شناسهٔ خبر: 49727634 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

ورزش در دانشگاه‌های دنیا چقدر سهم دارد؟

سهم ۵ درصدی ورزش در دانشگاه‌های آمریکا!

هرسال مصادف با 20 سپتامبر، روز جهانی ورزش دانشگاهی جشن گرفته می‌شود و قهرمانان متعددی در همین ورزش‌های دانشگاهی در دنیا شناخته‌ شده‌اند و حتی در قالب لیگ‌های دانشگاهی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. این روز با هدف تاکید بر اهمیت ورزش در دانشگاه‌ها و نقش دانشگاه‌ها در جامعه به‌عنوان ایفاگران نقش مسئول برای تحکیم و توسعه آموزش‌های فیزیکی و ورزشی باکیفیت در خدمت شهروندان جشن گرفته می‌شود.

صاحب‌خبر -

ندا اظهری، مترجم: با تغییر چالش‌های روزافزون زندگی مدرن و شیوع همه‌گیری کروناویروس، ورزش می‌تواند خروجی روانی و جسمی مهمی برای دانشجویان کالج‌ها و دانشگاه‌ها ایجاد کند. به‌دلیل اهمیت بالایی که ورزش در دانشگاه‌ها دارد، هرسال مصادف با 20 سپتامبر، روز جهانی ورزش دانشگاهی جشن گرفته می‌شود و قهرمانان متعددی در همین ورزش‌های دانشگاهی در دنیا شناخته‌ شده‌اند و حتی در قالب لیگ‌های دانشگاهی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. این روز با هدف تاکید بر اهمیت ورزش در دانشگاه‌ها و نقش دانشگاه‌ها در جامعه به‌عنوان ایفاگران نقش مسئول برای تحکیم و توسعه آموزش‌های فیزیکی و ورزشی باکیفیت در خدمت شهروندان جشن گرفته می‌شود. هرسال در این روز به لطف شبکه انجمن‌های دانشگاهی و باشگاه‌ها، فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشگاهی تمام مراکز دانشگاهی فعال در زمینه ورزشی را فعال کرده و رویدادهای مختلفی ازجمله فعالیت‌های ورزشی، مسابقات، کارگاه‌های بحث و رویدادهای فرهنگی در هر سنی برگزار می‌شود. بسیاری از دانشگاه‌های فعال در حوزه‌های ورزشی سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در این زمینه انجام می‌دهند.

ورزش برای دانشگاه‌ها مساله مهمی است؟

به گزارش EUSA، ویکتوریا جکسون، مورخ ورزشی و استادیار بالینی در دانشکده مطالعات تاریخی، فلسفی و مذهبی در دانشگاه ایالتی آریزونا گفت: «بیش از 100سال پیش، در آغاز قرن بیستم هنگامی‌که بسیاری از پردیس‌های دانشگاهی از نظر جنسیت و از نظر نژاد تفکیک شد، روسای دانشگاه‌ها، استادان و رهبران دانشجویی از مزایای قوی حمایت می‌کردند. امروزه پردیس‌های دانشگاهی فضاهای فراگیرتری هستند. ترویج و حمایت از مشارکت‌های ورزشی و فعالیت‌های بدنی و ایجاد فرهنگ سلامت و رفاه فراگیر و همگانی باید محور این تلاش باشد. درحالی‌که بسیاری از دانشگاه‌ها در استقبال از طرفداران این ورزش‌ها به‌عنوان تماشاچی ورزشی عمل می‌کنند، همه کالج‌ها می‌توانند از فرصت‌های ایجادشده برای استفاده از خدمات عمومی برای دعوت از ساکنان محلی برای شرکت در روزهای بازی، برنامه‌های ورزشی و لیگ‌های ورزشی تفریحی استفاده کنند. کارشناسان تلاش می‌کنند در قالب پروژه چنین روزی، در چارچوب یک پروژه آموزشی چندرشته‌ای بر نیاز به برنامه‌های تربیت بدنی و ورزشی، امکانات ورزشی و مطالعات علمی در دانشگاه‌ها تاکید کنند تا از این طریق در مشارکت‌های اجتماعی، ادغام اقلیت‌ها و مبارزه با دوپینگ، مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر و توسعه مداوم تحقیقات علمی در زمینه تربیت بدنی با در نظر گرفتن کسب و انتقال دانش و نیز مهم‌تر از همه سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت کنند. یونسکو و اعضای فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشگاهی بر عدم خصوصی شدن ورزش‌های دانشگاهی تاکید دارند، به‌طوری‌که این حوزه با ادغام در آموزش عالی و ساختارهای پژوهشی، باید جایگاه شایسته خود را در استراتژی‌های چند رشته‌ای حفظ کند.»

4.67 درصد بودجه دانشگاه میشیگان بودجه ورزشی است

این دانشگاه که از برترین دانشگاه‌های ورزشی در آمریکا به‌شمار می‌رود، به‌طور منظم بیش از 100 هزار نفر را در مسابقات فوتبال خانگی به خود جذب می‌کند که گاه یک قدرت واقعی را در ورزش به رخ رقبای خود می‌کشاند. این دانشگاه 24 فارغ‌التحصیل در چهارتیم گذشته المپیک آمریکا و 54 قهرمان در کنفرانس 10 سال گذشته داشته و همچنین از امکانات فوق‌العاده‌ای در دانشگاه برخوردار است. بودجه‌ای که در سال تحصیلی 2021- 2021 به دانشگاه میشیگان تعلق‌گرفته چیزی بالغ‌بر 256.9 میلیون دلار تخمین زده‌شده است. در این میان مازاد بودجه بخش ورزشی دانشگاه میشیگان در سال مالی 2020 حدود 11.6میلیون دلار اشاره‌شده است که به‌طور تقریبی 4.67 درصد از کل بودجه دانشگاه میشیگان را به‌خود اختصاص می‌دهد. کل درآمد عملیاتی گروه ورزشی این دانشگاه بیش از 192 میلیون دلار مشخص‌شده است. مسئولان این بخش دانشگاهی در سال مالی 2020 عنوان کردند که به دنبال شیوع همه‌گیری کرونا در دنیا و اثربخشی آن در دانشگاه‌ها و تعطیلی‌های به‌وجود آمده، بخش ورزشی دانشگاه با حدود 80میلیون دلار کسری بودجه روبه‌رو شده و حتی 21 شغل در این دانشگاه کاهش یافت. دانشگاه ورزشی میشیگان از ورزش‌های خود درآمدهای بالایی را کسب می‌کند، به‌طوری‌که درآمد کلی حاصل از تیم‌های فوتبال این دانشگاه 125.8 میلیون دلار تخمین زده‌شده که با کل هزینه عملیاتی 44.7 میلیون دلار، در صدر جدول قرار گرفته است. پس از آن بسکتبال مردان با درآمد 17.8 میلیون دلاری و ورزش‌های دیگر با درآمد 6.05 میلیون دلاری در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

باشگاه‌های ورزشی دانشگاه فلوریدا تامین کننده بودجه ورزش

این دانشگاه بیش از هر چیز در فوتبال و بسکتبال قدرتمند عمل می‌کند. دانشگاه فلوریدا علاوه‌بر اینکه از برترین دانشگاه‌های ورزشی در آمریکا به‌شمار می‌رود، هشتمین دانشگاه برتر دنیا در موضوعات مرتبط با ورزش محسوب می‌شود. درست است که در دوران همه‌گیری کرونا نمی‌توان تاثیر آن را بر دانشگاه‌های ورزشی هم نادیده گرفت اما به‌نظر می‌رسد بودجه بخش ورزشی دانشگاه فلوریدا نسبت به سال‌های قبل تغییر چندانی نکرده است. مدیران بخش ورزشی این دانشگاه بودجه‌ای عملیاتی بالغ‌بر 141.7 میلیون دلار را پیشنهاد کرده که حدود 700 هزار دلار نسبت به بودجه 141 میلیون دلاری سال 2019-2020 رشد نشان می‌دهد. بخش زیادی از بودجه‌های بخش ورزشی دانشگاه فلوریدا از درآمدهای حاصل از فعالیت تیم‌های ورزشی این دانشگاه تامین می‌شود. پیش‌بینی‌شده است که درآمدهای فوتبالی این دانشگاه حدود 750 هزار دلار کاهش یابد، درحالی‌که جابه‌جایی تیم‌های بیسبال به یک پارک جدی بیسبال 65 میلیون دلاری، درآمد سالانه را 900 هزار دلار افزایش خواهد داد. بودجه کل دانشگاه فلوریدا در سال تحصیلی 2022- 2021 حدود 101.5 میلیارد دلار تخمین زده‌شده است. به‌عبارتی 0.14 درصد از کل بودجه دانشگاهی را بودجه‌های ورزشی به خود اختصاص داده‌اند.

اختصاص 4.2 درصدی بودجه دانشگاه کنتیکت  به بخش ورزش

این دانشگاه درحالی یکی از برترین دانشگاه‌های ورزشی آمریکا محسوب می‌شود که شاید هیچ تیم ورزشی حرفه‌ای مردانه نداشته باشد. تیم بسکتبال آن در یک‌دهه گذشته دو عنوان ملی را در گروه مردان کسب کرده اما اصلی‌ترین ستاره‌های بسکتبال تیم بسکتبال دانشگاه کنتیکت را بازیکنان زن تشکیل می‌دهند، به‌طوری‌که بیش از 100 بازی متوالی را برنده ‌شده‌اند. این دانشگاه بیشتر مناسب علاقه‌مندان به ورزش بسکتبال است و در زمینه فوتبال فعالیت چندانی ندارد و مانند بسیاری دیگر از دانشگاه‌های دنیا و آمریکا تصمیم گرفته به‌دلیل مسائل ایجادشده به‌دنبال همه‌گیری کرونا، چهار تیم ورزشی خود را به‌دلیل کاهش بودجه حذف کند؛ این تیم‌ها شامل شنا و رانندگی مردان، تیم‌های تنیس و قایقرانی مردان است. حذف آنها همراه با کاهش 15 درصدی بودجه عملیاتی برای همه ورزش‌ها و قطع برخی بورسیه‌ها منجر به صرفه‌جویی 10 میلیون دلاری یا 25 درصدی از یارانه دانشکده طی سه سال آینده خواهد شد. این یارانه در سال 2019 حدود 42 میلیون دلار بود. بخش ورزشی دانشگاه کنتیکت به‌تازگی از کاهش 43.5 میلیون دلاری بودجه اختصاص‌یافته به این بخش خبر داده است. همه‌گیری کرونا حتی روی درآمدهای ورزشی تیم‌ها هم تاثیر منفی گذاشته، به‌طوری‌که بخش ورزشی دانشگاه کنتیکت در سال 2019 حدود 707 هزار دلار از تورنمنت بسکتبال مردان و زنان درآمد کسب کرد اما در سال 2020 همزمان با این پاندمی کسب درآمدی نداشته است. انتظار می‌رود بودجه‌های کلی این دانشگاه با زیان 37.9 میلیون دلاری و نیز کاهش 110 میلیون دلاری ناشی از کووید- 19 مواجه شود که تا دوسال آینده ادامه خواهد داشت. بودجه عملیاتی دانشگاه کنتیکت 1.28 میلیارد دلار برآورد شده که 4.2 درصد از بودجه کل دانشگاه به بودجه‌های ورزشی اختصاص داده شده است.

سرمایه‌گذاری 130 میلیون پوندی دانشگاه لافبور روی تاسیسات ورزشی

این دانشگاه با داشتن 440 هکتار زمین، گستره وسیعی را برای ورزش‌های مختلف در اختیار دارد و به‌دلیل امکانات و تیم‌های ورزشی گسترده‌ای که دارد یکی از برترین دانشگاه‌های ورزشی انگلیس را به‌خود اختصاص داده است، ازجمله امکانات برتر می‌توان به استخر شنای 50 متری المپیک با بلوک‌های غواصی استاندارد بین‌المللی، سیستم‌های زمان‌بندی و صفحه امتیاز اشاره کرد. این دانشگاه استادیومی منحصربه‌فرد در اختیار دارد که در درجه اول یک مجموعه فوتبال است که می‌تواند برای همه فعالیت‌های ورزشی میدانی و مسابقات ورزشی قهرمانی مورداستفاده قرار گیرد. مرکز کریکت، مرکز دوومیدانی، سالن ژیمناستیک، زمین چمن مصنوعی، سالن اسکواش و تنیس روی میز و تنیس از دیگر امکانات این دانشگاه ورزشی است. طبق گزارش‌های رسیده این دانشگاه قرار است در سال‌های آینده 130 میلیون پوند در تاسیسات ورزشی سرمایه‌گذاری کند تا جایگاه خود را به‌عنوان برترین دانشگاه ورزشی انگلیس تقویت کند. دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، درکنار این امکانات، به تجهیزاتی نظیر آزمایش‌های پیشرفته، جدیدترین فناوری‌های فیزیولوژیکی، مولکولی و محیطی و 27 آزمایشگاه به ارزش هشت‌میلیون پوند دسترسی خواهند داشت. درحال‌حاضر 55 باشگاه ورزشی تحت هدایت دانشجویان دانشگاه لافبورو حضور دارند که هرسال در مسابقات دانشگاهی شامل فوتبال، راگبی، قایقرانی، ورزش‌های آبی، فوتبال و فوتسال شرکت می‌کنند. متوسط کل بودجه این دانشگاه چیزی بالغ‌بر 327.3 میلیون پوند تخمین زده‌شده است که نشان می‌دهد رقمی حدود 39 درصد کل بودجه برای سرمایه‌گذاری روی تاسیسات ورزشی اختصاص ‌یافته است.

بودجه 9 درصدی ورزش در دانشگاه دورهام

این دانشگاه در 13 رشته ورزشی فعالیت داشته و به این ترتیب یکی از فعال‌ترین دانشگاه‌های انگلیس در حوزه‌های ورزشی به‌شمار می‌رود، البته این موفقیت تنها مدیون داشتن دانشجویان حرفه‌ای در رشته‌های ورزشی مختلف نیست، بلکه مربیگری حرفه‌ای در 11 تیم بسکتبال مردان و زنان، کریکت مردان و زنان و شمشیربازی مردان و زنان توانسته موقعیت برتری را برای این دانشگاه کسب کند. این دانشگاه همچنین از بهترین دانشگاه‌ها از جهت دارا بودن امکانات ورزشی در انگلیس است، به‌طوری‌که فضایی مجهز برای قایقرانی، کریکت، لاکروس و شمشیربازی را فراهم می‌آورد. بودجه ورزشی این دانشگاه حدود 17.7 میلیون دلار برآورد شده است. دانشگاه دورهام درواقع از مجتمع‌های ورزشی متنوعی تشکیل ‌شده که جامعه ورزشی متنوعی را ایجاد کرده است. مجموعه بدنسازی، پیست دوومیدانی، زمین اسکواش، زمین چمن برای تیم‌های هاکی و راگبی است. کل بودجه اختصاص‌یافته به این دانشگاه در سال تحصیلی 2020- 2019 چیزی بالغ‌بر 374.1 میلیون دلار تخمین زده‌ شده است که درکنار آن از 186.4 میلیون دلار کمک‌های خیرانه استفاده می‌کند؛ چیزی بالغ‌بر 9 درصد از کل بودجه دانشگاه دورهام به بخش ورزشی آن اختصاص ‌یافته است.

فعالیت 67 باشگاه ورزشی در یک دانشگاه انگلیسی

دانشگاه ادینبورگ یکی از برترین دانشگاه‌های انگلیس برای در اختیار داشتن رشته‌های ورزشی مختلف است. با رویکرد معاصر نسبت به تجربه دانشجویی، دانشگاه ادینبورگ در مسابقات قهرمانی ورزش‌های دانشگاه و کالج انگلیس با رقابت با 144 موسسه آموزش عالی در انگلیس رتبه سوم را کسب کرده است. دانشگاه ادینبورگ فناوری پیشرفته‌ای را در امکانات متعدد خود برای توسعه بخش ورزشی برای ورزشکاران خود ارائه می‌دهد. مرکز هنرهای ورزشی در این دانشگاه، آموزش برخی از برجسته‌ترین ورزشکاران جهان را برعهده دارد. این مجموعه دارای دو سالن ورزشی چندمنظوره است که انواع مختلفی از ورزش‌های سرپوشیده شامل بسکتبال، فوتبال داخل سالن و سایر ورزش‌های داخل سالن را در خود جای داده است. در داخل مجموعه تعدادی از مجموعه‌های ورزشی هنرهای رزمی، رشته‌های تیراندازی با کمان و تفنگ، صعود و دیوارهای بولدرینگ را شامل می‌شود. این دانشگاه همچنین مجموعه تجهیزات بدنسازی را برای ورزشکاران حرفه‌ای و متوسط دربردارد. حدود 67 باشگاه ورزشی در قلب این دانشگاه فعالیت می‌کنند. بودجه کل دانشگاه ادینبورگ در سال تحصیلی 2020- 2019 حدود 1.37 میلیون دلار تخمین زده‌شده است. از این میان 682 هزار دلار سرمایه‌گذاری در حوزه ورزشی برآورد شده که حدود 68 درصد از کل بودجه را به‌خود اختصاص داده است.

نظر شما