شناسهٔ خبر: 49727820 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

تحلیل هفتگی بورس؛

افت طبیعی بازار؛ نتیجه اخبار ضد و نقیض مذاکرات| سهامداران بورس مراقب باشند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به طبیعی بودن افت بازار پس از انتخابات با توجه به اخبار مذاکرات، گفت: سهامداران باید با تحلیل‌های اساسی وارد مذاکرات شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بازار؛ آخرین روز فصل تابستان علی‌رغم داشتن هوایی داغ، معاملاتی، سرد و با کاهش شدید شاخص داشت که در نتیجه این معاملات، نماگر اصلی بورس با ۴ هزار و ۸۳۴ واحد کاهش، در جایگاه یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحدی قرار گیرد و آخرین روز معاملاتی بازار سهام هم برای سهامداران به رنگ قرمز درآید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۶ ‌هزار و ۲۳ واحد کاهش به ۴۱۵ هزار و ۴۹۵ واحد رسید. این نتایج در آخرین روز تابستان نشان می‌دهد که بازار سرمایه در حال از دست دادن ارزش خود است، اما نباید از این مسئله غافل بود که این بازار یک سپر مقاوم در برابر تورم است.

دولت همچنان خبری از مذاکرات نداده و همچنان طرف‌های مذاکرات در حال بررسی برای وارد شدن به یک توافق جامع و کارآمد هستند، اما برخی از این خبر می‌دهند که این نشست‌ها نتیجه خاصی به همراه نخواهند داشت؛ از طرفی، همه سهامداران منتظر این هستند تا گزارش شش ماهه سودآوری و مالی شرکت‌ها بررسی و منتشر شود که می‌تواند تأثیر ویژه‌ای روی معاملات شش ماهه دوم سال بگذارد. در این میان، نباید قیمت‌های جهانی را هم نادیده گرفت چراکه از یک سو، کاهش قیمت سنگ آهن و از سوی دیگر ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی، می‌تواند روی صنایع پتروشیمی و فلزی به عنوان صنایع صادرات محور اثرگذار باشد.

ریزش‌های اخیر بازار سرمایه کار را به جایی رسانده است که بسیاری از سهامداران این ریزش‌ها را سیگنالی برای خروج از بازار سهام تلقی می‌کنند و امید خود را نسبت به کسب سود از آن از دست داده‌اند. به نظر می رسد، در شرایط فعلی که بورس با عدم اطمینان‌های زیادی مواجه است، روند فعلی حرکت سهم‌ها و شاخص‌ها امید زیادی را برای سرمایه‌گذاران و سهامداران باقی نگذاشته است. این موضوع را می‌توان در خروج پول حقیقی از بازار سرمایه به وضوح مشاهده کرد.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با افت شاخص کل در معاملات دیروز اظهار داشت: پس از گذشتن از دوران انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری از سهم‌ها سیگنال افزایش قیمت دلار را دریافت کردند و همراه با رشد قیمت دلار، سهامداران دوباره به سمت بازار سرمایه آمدند که همین مسئله ریزش‌های اخیر شاخص را طبیعی می‌کند و بازاری که تعادل داشته باشد، شاهد چنین افت و خیزهایی نیز هست و در حال حاضر، اخباری نظیر مذاکرات و همچنین، خبرهای توافق هسته‌ای باعث به وجود آمدن چنین جوی در بازار شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اخبار ضد و نقیض از انجام مذاکرات نیز در این موضوع دخالت بسیار داشته است. هراس از ریزشی ‌شدن دلار پس از انتشار اخبار مثبت برجامی از مهم‌ترین دلایلی بوده است که در هفته‌های گذشته منجر به ‌نزولی شدن قیمت‌ها و تشدید فشار فروش در بورس بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این ‌واکنش بورس و سهامداران در حالی رقم خورده است که فعالان بازار ارز واکنش این چنین شدیدی به ‌اخبار برجامی نشان نداده و دلار در یک ماه گذشته با افت حدود ۲ درصدی مواجه شده است.

عقیلی با اشاره به اینکه ریزش قیمت سهام در روزهای گذشته به دلیل نبود تقاضای مناسب بوده است، مطرح کرد: افرادی که نیاز به نقدینگی داشته‌اند با قرار دادن سفارش پایین تر به دنبال نقد کردن سهام خود بوده‌اند. این موضوع را می‌توان در کاهش ارزش معاملات در کل بازار و ارزش معاملات خرد نیز مشاهده کرد. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که عرضه‌های اولیه صورت گرفته در هفته‌های گذشته جان بازار را گرفته است و این مسئله نیز فشار فروش را نسبت به گذشته به شدت افزایش داده است.

وی درباره آینده بازار گفت: در حال حاضر باید منتظر ماند و دید دولت سیزدهم چه زمانی برنامه‌های خود برای بورس را اجرایی می‌کند و این مساله تا چه حد می‌تواند بازار سرمایه را از وضعیت قرمز خارج کند و علاوه بر این، باید در انتظار اخبار برجام هم باشیم، اما نکته قابل توجه این است که اگر سهامداران تحلیل چه تکنیکال و چه بنیادی را سرلوحه خرید و فروش قرار دهند، می‌توانند در وضعیت فعلی تا حدودی از زیان خود را بکاهند.

نظر شما