شناسهٔ خبر: 49728015 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

یادداشت|

مقاوم‌سازی اقتصاد کشورهای آسیایی با عضویت ایران در پیمان شانگهای

کشورهای عضو سازمان شانگهای به ظرفیت‌های فوق‌العاده جغرافیایی، تجاری و اقتصادی ایران آشنا هستند و عضویت ایران می‌تواند توان اقتصادی سازمان همکاری شانگهای را به نحو خارق العادی افزایش داده و کشورهای آسیایی و روسیه را در برابر اقتصاد کشورهای غربی مقاوم سازد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - عابد اکبری کارشناس مسائل بین‌الملل - اساس‌نامه سازمان همکاری شانگهای بر شفافیت عملکرد و بی‌طرفی نظامی آن تأکید می‌کند.
 
علی‌رغم این موضوع، شکی نیست که سازمان همکاری شانگهای تقش موازنه دهنده‌ای در صحنه بین‌المللی خصوصاً در مقابل پیمان ناتو ایفا می‌کند. سازمان همکاری شانگ‌های از آمریکا خواسته است که پایگاه‌ها و نیرو‌های نظامی خود را از خاک تمام کشور‌های عضو خارج سازد.

پس از این درخواست، دولت قرقیزستان رسماً از آمریکا درخواست کرد که برنامه خروج نیرو‌های آمریکایی و تعطیلی پایگاه هوایی نظامی کی ۲ را از این کشور را سریعاً تهیه و اعلان کند. همه این موارد نشانگر اهمیت و جایگاه قابل توجه سازمان شانگهای به عنوان یک سازمان بین المللی تاثیر گذار با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بسیار است.

در حال حاضر چین و پاکستان در صدد هستند با بوجود آوردن کریدور مشترک اقتصادی از بندرکاشغر در چین تا بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان به احیای جاده ابریشم اقدام کنند و بدین وسیله چین به آسانی می‌تواند از طریق پاکستان و افغانستان به کشور‌های آسیای میانه دسترسی پیدا کند و تولیدات داخلی خود را به کشور‌های مذکور صادر کند.

از طرفی با سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند توافقنامه توسعه بندر چابهار با حضور روسای جمهور ایران و افغانستان به امضا رسید و هند نیز می‌تواند از طریق اتصال به بندر راهبردی چابهار به افغانستان و کشور‌های آسیای میانه دسترسی داشته باشد.
 
افزایش سطح مبادلات تجاری و اقتصادی با کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های می‌تواند به رشد و شکوفایی ایران در منطقه کمک کند.

کشور‌های منطقه می‌توانند از طریق بندر چابهار و خلیج فارس کالا‌ها و تولیدات خود را به کشور‌های دیگر صادر کنند.
 
کشور‌های عضو سازمان شانگهای به ظرفیت‌های فوق العاده جغرافیایی، تجاری و اقتصادی ایران آشنا هستند و عضویت ایران می‌تواند توان اقتصادی سازمان همکاری شانگ‌های را به نحو خارق العادی افزایش داده و کشور‌های آسیایی و روسیه را در برابر اقتصاد کشور‌های غربی مقاوم سازد.
 
 
انتهای پیام/ 

نظر شما