شناسهٔ خبر: 49730797 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران خبر داد

تولید ۱۵۰ هزار تن گندم در مازندران

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت: سال گذشته ۱۴۹ هزار تن گندم در استان تولید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، خلیل حقیقی  با بیان اینکه امسال با توجه به پراکنش بارندگی‌هایی که داشتیم نگرانی برای کشت محصولات پاییزه بوجود آمد، گفت: با توجه به اینکه عمده کشت‌ محصولات پاییزه در شرق مازندران است متاسفانه بارش‌های مطلوبی را در مناطق دشت و بالادست شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۶ هزار و ۴۷۵ هکتار مزارع مازندران به گندم آبی و ۲۸ هزار هکتار به گندم دیم اختصاص یافت که از این میزان سطح زیرکشت ۱۴۹ هزار و ۳۳۷ تن محصول در استان تولید شد، ادامه داد: متوسط عملکرد گندم آبی سه هزار و ۷۰۰ کیلوگرم و متوسط عملکرد گندم دیم یک‌هزار و ۷۷۰ کیلوگرم در هکتار بود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: سال گذشته از ۳۰ مرکز خرید در استان، ۶۸ هزار و ۹۷۵ تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است.

حقیقی اظهار کرد: ۳۰ هزار و ۳۱۵ هکتار مزارع استان به کشت جو اختصاص یافت که از این میزان سطح زیرکشت هشت هزار هکتار آن جو آبی و ۲۲ هزار و ۳۱۵ هکتار به صورت دیم کشت شد.

وی خاطرنشان کرد: برای سال زراعی جدید سطح ابلاغی گندم آبی و دیم به مازندران اعلام شد که بر این اساس ۲۶ هزار هکتار گندم آبی و ۲۸ هزار هکتار گندم دیم در مازندران به زیرکشت خواهد رفت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: مقرر شد امسال ۲۸ هزار هکتار مزارع مازندران به کشت کلزا اختصاص یابد که از این میزان سطح زیرکشت، ۱۹ هزار هکتار آبی و هشت هزار هکتار دیم است.

حقیقی اظهار کرد: کشت حبوبات دیم و نخود و عدس از دیگر زراعت‌های پاییزه است که می‌تواند به عنوان تنوع بخشی در مزارع بالادست استان کشت شود و کشاورزان بهره لازم را از اقتصاد آن خواهند برد چراکه نسبت به خشکسالی مقاوم‌تر است.

وی بیان کرد: نیاز استان برای تولید بذر گندم تامین شده است و سه هزار و ۵۱۴ تن بذر گواهی شده، ۷۶۱ تن بذر مادری و ۸۰۰ تن بذر مرغوب گندم خریداری شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: در مجموع ۵ هزار و ۲۷۵ تن بذر گندم برای توزیع در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.  

نظر شما