شناسهٔ خبر: 49729161 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در سال گذشته آبی زنجان

پریسا یوسفی

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: از اول مهرماه پارسال تا ۳۰ مهرماه امسال‌ بارش‌ها در استان ۴۰ درصد کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از اول مهرماه سال گذشته تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری که تقریبا می‌توان گفت پایان سال آبی است، حدود ۲۲۳ میلی‌متر بارش در استان ثبت شده که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد و نسبت به دوره بلندمدت آماری حدود ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۳۱ شهریورماه آخرین روز سال آبی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ است، افزود: سال سختی از لحاظ میزان بارش‌ها و روان‌آب‌ها داشتیم و همه مردم از این امر مستثنی نبودند و باید توجه میزان روان‌آب‌ها و آب ورودی آب به سدها ۷۰ درصد کاهش دارد.

این مسئول با بیان اینکه آب پشت سدهای استان حدود ۲۲۹ میلیون مترمکعب است، ادامه داد: در سال گذشته در همین بازه زمانی ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سدها بوده که امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

افشاری بر اهمیت آب مجازی و پنهان در تولید محصولات کشاورزی مثل گوشت نیز اشاره کرد و گفت: برای تولید هر کیلو گوشت نیازمند ۱۵ هزار لیتر آب هستیم که متاسفانه به دلیل دیده نشدن این آب، جامعه ارزش چندانی برای آن قائل نیست.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان تصریح کرد: سازگاری با کم‌آبی و برخوداری عادلانه از منابع آبی مورد تاکید این شرکت بوده و در طرح سازگاری با کم‌آبی، مباحث آب‌های سطحی و زیرزمینی مطرح است که اگر در خصوص آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی کنیم جزو منابع استراتژیک محسوب شده و در آینده کمتر دچار مشکل خواهیم شد.

این مسئول عنوان کرد: متوسط افت آب دشت‌های استان سالانه حدود ۷۱ سانتی‌متر است و از مردم استان به خصوص کشاورزان درخواست می‌شود، همچنان دقت و ظرافت در مصرف آب را مد نظر قرار دهند و کشت محصولات پرآب‌بر را حتی در کنار رودخانه‌ها متوقف کنند.

انتهای پیام

نظر شما