شناسهٔ خبر: 49736409 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اسعدی:

ظرفیت بندر خرمشهر به ۱۰ میلیون تن رسید

مدیر کل اداره بندر خرمشهر گفت: بندر خرمشهر ظرفیت ۵ میلیون تنی را پوشش می‌داد، اما در حال حاضر ظرفیت این بندر را دو برابر کرده و به ۱۰ میلیون تن رسانده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نوراله اسعدی مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر،  خارج‌سازی ۶ فروند مغروقه در اروند با اعتبار ۱۱۹ میلیارد تومان، احداث ساختمان مرجع دریایی(CBC) با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان، ارتقای شبکه اطفای حریم بندر و دیوار کشی پیرامون بندر خرمشهر را مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرای بندر خرمشهر عنوان کرد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، با گریز به تاریخچه این بندر گفت: تا پیش از شروع جنگ تحمیلی، بندر خرمشهر با عملکرد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری، بالاترین رتبه عملکردی را در بین بنادر کشور داشته است.

اسعدی با بیان اینکه بندر خرمشهر به واسطه اتصال به ریل، برخورداری از زیرساخت‌های مناسب بندری و عمق آبخور مناسب کانال، به بندر تجارت و بازرگانی شناخته می‌شد بیان کرد: با انجام لایروبی پیوسته توسط لایروب‌های مستقر در بندر، عمق آب کانال دسترسی بندر خرمشهر تا پیش از جنگ، ۹ و نیم متر بود که برای تردد ک پهلودهی کشتی بزرگ کاملا مناسب بود.

اسعدی با بیان اینکه در پی بروز جنگ تحمیلی، ۸۰ تا ۱۰۰ درصد زیرساخت‌های بندری و دریایی خرمشهر از جمله اسکله‌ها، انبارها و تجهیزات آسیب دیدند تاکید کرد: با تعطیل شدن فعالیت‌های بندر و وجود مغروقه‌های بی‌شمار در کانال و مسیر تردد کشتی، بتدریج عمق آب در بندر خرمشهر کاهش جدی یافت.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، با بیان اینکه طی سال‌های پس از جنگ، تاکنون، ۱۸۰ فروند شناور مغروقه، خارج‌سازی شده است، از امضای قرداد خارج‌سازی(سالویج) ۶ فروند دیگر از مغروقه ها( ۵ فروند در آب‌راه اروند و یک فروند در خور‌موسی) خبر داد که تا پایان سال به اجرا می‌رسد.

اسعدی بزرگ‌ترین معضل بندر خرمشهر را عدم انجام لایروبی دانست و توضیح داد: از ابتدای جنگ تاکنون، هیچ لایروبی در مسیر تردد و دسترسی بندر خرمشهر صورت نگرفته و رفته‌رفته عمق آب این بندر، از ۹ و نیم در سال ۵۶ به منهای ۳ متر رسیده است.

اسعدی توضیح داد: انجام نشدن لایروبی کانال دسترسی بندر از ابتدای جنگ تاکنون، ناشی از بی‌توجهی کشور عراق به تعهدات بین‌اللملی و قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر است.

اسعدی تاکید کرد: با کاهش عمق آب و در پی آن، پایین آمدن سایز کشتی‌ها برای پهلو‌دهی در بندر، هزینه تمام شده کالاها افزایش یافته است.

او با بیان اینکه سازمان بنادر از سال ۷۱ و در پی اجرای آتش، پروژه ساخت و احیای بندر خرمشهر را به سرعت در دستور کار قرار داد، اظهار کرد: احیای زیرساخت‌ها، انبارها و باراندازها، خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری، ترمیم ۲۰ پست اسکله و همچنین خارج‌سازی شناورهای مغروقه مجموع اقدماتی بود که پس از جنگ در بندر خرمشهر صورت گرفته است.

اسعدی گفت: ظرفیت بندر تا پیش از انقلاب، ۵ میلیون تن بود که با اجرای پروژهای‌ توسعه‌ای بس از جنگ، این ظرفیت به ۱۰ میلیون تن ارتقا یافته است.

اسعدی با بیان اینکه عملکرد بندر خرمشهر سال گذشته، ۳میلیون و ۲۰۰ تن بوده است که ۲۴ درصد رشد نسبت به سال پیشین داشته، افزود: از ظرفیت‌های جدید ایجاد شده در بندر خرمشهر، ترمینال کانتینری است که هم‌اکنون ۴۵۰ TEU کانتینر ظرفیت دارد.

او اضافه کرد: ترمینال کالاهای متفرقه و ترمینال پیشرفته مسافری، از دیگر اقدمات. توسعه‌ای بندر خرمشهر قلمداد می‌شود.

اسعدی با اشاره به اقدمات این بندر در حوزه وظایف اجتماعی، از ساخت ۸ اسکله گردشگری در رودخانه کارون، احداث ساختمان فرهنگی و ورزشی و انجام آسفالت و مسیر آسفالته در داخل شهر از جمله کارهای صورت گرفته در بخش مسئولیت‌های اجتماعی به شمار می‌آید.

او همچنین از سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر خرمشهر خبر داد و گفت: در حوزه ترانزیت، عمده فعالیت‌های ترانزیتی بندر خرمشهر در بخش ترانزیت خودرو به کشورهای آسیای میانه و اقلیم کردستان صورت گرفته که نسبت به سال قبل، ۳۲ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما