شناسهٔ خبر: 49728764 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

تقویم تاریخ؛ از تولد امام خمینی (ره) تا تاسیس عربستان سعودی

امروز، پنجشنبه یکم مهر سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با شانزدهم صفر سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و سوم سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

صاحب‌خبر -

تقویم تاریخ؛ از تولد امام خمینی تا تاسیس عربستان سعودیبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (یکم مهر) به شرح زیر است:

 

تولد امام خمینی (ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی
۱۱۹ سال پیش در چنین روزی برابر با روز اول مهر ۱۲۸۱ شمسی "حضرت آیت ‏اللَّه العظمی سیدروح اللَّه موسوی خمینی" رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خُمین متولد شد.
در دوران طفولیت، پدرشان که از عالمان آن دیار بود به شهادت رسید و سید روح ‏اللَّه از آن پس تحت سرپرستی مادر و عمه خود قرار گرفت. ایشان پس از پشت سر گذاشتن دروس مقدماتی و سطح، در محضر آیت ‏اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی به فراگیری دروس خارج همت گماشتند و مورد توجه خاص استاد واقع شدند. ایشان همزمان با تاسیس حوزه علمیه قم، به آن شهر عزیمت نموده و با استفاده از محضر پرفیض حضرات آیات شیخ علی اکبر یزدی و محمدعلی شاه آبادی، در علم هیئت، عرفان، حکمت و فلسفه، به درجه والایی دست یافتند. آیت الله خمینی (ره) سپس حلقه درسی خود را تشکیل دادند. در محضر ایشان شاگردان فراوانی پرورش یافتند که در جریان نهضت نیز، یاور آن حضرت بودند. حضرت امام از جمله کسانی بودند که نقش مهمی در دعوت از آیت‏ اللَّه بروجردی به قم ایفا کرده و از ایشان حمایت نمودند. پس از ارتحال آیت ‏اللَّه بروجردی و آغاز گسترده نقشه‏‌های ضد اسلامی دستگاه پهلوی، حضرت امام علیه دستگاه جور به پا خاستند و نهضت اسلامی ایران را به جریان انداختند.
حوادث متعدد این دوران به ویژه اعتراض و خروش آن حضرت نسبت به کاپیتولاسیون به تبعید ایشان به ترکیه، عراق و هجرت به پاریس انجامید. امام خمینی (ره) در نهایت پس از حدود ۱۵ سال دوری از وطن، در بهمن ‏ماه ۱۳۵۷ به کشور اسلامی بازگشته و نظام جمهوری اسلامی را بنیان نهادند. حضرت امام در طول رهبری ده ساله خویش، انقلاب را در حوادث سهمگین پس از انقلاب و دوران جنگ هدایت کرده و در مقابل استکبار، ندای حق ‏خواهی و عدالت‏ طلبی را فریاد کردند. سرانجام این رادمرد جهاد و اسوه علم و عمل در چهاردهم خرداد ۱۳۶۸ در ۸۸ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کردند و پس از تشییعی بی‏ نظیر در جهان، در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شدند.

تقویم تاریخ؛ از تولد امام خمینی تا تاسیس عربستان سعودی

تاسیس کشور عربستان سعودی
۸۹ سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم سپتامبر سال ۱۹۳۲ میلادی کشورعربستان سعودی تاسیس و عبدالعزیز بن سعود پادشاه آن شد.
شبه جزیره عربستان، محل ظهور حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام در شهر مکه است. عربستان از اوایل قرن سوم هجری (نهم میلادی) از سلطه حکومت عباسیان خارج شد و تا چند قرن وضعیت ناآرام و آشفته‌ای داشت. در قرن شانزدهم میلادی دولت عثمانی، عربستان را تصرف کرد. از اواسط قرن هجدهم تلاش‌های آل سعود برای حکمرانی بر عربستان آغاز شد و در اوایل قرن بیستم شدت یافت. در جریان جنگ جهانی اول، سعودی‌ها با انگلیس روابط خوبی برقرار کردند. پس از خاتمه جنگ و تجزیه امپراتوری عثمانی، عربستان نیز مستقل شد و در جنگ میان عبدالعزیز بن سعود و حسین بن علی، شریف مکه، عبدالعزیز پیروز شد و حکومت خود را بر عربستان تثبیت کرد. عربستان سعودی دو میلیون و دویست و چهل هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و در جنوب غربی آسیا، میان خلیج فارس و دریای سرخ قرار دارد. این کشور با عراق، اردن، یمن، عمان، کویت، قطر و امارات متحده عربی و بحرین همسایه است.
تقویم تاریخ؛ از تولد امام خمینی تا تاسیس عربستان سعودی
درگذشت فروید، روانپزشک نظریه پرداز
۸۲ سال پیش، در روز بیست و سوم سپتامبر سال ۱۹۳۹ میلادی «زیگموند فروید» (Sigmund Freud) روانپزشک اتریشی درگذشت.
وی در سال ۱۸۵۶ متولد شد. فروید در زمینه مشکلات روانی انسان، به تحقیق و مطالعه پرداخت و نظریات جدیدی را در مورد منشاء بیماری‌های روانی ارائه کرد. وی معتقد بود سرچشمه افکار و اعمال انسان، ضمیر ناخودآگاه او است و بسیاری از ناهنجاری‌های روانی، ریشه در تمایلات سرکوب شده بشر، بویژه در دوران کودکی او دارد. به همین دلیل، فروید را پایه گذار علم روانکاوی، خوانده اند. از جمله کتاب‌های وی می‌توان از «تعبیر رؤیا» و «آینده یک پندار» نام برد.
تقویم تاریخ؛ از تولد امام خمینی تا تاسیس عربستان سعودی
درگذشت لووریه، منجم فرانسوی و کاشف سیاره نپتون
۱۴۴ سال پیش در چنین روزی، ۲۳ سپتامبر ۱۸۷۷ میلادی "اوریان لووریه" منجم فرانسوی و کاشف سیاره نپتون درگذشت. اوریان ژان ژوزف لووریه، (به فرانسوی: Urbain Jean Joseph Le Verrier) منجم برجسته فرانسوی در سال ۱۸۱۱ م در فرانسه به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود، در ابتدا به آزمایش‏های شیمی پرداخت، ولی پس از آشنایى با علم نجوم، به ستاره‏ شناسی علاقه‏‌مند گردید و تحقیقاتی درباره مریخ و اورانوس انجام داد.
لووریه ضمن محاسبات دقیق خود موفق شد تا در سال ۱۸۴۳ م، وجود یک سیاره را در منظومه شمسی ثابت کند و مکان آن را با تقریبی کمتر از یک درجه، در مکان تعیین شده معین نماید. این سیاره بعد‌ها شناسایی شد و نپتون نام گرفت. کشف سیاره نپتون، از روی محاسبات صِرف، جنجال فراوانی به پا کرد و لووریه را به شهرت فراوان رساند. وی در سال ۱۸۵۴ م به مدیریت رصدخانه پاریس منصوب شد و سرانجام در ۲۳ سپتامبر ۱۸۷۷ م در ۶۶ سالگی درگذشت.
تقویم تاریخ؛ از تولد امام خمینی تا تاسیس عربستان سعودی
درگذشت والنتین کونرار نویسنده و ادیب معروف فرانسوی
۳۴۶ سال پیش درچنین روزی، بیست و سوم سپتامبر سال ۱۶۷۵ میلادی؛ «والنتین کونرار» (Valentin Conrart)، نویسنده و ادیب معروف فرانسوی در ۷۲ سالگی درگذشت. وی درسال ۱۶۰۳ میلادی در خانواده‌ای ادب دوست متولد و به همین دلیل در نوجوانی به ادبیات علاقمند شد و به تدریج نویسندگی را آغاز کرد. درپی شهرت یافتن کونرار، ریشلیو صدر اعظم وقت فرانسه در سال ۱۶۳۵ به این ادیب فرانسوی پیشنهاد کرد تا محفل ادبی را که در منزل وی تشکیل می‌شد به انجمنی برای توسعه ادبیات فرانسه تبدیل کند. این انجمن ادبی پس از مرگ کونرار نیز ادامه فعالیت داد و به صورت یکی از انجمن‌های معتبر ادبی درآمد.

نظر شما