شناسهٔ خبر: 49727756 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بلینکن و بورل درباره ایران و افغانستان گفتگو کردند

نیویورک - ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک درباره ایران و افغانستان دیدار و گفتگو کردند.

صاحب‌خبر -

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی  و معاون رئیس کمیسیون اروپا دیدار و گفتگو کرد.
در ادامه این بیانیه آمده است: دو طرف درباره موضوعات مورد علاقه از جمله ایران،  افغانستان، چین و بالکان گفتگو کردند. وزیر خارجه آمریکا از انتشار اخیر استراتژی اتحادیه اروپا برای همکاری در منطقه هند و اقیانوسیه استقبال کرد و بر تمایل آمریکا برای همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا و دیگر شرکا جهت حمایت از یک منطقه آزاد و باز هند و اقیانوسیه تأکید کرد.
 وزیر امور خارجه  آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا همچنین راههای تعمیق همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه فناوری و تجارت را مورد بحث قرار دادند.
در همین حال سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای به دیدار جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نیویورک اشاره کرد و نوشت که برجام محور عمده مذاکرات دو طرف بوده است.
بورل در این دیدار که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام باردیگر اهمیت ازسرگیری مذاکرات وین را در خصوص احیای کامل این توافق مورد تاکید قرار داد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک تاکید کرد ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت.
امیرعبداللهیان و بورل در ادامه دیدارهای روز سه شنبه در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و در خصوص موضوعات مختلف از جمله برجام و تحولات افغانستان گفت وگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه ایران در این ملاقات با تاکید بر این امر که دولت آقای دکتر رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا بدنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار کرد: همانطور که قبلا گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. ملاک ما عمل طرفهای مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت میکند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را میپذیرید و نه کشور را معطل وعده های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: متاسفانه رفتار و سیاست‌های دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاستهای ترامپ انتقاد کرده اما  در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می کند.
اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی در حالی است که  ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.
 

نظر شما