شناسهٔ خبر: 49726431 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳۱ شهریور ۱۳۷۷: محسن رضایی خواستار ایفاى نقش جدى از سوى من‌ [در کشور] شد / شمخانى گزارش موشك شهاب سه و خبر آماده شدن براى توليد چهار فروند در سه ماه آينده را داد

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى محسن رضايى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. او هم از مشكلات اقتصادى‌ كشور و نيز معضلات سياسى صحبت‌ كرد. معتقد است، بهتر بود رهبرى به طور مستقيم وارد مسأله مطبوعات نمى‌شدند و بستن روزنامه توس، منتسب به رهبرى نمى‌شد؛ من هم تأييد كردم. گفت، با گروهى كه محسن ما هم جزو آنهاست، مشغول مباحثه براى پيدا كردن راه كار حل مشكل‌ها هستند و خواستار ایفاى نقش جدى، از سوى من‌ شد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

ساعت‌ها، يك ساعت به عقب‌كشيده شدند. ساعت ده صبح، [آقای گنادی سلزیُف]، ریيس دوماى روسيه و همراهان آمدند. از هر حزب كه در پارلمان حضور دارند، يك نماينده همراه بودند؛ آقاى ژيرونوسكى، افراطى معروف روس هم بود. گفت، روسيه با اينكه غنى‌ترين كشور جهان است، دچار بحران شديد است و در تلاشيم كه راه نجات پيدا كنيم و خواست‌كه از كار مجمع تشخيص مصلحت، براى استفاده در صورت امكان در نظام روسيه، مطلع شود.

من در مورد عملكرد روسيه و درياى خزر و افغانستان انتقاد‌ كردم؛ اولى را پذيرفت و ژيرونوسكى از طالبان دفاع كرد و گفت، گرچه آمريكا در به‌ وجود آمدن آنها مؤثر بوده، ولى فعلاً اختلاف پيدا كرده‌اند. به اظهارات او جواب دادم. براى صحبت بيشتر، وقت خصوصى خواست؛ تحت تأثير زيبايى ساختمان [کاخ] مرمر و اتاق پذيرايى قرار گرفته بودند. گفتند، در دوما كميته‌اى مشغول بررسى برنامه استيضاح آقاى [بوریس] يلتسين است و از عملكرد آقاى [میخاییل] گورباچف، [آخرین رهبر شوروی]، در به‌هم ريختن بى‌حساب نظام سابق، انتقاد داشتند و از عملكرد آذربايجان و اخيراً تركمنستان هم انتقاد كردند.

خانم دكتر [نسرین] معظمى، [رییس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی خلیج فارس] آمد. به خاطر حمايت‌هاى دوران رياست‌جمهورى و به‌خصوص در تأسيس مركز تحقيقات بيوتكنولوژى قشم، تشكر كرد و از كارشكنى‌هاى مديريت قشم و به خصوص آقاي [بهروز] بوشهرى، [مدیرعامل منطقه آزاد قشم] شكايت كرد؛ به طورى كه منجر به تعطيلى كار در هفته گذشته شده، با اينكه صدها ميليون تومان هزينه شده است. گفتم، پيگيرى مى‌كنم. بيمارستانى هم كه براى جذب بيمار از كشورهاى خارج راه‌اندازى شده بود، در معرض تعطيلى است. گفت، اگر خانم [شفیقه] رهيده، [مدیرعامل سازمان تجهیزات و تدارکات پزشکی هلال ایران] ساخت كوره كارخانه ساها در كرج را به سازمان پژوهش‌هاى فنى و علمى بدهد، از عهده آن برمى‌آيند. اروپايى‌ها، به خاطر هاي‌تك بودن [= فناوری پیشرفته]، از تحويل كوره خوددارى مى‌كنند.

آقاى [علی] شمخانى، وزير دفاع آمد. گزارش موشك شهاب سه را و خبر آماده شدن براى توليد چهار فروند در سه ماه آينده را داد. از كمبود اعتبارات نيروهاى مسلح و از مشكلات دولت در تأمين كسرى بودجه گفت. از اينكه رهبرى بنا دارند، در ارتش هم مثل سپاه، منصب فرماندهى‌ كل تأسيس‌كنند، اظهار نگرانى‌ كرد و گفت، اين كار باعث تضعيف سپاه و نارضايتى سپاهى‌ها مى‌شود. از من خواست، كمك كنم كه نشود. گفت، رهبرى تاكنون از فضاى مقدسى كه امام به وجود آورده بودند و از كاردانى و مشورت با من، بهره گرفته‌اند و اكنون به نظر از هر دو محروم اند و به همين دليل، رهبرى تضعيف شده و خواست كه من براى رفع مشكلات كمك كنم.

عصر، آقاى [علی‌محمد] بشارتى وزير سابق كشور آمد. شرحى از مشكلات مردم و گرانى‌ها و بيكارى‌ها و ضعف دولت در اداره امور اقتصادى داد و به فكر چاره‌جویى به كمك من بود.

آقاى محسن رضايى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. او هم از مشكلات اقتصادى‌ كشور و نيز معضلات سياسى صحبت‌ كرد. معتقد است، بهتر بود رهبرى به طور مستقيم وارد مسأله مطبوعات نمى‌شدند و بستن روزنامه توس، منتسب به رهبرى نمى‌شد؛ من هم تأييد كردم. گفت، با گروهى كه محسن ما هم جزو آنهاست، مشغول مباحثه براى پيدا كردن راه كار حل مشكل‌ها هستند و خواستار ایفاى نقش جدى، از سوى من‌ شد. درخواست كمك براى تأمين نياز تعاونى مسكن، براى پرسنل مجمع شد.

در گزارش‌ها، صحبت‌هاى آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل] در نيويورك و مسأله انحراف جنسى آقاى [بیل] كلينتون، [رییس‌جمهور آمریکا]، خوراك عمده رسانه‌هاى غرب و به خصوص [شبکه خبری] سی ان ان است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما