شناسهٔ خبر: 49727202 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» مطرح کرد

ارزیابی عملکرد سال ۹۹ دانشگاه آزاد در ۹۶ شاخص کلان

ارزیابی عملکرد سال 99 اولین دوره ارزیابی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی است که فرآیند آن از تابستان 98 با مشارکت معاونت‌‌های مختلف دانشگاه و برخی استادان رشته مدیریت و صاحب‌نظران مربوط برنامه‌ریزی شده بود.

صاحب‌خبر -

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی در آخرین اقدام خود عملکرد واحدهای این دانشگاه در سال 99 را ارزیابی و نتایج آن را اعلام کرد. این ارزیابی‌ها در قالب 8 محور کلی و 96 شاخص کلان انجام شده و تمام فعالیت‌های مجموعه دانشگاه آزاد را مورد بررسی قرار داده است. هدف از انجام ارزیابی عملکرد واحدهای دانشگاه بهبود عملکرد، ارتقا و تضمین کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی و عارضه‌‌یابی عملکرد واحدهای استانی و دانشگاهی است. هدف مسئولان دانشگاه در این ارزیابی مچ‌‌گیری یا بازرسی نیست، بلکه قرار است برای ارتقای کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی تلاش شود.  عنایت‌الله ملکی‌تبار رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص نتایج ارزیابی‌ها سخن گفت. به گفته او این مرکز در راستای رسالت‌ها و وظایف قانونی خود، ارزیابی عملکرد واحدهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 99 را به پایان رسانده و گزارش نهایی را منتشر کرده است.  او توضیح داد: «ارزیابی عملکرد سال 99 اولین دوره ارزیابی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی است که  فرآیند آن از تابستان 98 با مشارکت معاونت‌‌های مختلف دانشگاه و برخی استادان رشته مدیریت و صاحب‌نظران مربوط برنامه‌ریزی شده بود.»

 ارزیابی عملکرد در قالب 8 محور کلی و 96 شاخص کلان انجام گرفت

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: «اولین دوره ارزیابی عملکرد سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت و استقبال زیاد دانشگاهیان همراه بود. ارزیابی عملکرد سال 99 در قالب 8 محور کلی و 96 شاخص کلان انجام گرفت و شاخص‌های ارزیابی به گونه‌ای بود که بتواند تمام فعالیت‌های مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی را شامل شده و از جنس شاخص‌های بروندادی باشد. به‌طوری که قادر باشد خروجی‌های عملکردی را مستقیما مورد سنجش قرار دهد.»   ملکی‌تبار ادامه داد: «بازه ارزیابی عملکرد سال 99، سال شمسی 1399 بود که پس از تصویب شاخص‌های ارزیابی، در ابتدای دوره هدف‌گذاری‌‌ها و تعهدات استان‌‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌های عملکردی استان‌ها اخذ شد و در ابتدای سال 1400 گزارش عملکرد یک‌ساله استان‌‌ها از طریق سامانه مدیریت عملکرد این مرکز اخذ شدند.»  او در بحث راستی‌آزمایی اطلاعات و آمار نیز، طی 3 مرحله که اولین گام آن در ادارات کل نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه مناطق ده‌گانه، سپس در معاونت‌‌های تخصصی سازمان مرکزی و درنهایت توسط دبیرخانه مدیریت عملکرد مستقر در مرکز، مورد ارزیابی و صحت‌سنجی قرار گرفت.»

 معیار کلی در ارزیابی عملکردها تعهدات استان‌ها بود

 رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «معیار کلی ما در ارزیابی عملکردها، تعهدات استان‌‌ها بود. به عبارتی هر استان بر اساس تعهدی که در ابتدای دوره ارزیابی داده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به نوپا بودن این نوع ارزیابی در دانشگاه، احتمال بروز خطاهایی در مرحله اول وجود داشت، اما سعی شده است در دوره دوم ارزیابی، که هم‌اکنون درحال برنامه‌‌ریزی و اخذ تعهدات استان‌‌ها هستیم، خطاهای قبلی را مرتفع و ارزیابی‌های دقیق‌تری داشته باشیم.»  او در پاسخ به سوالی مبنی‌بر رتبه‌بندی استان‌‌ها گفت: «غایت ما بهبود عملکرد واحدها است و خود را متعهد می‌دانیم ضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها، به استان‌ها جهت تدوین برنامه‌‌ای مدون به‌منظور اصلاح نواقص در دوره‌های آتی ارزیابی عملکرد کمک کنیم.»

هدف از ارزیابی‌ها رتبه‌بندی نیست

ملکی‌تبار در ادامه اظهار کرد: «درواقع منظور ما از این ارزیابی، رتبه‌بندی نیست اما با توجه به امتیازاتی که کسب شده می‌‌توان به استان‌هایی که توانسته‌اند به تمام یا بخش قابل توجهی از تعهدات خود عمل کنند، اشاره کنیم.»  به گفته او در دوره اول ارزیابی از نظر امتیاز کلی کسب شده، به ترتیب استان‌های اصفهان، خراسان‌رضوی و واحد مستقل نجف‌آباد، موفق شدند بیش از سایر استان‌‌ها تعهدات از پیش تعیین شده خود را محقق کنند.  رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: «در ارزیابی محورهای 8گانه نیز، پنج استان پیشتاز هستند. در محور آموزشی استان‌های کرمانشاه، واحد نجف‌آباد، سیستان‌وبلوچستان، اصفهان و خراسان‌جنوبی نسبت به سایر استان‌ها در عمل به تعهدات خود موفق‌تر عمل کرده‌اند.»  به گفته او در محور پژوهشی استان‌های خراسان‌رضوی، قزوین، سمنان، اصفهان و واحد نجف‌آباد به تعهدات ارائه شده نزدیک‌‌تر بوده‌‌اند. در محور فناوری و نوآوری نیز می‌‌توان گفت استان‌های اصفهان، مرکزی، البرز، خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی موفق‌تر بوده‌‌اند.  ملکی‌تبار در ادامه توضیح داد: «در محور فرهنگی و اجتماعی با توجه به محدودیت‌های به‌وجود آمده به‌دلیل شیوع کرونا و عدم اجرای برخی برنامه‌های فرهنگی، استان‌های قزوین، لرستان، خوزستان، قم و واحد نجف‌آباد در عمل به تعهدات نسبتا موفق عمل کرده‌اند. در محور دانشجویی نیز استان‌های همدان، گلستان، مرکزی، خراسان‌شمالی و خوزستان از سایر استان‌ها در عمل به تعهدات‌شان جلوتر بوده‌اند.»  رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی در محور توسعه و مدیریت منابع استان‌های اصفهان، گیلان، گلستان، خراسان‌شمالی و خوزستان عملکرد بهتری داشته‌‌اند. در محور آموزش و توسعه پزشکی استان‌‌های خراسان‌رضوی، یزد، سمنان، آذربایجان‌شرقی و واحد نجف‌آباد بهتر از سایر استان‌ها تعهدات خود را جامه عمل پوشانده‌‌اند.  به گفته او در محور آموزش‌های مهارتی و عمومی استان‌‌های زنجان، نجف‌آباد، آذربایجان‌غربی، خراسان‌شمالی و کرمانشاه در این زمینه عملکرد بهتری داشته‌‌اند.  ملکی‌تبار ضمن بیان اهمیت ارائه تعهدات واقعی و مبتنی‌بر منطق استان‌ها، درخصوص دومین دوره ارزیابی عملکرد عنوان کرد: «این دوره از ارزیابی، با تغییراتی نسبت به دوره اول درحال انجام است. در دوره دوم، بازه ارزیابی منطبق‌بر سال مالی دانشگاه شد و شاهد ارتقای برخی از شاخص‌های ارزیابی هستیم.»  او در ادامه اظهار کرد: «در این دوره، استان‌ها در قالب 9 محور کلی و 94 شاخص کلان، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. از روسای استان‌ها و نمایندگان آنها هم درخواست داریم با توجه به آمار موجود، وضعیت استان، قابلیت‌ها و توانایی‌های استان، نگاه به گذشته و آینده و همچنین استاندارهای دانشگاه آزاد اسلامی، ملی و بین‌المللی، در ترسیم و پیشنهاد تعهدات سال 1400 دقت لازم را به عمل آورده و کماکان مطابق زمان‌بندی اعلام‌شده، همکاری‌های لازم را داشته باشند.»

نظر شما