بحران زده شود.

این هشدار در حالی صورت می‌گیرد که جبهه خیزش مردمی پنجشیر نیز بارها هشدار داده است که این جبهه به مقاومت خویش بر علیه طالبان ادامه خواهد داد؛ این جبهه چند روز قبل نیز اعلام کرد که جنگ‌های چریکی این گروه در برابر طالبان آغاز شده است.

این جبهه روز گذشته در توییتر خود نوشت: «‏طالبان دیگر نمی‌توانند در مقابل این جبهه ایستادگی کنند. آن ها از ترس شبانه روز هیچ نمی‌توانند بخوابند. پیروزی نزدیک است. مقاومت علیه ‎طالبان تا پیروزی ادامه خواهد یافت.»

از سویی دیگر شاخه خراسان گروه «‏داعش» از چند روز به این‌سو، تحرکات خویش در برابر طالبان را در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان آغاز کرده است.

این ولایت طی هفته جاری، شاهد دست‌کم 8 انفجار ماین جاسازی شده کنار جاده‌ای بوده است که خودروهای عناصر طالبان هدف حمله قرار گرفته اند و روز گذشته نیز در حمله افراد مسلح ناشناس، دو جنگجوی طالب و یک غیرنظامی در ننگرهار کشته شدند.

اکنون بیم آن وجود دارد که جنگ داخلی در افغانستان آغاز شود و یا هم این کشور به میدان جنگ نیابتی قدرت بزرگ مبدل شود. نگرانی‌ها همچنین از تبدیل شدن این کشور به پناهگاه امن تروریستان جهان نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما